Ook jij wilt een Alpine A110. Ja, natuurlijk wil je ’m. Dit is de sportcoupé die alles net even anders doet. Hij gaat in tegen de trend van meer vermogen en gewicht. Hoe? Door exact het tegenovergestelde te belichamen. Als we je een beetje goed inschatten, lees je dit artikel niet voor niets. Je hebt vast al besloten dat één van deze twee Alpines de juiste auto is voor jou. Misschien heb je ’m al ingesteld als achtergrond op je telefoon, het moderne equivalent van een poster aan de muur van je slaapkamer. Je hebt in ieder geval besloten dat je ’m liever zou hebben dan een Toyota Supra, Porsche Cayman of Audi TT. Ondanks dat ie wel heel weinig bagageruimte heeft en zowel Frans is als bijna 70 mille kost. Maar dan nu: een duivels dilemma. Alpine A110 vs A110S: welke moet het worden?
De hetere nieuwkomer is 40 pk en precies nul newtonmeter sterker. Hij heeft volgens opgave hetzelfde gemiddelde brandstofverbruik en dezelfde CO2-uitstoot en gaat maar liefst 0,1 seconde sneller van 0 naar 100 km/u. Hij is ook zo’n 11.000 euro duurder dan de instap-A110. Maar zoals vaker bij deze auto’s vertellen de cijfers bij lange na niet het hele verhaal.
De A110S is een scherpere auto, een fundamenteel anders afgesteld geheel met een andere richting. Je kunt het vergelijken met het verschil tussen een standaard 911 en een GT3. Het extra vermogen is er eigenlijk eerst en vooral om het aangepaste onderstel harder te laten werken. De carrosserie van de A110S ligt 4 millimeter lager en de banden zijn 10 millimeter breder aan zowel de voor- als de achterkant. Dit zijn wijzigingen op detailniveau. Maar veren die 50 procent stijver zijn en stabilisatorstangen die twee keer zo strak staan, dat zijn geen kleine aanpassingen. Ook monteerde Alpine betere Brembo-remmen en een opnieuw geprogrammeerd stabiliteitscontrolesysteem. Je kunt zelfs een koolstofvezel dak bestellen – dat scheelt 1,9 kilo, maar kost je ook 2.420 euro. De matgrijze lak is precies twee keer zo duur: 4.840 euro.
Alpine A110 vs A110S: de hamvraag
Dit is waar het om draait: zorgen al deze wijzigingen ervoor dat de A110S leuker is om te rijden? Als je twintig mensen achter het stuur van beide auto’s laat plaatsnemen en ze die vraag stelt, krijg je waarschijnlijk twintig verschillende antwoorden. Dus laten we er een tweede vraag bij stellen. Wat ben je van plan om met je Alpine te gaan doen? Een beetje toeren in het weekend? Of wil je ’m juist dagelijks inzetten om mee naar je werk te rijden?
De S zal er wat betreft dat laatste een stuk harder inhakken. Je zult ’m fantastisch vinden als je ’m over een verlaten weggetje jaagt. Maar als je met het verkeer mee kruipt, is ie onrustiger, z’n onderstel geeft meer door, slecht wegdek vindt eerder z’n weg naar je ruggengraat. Het is simpelweg meer werk om ’m te besturen. De standaard A110 is toegeeflijker. Je rolt dan wel rustig voort in de file, maar je zult je verbazen over hoe ie het wegoppervlak absorbeert, hoe lichtvoetig hij zich voortbeweegt.
Op een geschikte weg zul je bij de A110 een geheel eigen smaakje bespeuren. Hij vloeit eroverheen. Het is haast alsof hij met zijn wielen vanboven reikt naar het wegdek, en het maar heel subtiel, heel lichtjes aanraakt. Jij hoeft ’m enkel de weg te wijzen en de signalen te verwerken die hij je doorgeeft. Leun simpelweg achterover en geniet van de sensaties.
Kalm en ontspannen
Ten tijde van de introductie van de standaard Alpine A110 reden we ’m op een klein circuitje in de omgeving van Marseille, dat niet uitblonk in al te strak gelegd asfalt. In lange bochten maakte het wegdek golfbewegingen en verbaasden we ons over de combinatie van precisie en comfort die de Alpine bood als we hem eroverheen joegen.
De balans in de auto is uit de kunst en dat uit zich in een kalme, ontspannen rit in zulke omstandigheden. Omdat je weet dat als je een bocht verkeerd inschat, je met een kleine beweging van je rechtervoet de neus naar binnen kunt richten en je koers kunt wijzigen. Bij enthousiast maar normaal gebruik zal deze auto je niet snel overrompelen of onaangenaam verrassen. Hij lijkt alles in het werk te willen stellen om te zorgen dat je vooral met veel gemak hard kunt gaan.
Borst naar voren
In de vergelijking Alpine A110 vs A110S zal de laatste meer van je vragen. Hij geeft je een reden om de motor op toeren te jagen, want boven in z’n bereik is het extra vermogen te vinden. En als je het aanspreekt, komt het er niet alleen harder in – het klinkt ook helderder, z’n stembanden zijn rauwer. Deze auto geeft je constant meer informatie over het wegoppervlak en over zichzelf. Hoe standvastig z’n onderstel is, hoe uitzonderlijk de controle over zijn wielen, hoe nauwkeurig de demping. En door die extra informatie steek je zelf je borst naar voren en ga je harder aan het werk. Hij voert je mee in z’n missie.
Door de A110S scherper te maken, heeft Alpine er echter ook voor gezorgd dat hij meer conventioneel aanvoelt; meer als elke andere snelle auto als het aankomt op stijfheid en controle. De standaardauto is beter in het dagelijkse werk, maar vooral geldt dat hij ánders te werk gaat. Er is geen andere auto die de dingen doet zoals de A110 ze doet. Niets dat zowel zachtheid als lichtheid zo innig omhelst. En als je het ons vraagt, maakt dat hem tot de betere vaandeldrager, tot de ware representatie van de voordelen van een laag gewicht, en van waar Alpine voor staat. Dus zit jij in je maag met de vergelijking Alpine A110 vs A110S? We durven het stellig uit te spreken: je moet de standaard A110 hebben.
Specs Alpine A110 Pure (2020)
Motor
1.798 cc
viercilinder turbo
252 pk @ 6.000 tpm
320 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
141 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.180 x 1.798 x 1.252 mm (l x b x h)
2.420 mm (wielbasis)
1.103 kg
45 l (benzine)
196 l (bagage)
Prijzen
€ 67.100 (NL)
€ 56.100 (B)
18/20
Specs Alpine A110S (2020)
Motor
1.798 cc
viercilinder turbo
292 pk @ 6.400 tpm
320 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 260 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
141 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.180 x 1.798 x 1.252 mm (l x b x h)
2.420 mm (wielbasis)
1.114 kg
45 l (benzine)
196 l (bagage)
Prijzen
€ 78.700 (NL)
€ 66.900 (B)
16/20
Reacties