Wat je hier ziet, is een originele AM General High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, ofwel een HMMWV. En omdat dat nu niet bepaald een pakkende afko is, staat ie beter bekend als Humvee. En nee, het is dus géén Hummer – dat was de merknaam die werd gebruikt voor de ‘burgerversies’, die uiteindelijk werd verkocht aan GM. Nu ben je helemaal bij over de AM General Humvee.

In de late jaren ’70 wilde het Amerikaanse leger één auto die de M151 uit de jaren 50 en een aantal grotere legerauto’s kon vervangen. Er werd een wensenlijstje opgesteld en drie bedrijven – AM General, Chrysler en Teledyne Continental – werden uitgenodigd om een aantal prototypes te bouwen om mee te testen. En in maart 1983 sleepte AM General een contract voor vijf jaar binnen, om er 55.000 exemplaren van te gaan bouwen.

De AM General Humvee werd voor het eerst ingezet in Panama in 1989 en is op diverse plekken over de hele wereld nog altijd in actieve dienst. Er zijn uiteindelijk 281.000 exemplaren van gebouwd, in minstens 17 verschillende versies.

Snelste Pastoor

De Humvee op deze foto’s is het eigendom van Don Wickstrom, ook wel bekend als Fastest Pastor, en het kan goed dat je hem eerder in dit magazine bent tegengekomen. Hij kocht de auto direct van het leger. Deze Humvee heeft gediend in Afghanistan, Iran en Irak, en kreeg begin 2000 in het kader van het ‘HMMWV Recapitalization’-programma een nieuwe bestemming. Vanaf dat moment gebruikte men het als trainingsvoertuig in Amerika Een heel leven achter de rug, dus.

Zijn kloppend hart is een Detroit Diesel V8 die toen hij nieuw was zo’n 160 pk leverde. Hij weegt rond de 2,5 ton, is 1,8 meter hoog, dik 2 meter breed en 4,6 meter lang, en kan eh… 4 personen vervoeren. Hij heeft een theoretische topsnelheid van 113 km/u, maar ook toen ik mijn voet op het gaspedaal blééf houden, tikte ik met moeite de 100 km/u aan met de AM General Humvee.

AM General Humvee interieur aan boord

Toch, er is vierwielaandrijving, onafhankelijke ophanging, en er zijn portaalassen die zorgen voor een bodemvrijheid van 410 millimeter en geweldige capaciteiten in het terrein. Humvees hebben ook een sperbaar centraal differentieel en de schijfremmen zitten ‘binnenboord’, terwijl de carrosserie op een stalen frame is gemonteerd, en de motor hoog bovenin tot in het gebied van de cabine is gemonteerd, om de techniek zo goed mogelijk te beschermen tegen van alles en nog wat.

Dat betekent dat iedere inzittende op een andere manier en/of hoogte in de Humvee zit. Don heeft ook echte deuren gemonteerd, hoewel het stoffen dak gewoon blijft. De zitpositie is alleszins acceptabel, de gordels werken nog gewoon, en we kunnen ons niet voorstellen dat wij ooit in een verkeersruzie terecht zouden komen – je kijkt wel uit als iemand in zó iets rijdt.

Hoe rijdt een originele AM General Humvee eigenlijk?

Ook bijzonder: de Humvee blijkt heel makkelijk te rijden te zijn. Met zijn drietraps automaat en extreem lichte besturing kost alles bijzonder weinig moeite. De enige die echt hard moet werken, of in ieder geval zo klinkt, is de motor. Bij stationair draaien is het alsof iemand een vuilniswagen onder je voeten heeft geparkeerd, een eenmaal onderweg blijken de verhoudingen in de versnellingsbak zó ontzettend lang dat ie het uitschreeuwt voordat hij de zoete verlossing van het opschakelen mag proeven. Geluidsisolatie? Dat had niet echt prioriteit hier binnenin.

Met dat enorme gewicht, slechts ruimte voor vier personen en wat betrouwbaarheidsproblemen, is het discutabel of de Humvee nu zo’n succes was voor het Amerikaanse leger, maar als retro-familieauto… Sommige moderne SUV’s zien er misschien stoer uit, maar de AM General Humvee is het ook echt. Dit ding bungelde onder Sikorsky CH-53 helikopters en werd in sommige van de zwaarste terreinen op aarde gedumpt, dus ik denk dat de kinderen naar school brengen er ook wel mee moet lukken.

Lees ook: Deze elektrische Cyber Hummer heeft 1.000 pk en is sneller dan een McLaren Senna

De Amerikaanse regering is al een jaar of 10 bezig afgeschreven, ‘gedemilitariseerde’ Humvees via veilingen te verkopen. De prijzen liggen meestal rond de 10.000 dollar voor eh… goed gebruikte exemplaren. Wel met wat werk en zonder kenteken, maar dit is een solide stuk échte geschiedenis tegen een derde van de prijs van een gezins-Kia. En je houdt geld over voor gehoorbeschermers voor je kinderen… 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear