De Vantage S moet het vooral hebben van zijn nieuwe versnellingsbak. De rest is bijzaak.
 
Weer komt Aston Martin met een nieuw model. Alle gaatjes in het leveringsprogramma worden naadloos gedicht. Aartsrivaal Porsche doet hetzelfde met de 911, dus who is to blame? Afgelopen maand presenteerden we de Virage, nu komen we met de Vantage S op de proppen. Hij zit tussen de V8 en de V12 in. Niet omdat hij een V10 heeft, maar de lat is iets hoger gelegd dan bij de reguliere V8 Vantage.
 
Er is meer aan de S te beleven dan alleen een paar cosmetische ingrepen. Zo is de zeventraps automaat helemaal nieuw. Het is een gerobotiseerde handbak, die de oude variant met zes versnellingen en koppelomvormer vervangt. In het vervolg is hij bovendien luchtgekoeld.
 
Dat laatste zinnetje lijkt een neuzel­opmerking in de marge, maar heeft een flink gevolg. De oliepomp kan achterwege blijven, waardoor niet alleen zestien kilo gewicht wordt bespaard, maar ook de inspanning die de motor moet leveren om die pomp te laten draaien. Wat je ermee opschiet? De koeling is efficiënter, bovendien is er meer kracht over om naar de achterwielen te gaan. Daar is niets mis mee.
 
Daarbij komt nog eens dat de S sowieso al meer vermogen heeft dan de standaard V8. Goed, je praat dan over tien pk en 22 Nm wat een invloed op de acceleratie heeft van, houd je vast, 0,2 seconde.
 
De hele auto voelt een stuk scherper aan. De besturing is zo zeer directer geworden dat de oude er maar wat vaagjes bij afsteekt. Druk je de Sport-knop in, dan reageert het gaspedaal als door een wesp gestoken. Je moet flink doorrijden om het optimale uit de auto te halen. Doe je het rustig aan, dan neemt de bak ook de tijd om op te schakelen, waarbij de auto wat bokt. Ga je voluit, dan gaat de bak razendsnel maar soepel door de versnellingen.
 
Aston Martin heeft ook de voorremmen aangepakt. De schijven zijn niet alleen groter, maar hebben ook groeven, de klauwen hebben zes zuigers. Klinkt interessant, maar het komt erop neer dat de kans op fading afneemt. In de afstelling van het onderstel werd de stabilisator vóór soepeler gezet, terwijl de achterveren steviger zijn. Dat lijkt tegenstrijdig, maar het onderstuur is er sterk door verminderd.
 
Net als bij al die andere Aston Martin-nieuwtjes kun je het maar moeilijk spotten met het blote oog. Van buiten lijkt hij simpelweg meer op een V12 om z’n uitstraling iets agressiever te maken. In de race om gewichtsbesparing heeft Aston Martin de luxe gespaard. Een audio-installatie van Bang & Olufsen is als optie leverbaar, airco is standaard.
 
Die luxe is welkom. Hij heeft het hard nodig om partij te bieden aan alternatieven als bijvoorbeeld de 911 GT3. De Vantage S mist op een circuit net de scherpte die de Duitser biedt. De prijs is netjes ten opzichte van de V8 en V12 Vantage. Net als met de Virage blijkt dat de gulden middenweg bij Aston Martin de beste is.
 
 

Specificaties: Aston Martin V8 Vantage S


 

Leuk 

Verbeterde besturing en brutere uitstraling

 

Niet leuk

Trage gangwissel bij lage snelheden

 

TopGear-vonnis

Niet zo scherp als een 911 GT3, maar komt in deze nieuwe S uitmonstering een stuk dichterbij.

 

Prestaties  

0-100 km/u in 4,5 sec., top 304 km/u, 12,9 l/100 km

 

Techniek 

4.735 cc, V8, achterwiel-aandrijving, 430 pk, 490 Nm, 1.610 kg, 299 g/km CO2

 

Doen!   

Sportstoelen

 

Niet doen   

Ingebouwde paraplu

 

Prijs NL € 187.867

Prijs BE € 134.100

Reacties