Iedereen vindt een Aston Martin adembenemend, dat is het punt niet. Het punt is wel dat Aston V8 Vantage ‘maar’ ietsje meer dan 380 pk heeft. Nog altijd een handjevol meer dan een vergelijkbare 911, alleen is die weer veel goedkoper en vaak net zo snel. Maar de Vantage moet zich ook weten op te houden met Jaguars XKR en Maserati’s GranSport – binnenkort vervangen door de GranTurismo. Dat zijn z’n meest directe concurrenten, en diegene die uit z’n 911 komt, wil voor de bijbetaling die hij moet doen om een Aston V8 te kopen wel wat meer dan alleen 25 pk extra.
 
Aston Martin is inmiddels verkocht door Ford, triest maar waar. Grootste nieuwe aandeelhouder – Ford behoudt nog een plukje aandelen en er zijn meerdere partijen betrokken bij de overname – is Prodrive. Daar gaan we zeker nog een apart artikel aan wijden, maar geloof ons dat Prodrive uitzonderlijk goed geoutilleerd is om met sportwagens om te gaan. Bij Ford heeft men nooit over een snellere V8 Vantage willen denken, dat zal bij Prodrive vast en zeker wel gebeuren. Maar zover is het nog niet. Wil je dus je Vantage oppeppen dan kom je automatisch bij onze oosterburen terecht. Herzlich Wilkommen!
 
Geloof het of niet, maar de firma Loder bestaat al sinds 1899, toen ene Josef Loder een fietswinkel had en met de opkomst van de auto en landbouwmachines ook motoren ging onderhouden. In de jaren ’20 van de vorige eeuw opende hij een van de eerste benzinepompstations in de omgeving van München, in 1964 werd hij Ford-dealer – nog steeds is Loder een van de grootste in de regio – en in 1980 begon zijn interesse voor accessoires, op dat moment voor Japanse 4×4’s. Met alle opgebouwde ervaring startte de tweede en derde generatie Loders in 2003 een onderneming die zich geheel richt op tuning en accessoires voor zo’n beetje alle merken die de Ford Motor Company in Europa levert: Ford, Volvo, Jaguar, Land Rover, Mazda en dus ook nog Aston Martin.
 
Laten we het maar gelijk duidelijk stellen: we hebben er niets op tegen als je je negen jaar oude Golf van een stripje hier of daar voorziet en er iets fraaiere wielen onder laat zetten. Zo’n oud beestje en jij knappen daar best van op, mits je niet doorschiet en meer aan spoilers uitgeeft dan de auto kan dragen. Waar we wel wat op tegen hebben is het mismaken van recent verschenen auto’s – helemaal in de duurdere prijsklasse – met belachelijke velgen, idiote spoilers en extreem foute bullbars. Rijden in een Range Rover is chic, rijden in een Range Rover met 60-inch chromen spinningwheels is op z’n minst vulgair, en dan ook nog eens op heel foute wijze.
 
Bladerend op de website van Loder (www.loder1899.de) springen ons de tranen in de ogen. Wat hebben die Duitsers de Jaguar XK in vredesnaam aangedaan? Die Land Rover Disco 3, goeie god! En kijk alsjeblieft maar niet naar die Ford GT, dat wordt echt te bizar. Morgen komt de Nederlandse vertegenwoordiger van Loder bij ons bezoek, met een Loder Aston Martin V8 Vantage, om ons ervan te laten genieten. We kijken ook maar even naar de foto’s daarvan, op de website. Dat valt nog mee vergeleken met de Ford GT, maar we twijfelen of we Loder maar niet moeten afbellen. Zij willen dolgraag wat pr voor hun producten hier in Nederland, maar wij willen dolgraag hun uitmonsteringen híer niet op de openbare weg. ‘35 pk meer’, had de vriendelijke man van Loder ons verteld. Net geen 420 pk wordt het totaal dan, rekenen we vlug uit. We bellen toch maar niet af…
 
In British Racing Green staat de Loder Aston V8 voor onze deur. Het eerste wat opvalt is de fluorescerend gele lijn rond de gapende muil van de Aston – identiek aan race-Astons die onder andere op Le Mans rijden. Het oogt enerzijds een beetje kinderachtig – denk maar aan die Ford GT-striping op een Ford Fiesta – maar het geeft heel subtiel aan dat je niet naar een ‘gewone’ V8 Vantage staat te kijken. Het tweede dat opvalt zijn de enorme zwarte, glimmende 21-inch velgen onder de Aston. In een woord: geengezicht. Bij Aston Martin hebben ze daar speciale ontwerpers voor in dienst die onder toezicht van allerlei andere ontwerpers die hoger in rang zijn heel weloverwogen een passend velgontwerp moeten maken. Dan moet zo’n Duitse sleutelaar niet denken dat hij daar wat beters van kan maken, toch? Verder ontwaren we her en der carbon lipjes en spoilertjes, dusdanig beschaafd en ingetogen van kleur dat ze nauwelijks opvallen. Dat komt trouwens door de lakkleur van de Aston, het zal anders zijn bij een zilvergrijs exemplaar bijvoorbeeld. Eerlijk is eerlijk, los van de wielen ziet de Loder Aston V8 er net zo begeerlijk uit als een standaard Aston V8. 

Loder heeft verder nog een diffuser van carbon aangebracht om de auto nog meer aan de weg te laten kleven bij hogere snelheden – want je weet natuurlijk dat een diffuser een soort spoiler is onder de achterkant van de auto om windgeleiding aldaar dusdanig te verbeteren dat er een zuigend effect onder de auto ontstaat, want dan ligt ‘ie beter op de weg. Nog meer carbon vind je op de afdekplaat van de motor, en dat staat best fraai. De 35 extra pk’s worden bewerkstelligd door montage van een sportkatalysator en een sportuitlaat – die laatste van een on-Duits beschaafd type, je kunt er geeneens een kind in te slapen leggen. En deze Loder Aston is ook uitgerust met een sportievere wielophanging die volledig verstelbaar is, een meer gelijkmatige demping geeft en naar het schijnt ook wat lichter is dan de originele. ‘Time to hand it over to our tamed racing driver’, zou Clarkson zeggen, maar die is hier niet. The Stig trouwens ook niet dus moeten we het wel zelf doen.

 
Nou maakt een Aston Martin V8 Vantage al een heel prettig geluid, zo merkten ook onze collega’s die met fotomodellen en al de Franse bergen beklommen, Loder heeft daar nog even een eigen draai aan gegeven. Tot pakweg 4.000 tpm word je als altijd getrakteerd op de heerlijke Aston V8-sound, boven de 4.000 tpm breekt er een kabaal uit dat zich het best laat vergelijken met een peloton geoefende slagwerkers die gelijktijdig met voorhamers op putdeksels inslaan. Met de pulserende snelheid van een machinegeweer. Van velgen snappen ze niks bij Loder, maar hoe je een autominnend oor moet strelen des te meer. Allemachtig, dit is verslavend!
 
Als je wel eens op een terras hebt gezeten waarvoor een stationair draaiende Lamborghini Murciélago geparkeerd staat waardoor je degene naast je niet meer kunt verstaan, dan wil je zelf nooit in zo’n herriebak langs een vol terras rijden. Dat doen anderen wel, in stokoude BMW’s met meer uitlaten dan het IQ van de bestuurder. Maar voor de combinatie Duitse sportuitlaat en Aston V8 hoef je niet bang te zijn – hij klinkt uiterst plezierig, sportief én beschaafd als je rustig rijdt en uiterst plezierig, sportief en onbeschaafd als je probeert al die vierhonderd-nogwat pk’s aan te spreken. 

Helaas is het Hollands hondenweer op de dag van Loders bezoek waardoor we niet alle pk’s kunnen aanspreken: daar is het wegdek veel te nat voor en ons leven ons te lief. We kunnen dus ook moeilijk beweren dat we die extra pk’s voelen, dat doen we namelijk niet. Wel menen we te voelen dat hij iets alerter reageert op het gaspedaal en nog iets strakker in het stuur voelt. Die extra pk’s moeten we maar aannemen van Loder. Maar met de reputatie van de Duitse auto-industrie zijn we daar niet zo bang voor. Als een Duitser aan een auto sleutelt, weet hij exact wat hij doet. En wat hij belooft, krijg je ook tegen een eerlijke prijs. Jouw Aston V8 kan zich dan met de andere jongens meten, die velgen hóef je gelukkig niet te bestellen.

 
Wat kost dat?
De adviesverkoopprijs van het geheel bedraagt 30.148 euro inclusief BTW en exclusief montage en banden. Laat je de Duitse velgen weg dan bespaar je bijna 5.100 euro, de carbon voor- en achterspoiler scheelt nog eens bijna 3.000 euro en als je de Aston al strak genoeg op de weg vindt liggen dan schrap je ook gewoon de sportwielophanging á raison van 10.743 euro. Wat we namelijk wel willen is die 35 pk extra – dus de sportkatalysator en sportuitlaat –, die diffuser en de carbon afdekplaat van de motorruimte en die kosten als één setje 11.351,31 euro. Dat is best te overzien als je toch een Aston Martin V8 Vantage kunt betalen én net even wat sneller wilt zijn. Producten van Loder en informatie zijn te verkrijgen bij Clubsport (www.clubsport.nl).

Reacties