Keuzes, keuzes… Bij de introductie van de nieuwe Audi A6 Avant e-tron maken ze het ons niet gemakkelijk. Want ja: er is dus een Avant, meteen Audi’s eerste elektrische stationwagen. Maar er is ook een sedan die geen sedan meer is. De achterklep en achterruit zijn nu één geheel, waardoor ie nu Sportback heet. Goed, die laatste was in onze contreien altijd al minder populair.
Het uiterlijk van de Sportback is wat ons betreft ook nog eens minder geslaagd dan dat van de sedan. Driekwart van voren bekeken lopen de lijnen naar achteren zo weg dat het lijkt alsof ie überhaupt geen kont meer heeft. Daardoor krijgt hij die druppelvorm die hem een haast belachelijk lage luchtweerstand oplevert (0,21 Cw, een record voor Audi en de hele VW Groep). Maar hij heeft ook dat wat ongemakkelijke waar de EQ-modellen van Mercedes in onze ogen ook last van hebben. Dus: het wordt de Avant. Keuze 2: de achterwielaangedreven instapper of de voorlopige topper, de S6. Wat zou jij doen? Wij ook.
Inhoud Audi A6 Avant e-tron (2024) review
Wat is er nieuw aan deze Audi A6 Avant e-tron?
Hij is helemaal nieuw en enkel nog elektrisch. Ja, dat is nogal een stap van Audi. Maar hij ziet er best knap uit, vind je niet? Het front van onze test-S6 wordt gedomineerd door een grote plastic afdekplaat in de kleur van de carrosserie, die drijft op een zee van zwart plastic. Achter die kunststof bevinden zich de sensoren voor alle rijhulpjes en cruisecontrol, en ook de koplampen zitten er min of meer in verstopt. De smalle lichtunits erboven zijn er alleen voor de dagrijverlichting, die je acht verschillende patroontjes kunt meegeven.
Onder de motorkap zit een 27 liter grote frunk, voor je laadkabel bijvoorbeeld. Je zou die kap elektrisch moeten kunnen openen door over de neus van de auto te aaien, maar de beste Audi-man die dat wel even zou laten zien, stond zich een minuut of vijf later nog een ongeluk te wrijven, inmiddels schuimbekkend. Het gaat, maar niet van harte. De brede lichtbalk aan de achterkant kun je ook een eigen gezicht geven, en herbergt nog een ander geintje: als een auto te dicht achter je rijdt, laat de auto dat via kleine gevarendriehoekjes in die balk weten. We zullen maar niet zeggen dat die bumperklever wel zal weten wat dat betekent, omdat het vast en zeker ook een Audi-rijder is.
Foto: © Audi
Hoe rijdt ie?
Zoals gezegd hebben we hier de S6, de (voorlopig?) sterkste versie. Normaal gesproken is hij 504 pk sterk, maar schakel de launchcontrol in en je hebt tijdelijk zelfs 551 pk tot je beschikking, waarmee je binnen 3,9 seconden op 100 km/u zit. En dat is niet het enige waarin de S6 snel is. Inhalen, bochten, tussenacceleraties – alles is in een vloek en een zucht gebeurd. Het enige waarvoor je meer tijd moet nemen, is remmen: het forse gewicht duwt verder door dan je verwacht bij iets dat zo snel optrekt. Wen je vanzelf aan.
Dat geldt dan weer niet voor de kunstmatige bromtoon die automatisch gaat klinken als je de Sport-stand inschakelt; die wordt al snel vervelend. Jammer, omdat die stand wel weer zorgt voor een fijnere, wat zwaardere en beter communicerende besturing. Ook vering en demping worden steviger, zonder dat het te gek wordt. Gelukkig is het geluid uitschakelbaar.
Foto: © Audi
Hoe is het interieur van de Audi A6 Avant e-tron?
Och, het is helemaal van nu: veel schermen, weinig knopjes. Het werkt allemaal goed, al zul je je moeten aanleren een minuut eerder te vertrekken dan je gewend was om alle piepende hulpsystemen uit te zetten. De ruimte achterin valt tegen: de beenruimte is net aan voldoende en de aflopende daklijn zit de hoofden van langere mensen al snel in de weg. Heel vreemd is het audiosysteem: er staat Bang & Olufsen op, maar klinkt zo blikkerig dat het uit de schappen van Temu lijkt te komen.
Hoe zit het met de accu en de actieradius?
De basis-A6 heeft een accupakket van 83 kWh, dikkere versies krijgen 100 kWh mee. In de gunstigste versie heb je dan een actieradius van maar liefst 756 kilometer, bij de S6 blijft daar 609 kilometer van over. Dankzij het 800-volt systeem kan snelladen met 270 kW – in 21 minuten zit je accu vanaf 10 procent weer 80 procent vol.
Foto: © Audi
Wat is de prijs van de Audi A6 Avant e-tron?
Instappen in de nieuwe elektrische A6 Avant kan vanaf 65.490 euro, of 66.550 euro in België. De hier door ons geteste Audi S6 Avant e-tron is er vanaf 101.490 euro (101.550 euro in België). Uiteraard – je kent Audi – zijn er dan nog talloze uitvoeringen, pakketten en losse extra’s die je kunt toevoegen. Plus natuurlijk de nodige lakkleuren (ga voor Malpeloblauw) en 19-, 20- en 21-inch wielopties. Oftewel: maak het zo gek als je zelf wilt/als je portemonnee toelaat.
Dus, moet je de Audi A6 Avant e-tron kopen?
De nieuwe Audi A6 Avant e-tron is zonder meer een prachtige machine. En hij rijdt uitstekend, zeker als S6 – hoewel je je nooit echt betrokken voelt bij de actie. Er wordt veel voor je bepaald, en hoe goed dat ook gebeurt, het blijft wat afstandelijk aanvoelen. Deze S6 Avant e-tron is een indrukwekkende auto, maar erg lang blijft die indruk niet hangen. Hij is, net als de auto zelf, zo weer weg.
Audi S6 Avant e-tron specificaties (2024)
Prijzen | € 101.490 (NL) / € 101.550 (B) |
Aantal motoren | 2 |
Power | 551 pk/405 kW, 855 Nm |
Accu | 100 kWh |
Aandrijving | vier wielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 4,1 s |
Topsnelheid | 240 km/u |
Verbruik | 16,4 kWh/100 km |
Actieradius | 647 km |
Laadtijd | 21 min. bij 270 kW (10-80%) |
Afmetingen | 4.928 x 1.923 x 1.493 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.950 mm |
Gewicht | 2.310 kg |
Bagage | 502/1.422 l |
Henk heeft op 3 december 2024 geschreven:
Eigenlijk wil je dus de standaard uitvoering met de grote accu. 756km bereik! Met 270kwh laden kan je hier gerust mee de Autobahn op voor lange trips.
Ronnie heeft op 3 december 2024 geschreven:
Lelijkste A6 die ik gezien heb, net een grotere Golf Vario. en er ook nog een dikke ton voor aftikken. Next…
Willy'sJeep heeft op 3 december 2024 geschreven:
Ik zou zelfs willen zeggen: dit is alleen maar een Audi omdat er Audi logo’s op zitten. En daar wordt ie echt niet mooier door.