Audi doet goede zaken met de Q5. In thuisland Duitsland rolde hij sinds 2008 al een miljoen keer van de band, en in China en India werden ook nog eens 600.000 exemplaren gebouwd. Dat maakt een totaal van 1,6 miljoen en daarmee voert de Q5 zijn klasse aan. Wereldwijd is het bovendien de bestverkochte Audi.

De nieuwe Q5 heeft dus veel om waar te maken?

Er is het merk inderdaad veel aan gelegen om van de compacte SUV in zijn nieuwste gedaante ook weer een kraker van jewelste te maken. Gelukkig is er niet gekozen voor een ferme verversing van een bestaande auto. De Q5 is nieuw tot op het laatste boutje. De afmetingen groeiden in alle richtingen en er is meer ruimte voor spullen en inzittenden, maar de auto oogt juist kleiner. Dat is een knap staaltje designkunst. Zoals je mag verwachten van Audi zijn de afwerking en het oog voor detail onovertroffen. De tekenkamer heeft hier puik werk geleverd. Goed, je zult er niet snel verlekkerd op af lopen met het kwijl aan je kin, maar tegelijk zal ook niemand met afgrijzen naar de nieuwe lijnen kijken.

Hoewel je zou denken dat Volkswagen, met al het gedoe rondom Dieselgate, langzamerhand op een andere brandstof zou gaan inzetten, bestaat het motorenpalet van de Q5 voornamelijk uit TDI’s. Je kunt kiezen uit een 2,0-liter dieselmotor met drie verschillende vermogens (150, 163 en 190 pk) en een V6 met een inhoud van 3,0 liter en een vermogen van 286 pk en 620 Nm. De benzinemotor is ook een 2,0-liter, maar dan wel een heel dikke met 252 pk, terwijl het verbruik theoretisch beperkt blijft tot 6,8 l/100 km (geschat; de officiële cijfers zijn nog niet bekend). We hebben de benzine en de dikste diesel uitgeprobeerd en die maken van de Q5 een snelle, stille en verder fantastisch onopmerkelijke auto. Absoluut niet slecht, maar gewoon exact wat je ervan wenst en verwacht.

Zijn er ook onverwachtige veranderingen in de Audi Q5 2.0 TFSI quattro ultra?

Onderhuids is er een hoop veranderd. In de wielophanging is nog meer aluminium verwerkt. Dat draagt aanzienlijk bij aan de gewichtsbesparing die Audi boekte. Zo is de benzinemotor 90 kilo lichter dan die in het oude model. Bij de diesels is het verschil maar iets kleiner. De efficiëntie staat op een hoger niveau en de elektronica werd herzien om ook de komende jaren alle ontwikkelingen mee te kunnen. Het comfort is prima en de wegligging is uitmuntend voor een auto als deze. Eigenlijk stelt hij op geen enkel punt teleur. Het interieur volgt voor een belangrijk deel de Audi A4. Uiteraard loopt de Audi Q5 2.0 TFSI quattro ultra niet achter de feiten aan als het gaat om materiaalgebruik en pasvorm van interieurdelen. Ook is hij rijkelijk voorzien van apps en andere infotainment-liflafjes.

Alles bij elkaar is de nieuwe Audi Q5 2.0 TFSI quattro ultra op elk vlak een betere auto dan het voorgaande model. Hij is niet wereldschokkend vernieuwend, maar de concurrentie zal er alsnog een zware dobber aan hebben.

Audi Q5 2.0 TFSI quattro ultra



Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
252 pk @ 5.000 tpm
370 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u n.n.b.
top n.n.b.
Verbruik
6,8 l/100 km
154 CO2
G label
Afmetingen
l x b x h n.n.b.
wielbasis n.n.b.
gewicht n.n.b.
tankinhoud n.n.b.
bagageruimte n.n.b.
Prijzen
NL n.n.b. (25%)
B n.n.b1.

Vonnis:
Een dijk van een auto die bovendien goed rijdt. Weet nooit te verrassen, maar misschien geeft dat aan tot welke hoogtes Audi inmiddels is gestegen. Is de (waarschijnlijk)
stevige prijs geen belemmering, dan zien wij ook geen andere

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)