Audi’s missie ons zoveel mogelijk in verwarring te brengen met hun namenstrategie zet zich onverdroten voort met deze jongen hier, de nieuwe Q8 e-tron. Hij heeft niets te maken met de bestaande benzine-, diesel- en hybride Q8, maar is een (heel) stevige facelift van de eerste vol-elektrische auto van het merk: de SUV die toen gewoon e-tron heette, die in 2019 werd geïntroduceerd. Ben je er nog? Het is waarschijnlijk eenvoudiger hem gewoon te zien als de rivaal van de Mercedes EQE en de BMW iX.

En dat is ook een prima manier om te beginnen, want vergeleken met die twee is de Audi een gebeeldhouwd lingeriemodel. Mooie proporties, een aantrekkelijk front waar de grille nu met de koplampen versmolten is en de haast verplichte doorlopende band van led-lampen aan de achterkant.

Waarom je beter de andere Q8 e-tron kunt pakken

Voor een nog hogere score op stijlgebied ga je vooral voor de Sportback-versie met zijn golvende daklijn, zoals wij reden. Althans, dat zou je denken. Maar nee: die persoon wil jij niet zijn. De Audi Q8 Sportback e-tron doet enorm zijn best een coupé-achtige variatie op de traditionele SUV-vorm te zijn, maar dat leidt tot wel erg gezochte en daardoor klungelige ontwerpfratsen. Pak maar liever de ‘gewone’ SUV.

Audi Q8 Sportback e-tron (2023)

De grote achilleshiel van de originele e-tron was zijn magere bereik. Er werd dik 400 kilometer beloofd, waarvan in de echte wereld hooguit 320 kilometer gehaald werd. Dat probleem is hier aangepakt. De instapper, de ‘50’ met 340 pk, krijgt al een accu van 95 kWh, goed voor een actieradius van 452 kilometer in de SUV en zelfs 467 kilometer in de iets glibberiger Sportback. Onze 55 heeft 408 pk en een groter accupakket van 114 kWh met een bereik van 541 kilometer. Waar Mercedes vooral op efficiency mikt, gooit Audi er dus gewoon wat meer kWh’s tegenaan.

Wat kost de Audi Q8 Sportback e-tron?

De prijzen van de Sportback beginnen bij 73.785 euro (in België bij 81.230 euro, maar die heeft dan het Advanced-uitrustingsniveau; die versie kost in Nederland 79.985 euro) en lopen door tot 95.685 euro (96.140 euro in België) voor de 55 S-Edition. Op papier is de 55, hoewel ie zo’n 12 mille duurder is, de beste keuze dankzij zijn grotere bereik, en dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn.

Hoewel het werkelijke bereik zeker in koude Benelux-omstandigheden ergens rond de 400 kilometer uitkomt en hij nooit zo snel aanvoelt als de 0-naar-100-tijd van 5,6 seconden doet vermoeden, zijn prestaties en actieradius nu wel op het niveau dat past bij een grote, dure premium e-SUV.

Hoe is het om te rijden met cameraspiegels?

Dat geldt zeker voor het interieur, dat haast uit zijn voegen barst van de schermen en enige gewenning vergt, maar oersolide en uitstekend gebouwd aanvoelt. Een kleine waarschuwing is op zijn plaats: ook al ben je nog zo’n tech-nerd, blijf vooral weg bij de optionele camerabuitenspiegels. Ze zijn lastig in te stellen, het zichtveld is veel kleiner omdat je niet meer licht naast je hoeft te kijken en de aanpassing die je ogen nodig hebben om van de weg op een klein schermpje te kijken is hinderlijk.

Audi Q8 Sportback e-tron (2023) cameraspiegel

Audi zal je van alles vertellen over torque vectoring en betere dynamische eigenschappen om te proberen je in de driemotorige SQ8 met 504 pk te kletsen. Trap daar niet in. Dit is een dik 2.500 kilo wegende lel van een auto waarmee je nooit gaat lopen gooien en smijten.

Het is juist een perfecte reisauto, comfortabel, isolerend en rustig. Een veilige gok waarmee makkelijk te leven valt, als je portemonnee tenminste dik genoeg is. Wij zouden hem verkiezen boven de Mercedes of BMW.

Specificaties van de Audi Q8 Sportback e-tron 55 S Edition (2023)


Motor
2 elektromotoren
408 pk
664 Nm
114 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
20,7 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
541 km (WLTP)
Laadtijd
11,5 uur bij 7 kW
31 min. bij 170 kW (80 %)
Afmetingen
4.915 x 1.937 x 1.690 mm (l x b x h)
2.928 mm (wielbasis)
2.585 kg
528 / 1.567 l (bagage)
Prijzen
€ 95.685 (NL)
€ 96.140 (B) – S-Line

Reacties

  • Maarten heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

    Aah. Ten eerste, nee. Sorry.

    En ten tweede, zit “Hihi” te zeuren dat ik onder een schuilnaam zou posten? Samen met “trolbuster”..

    Zou hij inzien dat hij juist altijd doet wat hij mij ten onrechte verwijt? Ik betwijfel het…. Want zelfreflectie is zoals altijd 0.0

    Anyway,

    Je kan zeggen wat je wil over de bouwkwaliteit van Tesla maar als het waar is wat Simon zegt en daar lijkt het wel op als ik kijk op ev database, dan is het best zonde dat hier 2x meer lithium in verwerkt is dan in een efficiënte auto nodig heeft.

    Zo lang we dat nog moeten opgraven is het vervuilend. Dan is het toch jammer dat er geregeld 110+ kw nodig is voor sommige auto’s om een beetje range te hebben.

    Wat vinden jullie daarvan?

    Ooh en dit zijn geen meningen, het zijn feiten die je nu zelf even kan checken op EV database. Dat moet jullie toch wel lukken?

    “Trollenfabriek… ” Wat een niveau weer.

    • @maarten heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

      Je kan zeggen wat je wil over de bouwkwaliteit (en betrouwbaarheid, vergeet die ook niet), maar die is en blijft beroerd en hoeveel tekst je ook gebruikt om dit te verbloemen, het blijft niveautje Trabant ipv Duitse Drie.

      Reageer
    Reageer
  • Peter heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

    Prima aanbod maar ik vind de EQE mooier. Ik zal wel een andere smaak hebben dan de redacteur want die lijkt deze niet mooi te vinden.

    Reageer
  • Simon Notteraar heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Mooie auto! Maar wat een dorstig ding.

    Onze 55 heeft 408 pk en een groter accupakket van 114 kWh met een bereik van 541 kilometer.

    Een model 3 (met meer bagageruimte dan deze etron) heeft 491km bereik en heeft daar slechts 60kWh voor nodig.

    Heeft deze etron nu al een warmtepomp standaard of is dat nog steeds een betaalde optie?

    • Trolbuster heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

      Als iets duidelijk is is het wel dat deze trol geen Audi heeft.

      Reageer
    • Hihi heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

      Hoi Maarten, berichtje onder een schuilnaam vandaag? Hebben ze je dat geleerd bij de Tesla trollenschool; gebruik een schuilnaam als iedereen je spam beu is en je uitkotst?
      Dat je die troep van Musk met de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit uit de jaren ’70 durft te vergelijken met een Audi is al lachwekkend genoeg. Audi is Champions League, Tesla is FC Schubbekutteveen.

      • Pedro heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

        Het valt inderdaad wel op dat dat ventje tesla overal bij moet halen ook al slaat het zoals hier nergens op… zou hij echt niet door hebben dat mensen dat alleen maar vervelend vinden??

        • Maarten heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

          Puur meningen ventileren is jouw enige bijdrage Pedro. Verder komt er helemaal niets uit jou.

          En als die mening nou ging over auto’s dan had het wellicht nog nut als haakje voor discussies.

          Maar het enige wat jij doet is zeuren over andere mensen.. je vrouwelijke kant is te dominant.

          Soms is het beter gewoon niets te zeggen in plaats van te huilen als een trutje.

          • Dr. Sigmund Freud heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

            Normaal jankt hij over haters en nu laat hij zien een vrouwenhater te zijn. Al zal dit vanwege zijn obsessieve gedrag eerder zijn vanwege een gebrek aan aandacht van de meisjes in zijn klas.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)