Dag W12, hallo accu’s – zelfs een icoon als de Bentley Continental moet aan hybridisering geloven. Heiligschennis, of toch niet? Volgens Bentley kan het gewoon en profiteert de Bentley Continental GT Hybrid juist van deze technologie: ‘De beste GT ter wereld, nu dynamischer dan ooit.’ Dat hebben we de laatste jaren vaker gehoord. Sinds Bentley de naar luxe hunkerende clientèle de Continental GT schonk, nu alweer twintig jaar geleden, zijn ze bezig geweest om hem sportiever te maken.
Het comfortgedeelte had hij altijd al briljant voor elkaar, maar het origineel, met zijn enorme 6,0-liter W12 boven de voorwielen, was een nogal topzwaar geval. En dan spoelen we vooruit naar de vierde generatie Continental GT – hoewel het eigenlijk meer versie 2.5 is, een stevige facelift van de geheel nieuwe auto die in 2018 werd geïntroduceerd (al is ‘facelift’ weer wat zwak uitgedrukt, want 68 procent van de onderdelen zijn nieuw). De W12 wordt nu dan echt uitgezwaaid en accu’s doen hun intrede.
Plug-in hybride Bentley Continental GT: ja, dat kan dus
Inderdaad, het is een plug-in hybride. Hij koppelt geheel nieuwe, 592 pk sterke twinturbo-V8 aan een 190 pk leverende elektromotor die tussen de motor en de achttraps automaat met dubbele koppeling genesteld zit. Daarmee kom je op een systeemvermogen van maar liefst 782 pk. En ook de trekkracht van 1.000 Nm, die al vanaf minder dan 2.000 toeren per minuut beschikbaar is, kun je met recht reusachtig noemen.
Voor de goede orde: er was natuurlijk al een V8, de instapper van het Conti-gamma, maar dit is dus de opvolger van de W12 en meteen maar de krachtigste straatauto die Bentley ooit heeft geproduceerd. Gevolg: ondanks zijn enorme gewicht doe je er maar 3,2 seconden over om bij 100 km/u te komen. Omdat de accu’s achterin zijn geplaatst, is de gewichtsverdeling beter op orde: die is nu 49/51. Er ligt bij de Bentley Continental GT Hybrid dus meer gewicht op de achterwielen dan op de vooras.
Maar het totaalgewicht is wel gestegen naar 2.459 kilo, zo’n 200 kilo meer dan voorheen. Er is veel ondersteltechnologie tegen deze nieuwe coupé aan gesmeten – dát is waar het budget naartoe is gegaan. Dat kun je ook zien, want afgezien van dat nieuwe front (oh horror, de eerste Bentley zonder dubbele ronde koplampen, die plaats hebben gemaakt voor een enkel exemplaar met een soort led-wenkbrauw erboven) is er aan binnen- noch buitenkant veel veranderd.
Het is de best rijdende, meest uitgebalanceerde Conti GT. Ooit.
Maar dat budget is goed besteed. Onder de als altijd fraaie vormen verstoppen zich vierwielbesturing, dempers met dubbele kamers, een elektronisch differentieel en koppelverdeling. Dat blijft niet onopgemerkt. De Bentley Continental GT Hybrid is zonder twijfel de best rijdende, meest uitgebalanceerde Conti GT ooit. Hij weet zijn gewicht geweldig te maskeren en gaat door krappe bochten zonder hevig ondersturend door de eerste de beste vangrail te denderen.
De besturing is nu ook net buiten de middenstand accuraat en de vierwielbesturing laat de auto vele malen compacter aanvoelen. Je hoeft niet meer om zijn onvolkomenheden heen te rijden, het is een enorm vleiende en tevredenstellende auto geworden. Niet zo spannend als een DB12, maar vermakelijk zat en ondersteund door een fraai, niet-kunstmatig V8-geluid. Zelfs de remmen zijn merkbaar verbeterd.
Daarnaast vervult hij zijn GT-rol glansrijk, en dat is het belangrijkste. Zet de draaiknop van Sport naar Comfort en je voelt de spanning wegebben. Nu zweeft de Conti GT over de weg, als op kussentjes – het is misschien wel het deel van het weggedrag van de nieuwe Continental dat ons het meest aanspreekt.
Je kunt echt een eind elektrisch rijden met de Bentley Continental GT Hybrid
En als hybride is hij zeker niet verkeerd; het betreft hier niet dat wat flauwe systeem van de Bentayga. De 25,9-kWh accu is goed voor 80 elektrische kilometers en de motor kan overgebleven kracht gebruiken om de accu op te laden. Handig als je later de stad in wilt, waar elektriciteit eindeloos veel efficiënter is dan dure benzine. Snelladen behoort trouwens niet tot de mogelijkheden. Bentley zegt dat er geen plannen zijn voor een niet-hybride versie.
Lees ook: Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
En dat hoeft ook niet – de elektrificatie betekent veel goeds voor het opkrikken van de respons bij lage toeren, en de hele aandrijflijn past de auto als een handschoen. Er zou weleens een nieuwe klantenkring kunnen worden aangeboord die de overstap naar hybride en minder uitstoot juist kunnen waarderen, al zullen anderen rouwig zijn om het verlies van de W12. Wij niet. Diens haast eerbiedwaardige soepelheid was zonder meer indrukwekkend, maar deze hybride voelt echt aan als een grote stap voorwaarts.
Specificaties Bentley Continental GT Hybrid (2024)
Prijzen: € 298.853 (NL) - € 298.128 (B)
Motorinhoud: 3.996 cc
Motortype: V8 biturbo hybride
Power: 782 pk/575 kW, 1.000 Nm
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 3,2 s
Topsnelheid: 335 km/u
Verbruik: 10,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 29 g/km
Tankinhoud: 80 l (benzine)
Afmetingen: 4.895 x 1.966 x 1.397 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.851 mm
Gewicht: 2.459 kg
Bagage: 260 l
EC Dubost heeft op 24 december 2024 geschreven:
CO2 zorgt voor vergroening en betere natuur, dus je bent juist groen als je veel CO2 uitstoot. Het is een broeikasgas, maar het effect is te verwaarlozen.