We hadden het eerder over het maatwerk dat bij Ferrari en McLaren voor goedbetalende klanten verricht wordt. Ook bij Bentley kun je terecht voor een portie overdosis aan luxe. Zwembadje? Moet kunnen.
 
We hebben het allemaal weleens gezien: Continental GT’s in een kleur om van te braken op afzichtelijke 24-inch velgen, auto’s met een uiterlijk dat er voor zorgt dat je net zo lang in je ogen wilt wrijven tot je niks meer ziet. Maar als je een unieke Bentley wilt, dan moet je het goed doen. Vraag het maar aan mensen die al wat langer meelopen.
 
‘Het team specialisten omvat alle disciplines, van pure ontwerpers tot technici’, zegt Peter Cullum-Kenyon, bij Bentley verantwoordelijk voor kleuren en uitrusting. ‘Als we een verzoek krijgen waaraan we niet op reguliere wijze kunnen voldoen, dan vormen we een projectteam dat de wensen in kaart brengt en een opzet maakt. We zijn bereid om zo ongeveer naar alles te kijken, al lopen de kosten natuurlijk op naarmate de projecten groter en complexer worden.’
 
Hij laat een stilte vallen. ‘Niets is onmogelijk. Maar alles wat we doen, moet voldoen aan strikte eisen wat betreft kwaliteit en functionaliteit. Om een voorbeeld te geven: als we de kleur van de veiligheidsgordels wijzigen, dan geven we opnieuw een typegoedkeuring af. Als we iets aanpassen, wordt dat grondig gedaan.’
 
Wanneer je immers een heel dure auto gaat aanpassen, wil je wel zeker weten dat je dat fatsoenlijk doet. Niet gewoontjes, maar alleen op speciale bestelling. ‘We hebben kleuren voor de lak gemaakt die uiteenlopen van die van een bepaalde tint nagellak tot het blauw van een sierblaadje op de jurk van een Arabische prinses (Bentley Sequin Blue) of zelfs een bijzondere pasteltint van een staafmixer’, zegt Cullum-Kenyon. ‘Klanten van Bentley kunnen, eh, opvallend avontuurlijk zijn. Maar we zijn niet van de smaakpolitie. We verbieden niets, we adviseren.’
 
Avontuurlijk is waarschijnlijk een eufemisme, vooral omdat de standaardlijst met leverbare opties en uitrusting niet bepaald karig is. De aangeboden kleuren variëren van decent Moonbeam Silver tot Orange Flame dat pijn aan je ogen doet. En alles wat daartussen zit. En de keuze uit leersoorten en houtafwerking is zo overdadig dat klanten er besluiteloos van kunnen worden. Ga even aan de slag met de car configurator en je kunt met de beschikbare opties combinaties creëren die je normaliter alleen voor ogen krijgt als je paddo’s gebruikt. De medewerkers van de afdeling verkoop waaien met alle winden mee, maar er is altijd wel een klant die iets wil dat nog bijzonderder is.
 
Zodra het eind van de lijst met opties in zicht dreigt te komen, zal Bentley trachten de fantasie te realiseren. Het team van Cullum-Kenyon heeft projecten achter de rug waarbij een auto in een eenmalig geproduceerde knalgroene laklaag werd gespoten of waarbij een startknop van hout werd voorzien, of zelfs van een benzinetank met vuldoppen aan weerszijden waarvoor de kosten van ontwikkeling volledig werden gedragen door de opdrachtgever.
 
Een sigarenkast met regeling van temperatuur en vochtigheid opgenomen in de centrale armleuning achterin? Geen probleem. Champagnekoeler? Kinderlijk eenvoudig. Breedbeeld tv’s die uit het plafond naar beneden scharnieren, behuizing van walnotenhout voor een iMac met speciaal opbergvak voor externe harde schijf en draadloze verbinding? Alles is gemaakt met die bijzondere allure van met de hand gemaakt vakmanschap. Vrijwel alles is mogelijk.
 
‘Onze grootste uitdaging is het vaak om een grote verscheidenheid van zaken bijeen te brengen en daar één geheel van te maken als een Bentley’, zegt Cullum-Kenyon. ‘We proberen traditioneel vakmanschap te laten samenvloeien met geavanceerde technologie, maar het moet wel altijd als een Bentley blijven aanvoelen. Wat de klant ook wil.’

Reacties

Meer van TopGear