Van alle BMW’s is de 2-serie Active Tourer (2AT) het minst BMW. Nou ja, met uitzondering van de Gran Tourer dan, die is zo mogelijk nog erger. Iedereen die zijn autoclichés een beetje op orde heeft, weet dat BMW’s snel en sexy zijn, en dat praktisch gemak altijd zwaar ondergeschikt is aan de Freude am Fahren. Allemaal dingen die lijnrecht tegenover de Active Tourer staan – ongeveer op dezelfde hoogte als, eh, een plug-in hybride of iets dergelijks.

Nog meer horror?

Dus nu BMW in haar oneindige wijsheid heeft besloten van de 2AT een plug-in hybride te maken, kun je je afvragen of horror nu werkelijk nog enger moet.

Het (voor de liefhebbers) vervelende geval wil echter dat de rekenmeesters die de 2AT erdoor gedrukt hebben (‘we hebben dat Mini-onderstel tóch, laten we eens een puur praktische BMW maken, dat scoort vást’) volledig gelijk hebben gekregen. Er zijn er inmiddels zo’n 84.000 van verkocht, en we weten niet hoe het op jouw straathoek staat, maar op die van ons staan er zeker een paar; schuin tegenover een aantal plug-in hybrides bij de laadpalen. Dus misschien is dat idee zo gek nog niet.

Het siert de Beiers dat ze geen halve maatregelen hebben genomen. De BMW 225xe is immers een soort halve i8 – met een bochel, maar toch. Hij heeft dezelfde 1,5-liter driecilinder aan boord, die nu 136 pk levert, en een elektromotor die daar nog eens 88 pk bovenop gooit. De benzinemotor drijft de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen, en als beide tegelijk werken, heb je dus vierwielaandrijving. Ook weer: net als bij de i8. De grap is: aan gecombineerd vermogen heb je opeens zomaar 224 pk tot je beschikking, waarmee je dat onooglijke halfwat-busje in (je leest het goed) 6,7 seconden naar 100 km/u kunt krijgen.

Knopjes

Wat precies wat aandrijft bij de BMW 225xe, kun je beïnvloeden via knopjes: je kunt ‘m dwingen alleen elektrisch te rijden, de accu’s juist te sparen of het ‘m allemaal lekker zelf laten uitzoeken. Ook je rechtervoet speelt een rol: als je het gaspedaal diep intrapt, wordt de benzinemotor al snel bijgeschakeld om maximaal vermogen te genereren. Het samenspel tussen elektro- en brandstofmotor verloopt trouwens vlekkeloos: als je er niet op let, merk je het nauwelijks. Op een volle accu-set kun je, theoretisch, 41 kilometer ver komen. Vol-elektrisch is de topsnelheid 125 km/u, daarboven wordt sowieso de benzinemotor ingeschakeld omdat je anders in een paar kilometer door je accu heen bent, en dat is niet direct efficiënt.

Het spreekt voor zich dat al dat vermogen de 2AT een stuk leuker maakt om te rijden. Een sportwagen wordt de BMW 225xe nooit, maar heel veel sportiever dan dit kun je een auto als deze ook weer niet maken.

BMW 225xe Active Tourer

13/20

Motor
1.499 cc
driecilinder turbo hybride
224 pk @ 4.400 tpm
220 + 165 Nm @ 1.250 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 202 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,0 l/100 km
46 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.342 x 1.800 x 1.556 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.635 kg
36 l (benzine)
400 / 1.350 l (bagage)

Prijzen
NL € 39.800 (15%)
BE € 37.850

Het vonnis
De 225xe levert de prestaties van een 225i, maar dan voor minder geld, tegen veel lagere brandstofkosten, en dan krijg je de vierwielaandrijving erbij. Als je dan toch per se zo’n ding wilt rijden, pak dan deze

Reacties

Meer van TopGear