In Goldmember kan Austin Powers zich ondanks zichtbare inspanning niet bedwingen om geheim agent Number 3 erop te wijzen dat hij een forse moedervlek op zijn gezicht heeft. ‘MOLE! We’re not supposed to talk about the bloody mole, but there’s a bloody mole winking me in the face!’ Dat is een beetje hoe wij ons voelen nu we het over deze BMW 420i Gran Coupé gaan hebben. Je snapt vast wel waarom.

Goed, los daarvan dus. De BMW 4-serie Gran Coupé is terug als vierdeurs versie van een auto die een tweedeurs versie is van de vierdeurs 3-serie. Dat klinkt vrij gek, maar eigenlijk vinden we dit qua lijnenvoering de meest geslaagde variant dankzij zijn iets verder gestrekte dak. De fastbackvorm mondt uit in een spoilerlip op de ingetogen achterkant, met bij deze 420i aan weerszijden een uitlaatpijpje. Smalle, brede en strak getekende achterlichten zorgen GRILLE! GRILLE! BLOODY GRILLE! Sorry. We zijn zwak.

Alles klopt aan de BMW 4-serie Gran Coupé

Eh, wat overblijft als je z’n front dus even negeert (of eraan went – leg ons dan graag uit hoe), is een heerlijke BMW volgens het boekje. Vanaf het eerste moment dat je met ’m in aanraking komt, klopt eigenlijk alles. Stap in en je kunt de stoel zo ver omlaag krikken dat je haast op het asfalt zit. Het stuur komt verder naar je toe dan een werver van een politieke partij in verkiezingstijd. Digitale instellingen zijn snel en gemakkelijk te vinden in de meest geslaagde iteratie van iDrive tot nu toe, die je de keus biedt tussen een aanraakscherm en een oh zo handige draaicontroller, waar je ook nog eens letters op kunt schrijven om snel iets in te voeren. Enkel het uitzetten van de rijstrookhulp kost tijd en moeite. Elke keer als je ’m start.

De rijmodi Comfort en Sport zijn precies de twee uitersten die je wilt: licht sturen en een goedaardige gasrespons of harder werken en scherper reageren. Het onderstel doet in onze testauto niet mee – dit is voor het eerst in lange tijd dat we weer eens een test-BMW rijden waar niet alle opties op zitten. De balans in deze standaardophanging is dusdanig uit de kunst dat we het adaptieve M-onderstel niet eens per se zouden overwegen. Zelfs al kost dat maar 640 euro extra.

Bochten lust ie ook wel

De toch niet echt compacte BMW 420i Gran Coupé voelt lichtvoetig aan en laat zich door bochten tikken als een kleintje. De transmissie doet precies wat je wilt en de motor, momenteel de instapversie (vanaf 56 mille, 46 in België), is met 7,9 seconden van 0 naar 100 snel genoeg. Ook is ie zuinig (een keurige 6,8 l/100 km over onze gehele testperiode) en beschaafd, zij het niet echt inspirerend in z’n geluid, loop of krachtsopbouw – gevoelsmatig is het ‘gewoon een turbo-viercilinder’. Wil je meer emotie en spektakel, dan weet je wat je te doen staat: doorsparen voor de zes-in-lijn.

BMW’s Laserlight-koplampen maken alles in het donker 4K-scherp en de grootlichtassistent werkt tegenwoordig zo goed dat we ’m gewoon maar aan laten staan, waar we meestal weleens de neiging hebben om zelf in te grijpen. Hetzelfde geldt voor het start/stopsysteem: je voet heeft het rempedaal nog niet verlaten of de motor loopt alweer. Hij slaat zelfs al aan wanneer de auto detecteert dat je voorligger begint te rijden. Met zulke effectieve techniek gaat de grootste betweter overstag.

Het mag duidelijk zijn: de nieuwe BMW 420i Gran Coupé is in alles een dijk van een auto. We durven alleen niet te beloven dat we ons in zijn bijzijn de hele tijd kunnen inhouden…

Specificaties BMW 420i Gran Coupé High Executive (2022)


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
184 pk @ 5.000 tpm
300 Nm @ 1.350 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
150 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.783 x 1.852 x 1.442 mm (l x b x h)
2.856 mm (wielbasis)
1.695 kg
59 l (benzine)
470 / 1.290 l (bagage)
Prijzen
€ 65.427 (NL)
€ 50.995 (B) – Innovation Pack

Reacties

  • Alain heeft op 17 januari 2022 geschreven:

    Heel mooie lijn vanaf de zijkant. Voor mij blijven de nieren oversized, not done!
    Maar zeker zo erg vind ik het dashboard: oubollig, zeker niet van deze tijd! BMW moet wat dat betreft even naar Mercedes kijken. In hetzelfde segment vind je bij de concurrent een futuristische cockpit!
    Na meer dan 30 jaar trouwe BMW-rijder slaan de twijfels toe!

    Reageer
  • Tinnemans heeft op 17 januari 2022 geschreven:

    Ik vergelijk de neus met die van een BMW uit de jaren 50, of een van de vele andere auto’s uit die tijd met een grote grille, denk bijv. aan de Traction Avant. Realiseer je dat BMW is niet begonnen met de niertjes bij de E38 of met welk model je ook bent opgegroeid. Het merk is ouder, heeft meer historie en jouw benchmark, welke dat ook moge wezen, was slechts een momentopname.
    En als dat niet werkt; Bedenk dan hoe je tegen de BMW E65 aankeek toen die nieuw was en hoe makkelijk die nu op het netvlies ligt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)