
Heb jij je weleens vermaakt met de avonturen van Asterix en Obelix? (Niet? Het is nooit te laat. Doen!) Dan zul je weten dat de Egyptische koningin/farao Cleopatra daar altijd werd afgeschilderd als een vrouw aan wiens schoonheid maar weinigen weerstand konden bieden – een verhaal dat ook in de ‘echte’ geschiedenis wordt verteld – maar die één ‘schoonheidsnadeel’ had: haar neus. Waar ze ook kwam vielen mensen in katzwijm, onder het mompelen van ‘alleen… die neus’.
En zo kom je al snel uit bij de BMW iX. Van welke kant je hem ook bekijkt: het is een fraaie auto. Door zijn vloeiende lijnen wekt ie de indruk allesbehalve een SUV te zijn, oogt hij compacter dan hij in werkelijkheid is en heeft hij een geheel eigen uitstraling, wat tegenwoordig vrij zeldzaam is. Alleen… die neus.
De boel kalmeren
Nu is die neus bij deze gefacelifte iX wel iets aangepast. Door de diagonale strepen ziet hij er net wat minder groot uit, waar ook de schuin staande led’s in de koplampen aan bijdragen. Het feit dat er wat meer delen in de carrosseriekleur zijn gespoten, helpt eveneens om de boel wat te kalmeren. Het blijft echter een behoorlijk potsierlijk geheel, en alsof ie nog niet genoeg in your face is, kun je hem tegen bijbetaling (en standaard bij de M70) nu ook nog met een verlichte grille krijgen. Over het hebben van géén smaak valt óók niet te twisten. Verder zijn er fors wat nieuwe kleuren en wieldesigns.

Net als bij BMW’s elektropionier i3 het geval is: de beste manier om over de buitenkant heen te komen, is de binnenkant opzoeken. Daar is alles namelijk prachtig voor elkaar. Fraaie (vaak gerecyclede) materialen, de snelle en kraakheldere gebogen schermen, het hout in de middenconsole waar diverse knoppen doorschijnend in verborgen zitten, de iDrive-knop van glas – het werkt allemaal even goed als het eruitziet. De graphics zijn minder rustgevend dan de hele sfeer van het interieur, maar je kunt alles naar eigen goeddunken indelen, instellen en opslaan. Na enige gewenningstijd heb je hier een wereldinterieur aan.
De BMW iX xDrive45 is een EV met de actieradius van een diesel
Onderhuids is er behoorlijk wat aangepast. Door nieuwe accutechnologie kan er 30 procent meer stroom in dezelfde hoeveelheid batterijen worden opgeslagen – in de xDrive60 kun je volgens WLTP zelfs tot 701 kilometer ver komen. Dat zijn zo’n beetje dieselwaarden. Onze xDrive45 heeft een WLTP-bereik van 602 kilometer, maar liefst 177 kilometer verder dan voorganger xDrive40 en riant voldoende. Verder kan hij sneller laden (175 kW tegen 150 kW; duurdere versies kunnen de stroom zelfs met 195 kW binnenhalen) en is hij ook nog eens een stuk sterker geworden. Met 408 pk is hij 82 pk krachtiger dan de oude xDrive40, waardoor je een volle seconde sneller op 100 km/u zit.

Rijden was en blijft een genoegen in de vernieuwde iX. Ook deze instapper- de BMW iX xDrive45 is al bloedsnel (die 0-naar-100-sprint duurt maar 5,1 seconden) en dat altijd onmiddellijk beschikbare koppel zorgt ervoor dat ook inhaalacties in een vloek (vooral van de immer chagrijnige, in lycra gehulde clubjes wiel-‘renners’ van middelbare leeftijd die we onderweg tegenkwamen) en een zucht (van ons) voorbij zijn. Diverse aanpassingen aan onderstel en ophanging zorgen ervoor dat de carrosserie in bochten nog beter onder controle te houden is, en dat het toch aanzienlijke gewicht van de iX nog beter verborgen blijft.
Lounge op wielen
Toch is dit geen auto die je constant opjut om harder te gaan. Hij komt ook meer dan uitstekend tot zijn recht als de ‘lounge op wielen’ die zijn makers naar eigen zeggen voor ogen hadden. Het enige waar je af en toe van schrikt, is hoe groot de iX feitelijk is. Aan de buitenkant valt het niet direct op, maar binnenin is hij enorm – vooral de breedte doet je je regelmatig afvragen of je ergens wel tussendoor past. Dat je door alle rondingen zo goed als nergens kunt zien waar de carrosserie precies ophoudt, helpt daarbij niet.

De iX is een soort toonzaal die laat zien waar BMW (elektro)technisch nu staat. En dat is aan de top van wat er op dit moment mogelijk is. De upgrades tonen aan hoe hard de techniek vooruitsnelt en maken van de nieuwe iX een prijzige, maar nog aanzienlijk betere auto dan ie al was. Alleen… die neus.
Specs:
Prijs (Nederland) | € 86.403 |
Prijs (België) | € 85.400 |
Aantal motoren | 2 |
Vermogen | 408 pk / 300 kW |
Koppel | 700 Nm |
Accucapaciteit | 94,8 kWh |
Aandrijving | Vierwielaandrijving, traploze transmissie |
Acceleratie (0-100 km/u) | 5,1 seconden |
Topsnelheid | 200 km/u |
Verbruik | 14,9 kWh/100 km |
Actieradius | 602 km |
Laadtijd | 34 minuten (10-80% bij 175 kW snellader) |
Afmetingen (l x b x h) | 4.695 x 1.970 x 1.695 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Gewicht | 2.450 kg |
Bagageruimte | 460 / 1.251 liter |
Hmm, m’n 440i komt verder op een tank, heeft 20 liter meer bagageruimte, weegt 1/3e minder, is sneller van 0-100, kan harder én heeft een schattig neusje.
600 km met 95 kWh , dan is een Kona uit 2020 zuiniger km/Kwh