Als je, zoals wij in het geval van deze test, net uit een BMW iX1 bent gestapt wanneer je met deze iX2 te maken krijgt, beleef je een ongemakkelijk soort feest der herkenning. Een beetje zoals wanneer een normaal gezien bebaarde collega plots gladgeschoren aan je bureau staat. Niet alleen is hij vanuit bepaalde hoeken onherkenbaar, de mate waarin zijn, laten we zeggen, opmerkelijke esthetiek zich in vol glimmend ornaat aan je opdringt, grenst aan het onprettige. En je kunt maar niet beslissen of je hem moet complimenteren of er toch eerlijk op moet wijzen dat niet alle verandering per se een verbetering is.

De BMW iX2 is bedoeld voor mensen die hun softijsje graag met spikkeltjes én chocodip willen. Het is immers niet zo dat de iX1 er belegen uitziet. Die is zelfs al een tikkeltje uitbundig, met z’n hoekige vormgeving en grille van het formaat wakeboard. De iX2 voegt daar een strak naar achter gekamde daklijn aan toe, die vooral tot gevolg heeft dat de aardige hoeveelheid hoofdruimte achter in de iX1 plaatsmaakt voor een reële kans op een acute nekhernia.

Daarnaast rijm je de styling van de achterzijde niet langer met die van andere BMW SUV’s – de iX2 heeft een geheel eigen look. En een verlichte Iconic Glow-grille, als je het 3.500 euro kostende Innovation Pack kiest (en wie zal dat niet doen? Lampjes, vet!). We hebben ons er wel vaker over verwonderd dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor een krapper interieur en minder praktische inzetbaarheid. Op rationaliteit gaan we die discussie nooit winnen. Dus laten we even verder kijken: wat heeft de iX2 op andere vlakken te bieden?

Wat is er veranderd aan de X2?

De vorige X2 zien we zelden rijden, maar met bijna 400.000 verkochte exemplaren was ie volgens BMW toch een succes. Behalve opvallender is de nieuwe vooral ook groter: in de lengte scheelt het bijna 20 centimeter, hij is 6,4 centimeter hoger en de wielbasis en spoorbreedtes namen met ruim 2 centimeter toe. Ook ten opzichte van de X1 is ie bijna 5 centimeter langer. Van een lichte groeispurt bij nieuwe modellen hoeven we niet op te kijken, maar dit is toch vrij significant. Gedeeltelijke verklaring: er moest voortaan een stel accu’s in de vloer passen.

De iX2 leent z’n techniek en aandrijving van de iX1: de eDrive20 biedt een enkele elektromotor met 204 pk op de vooras, de xDrive30 een tweetal met vierwielaandrijving en een smakelijk vermogen van 313 pk. Dat is goed voor een 0-naar-100-sprint van 5,6 seconden, nauwelijks langzamer dan de eveneens nieuwe, in Nederland stratosferisch geprijsde benzine- X2 M35i.

Ook andere specs zijn in orde, zoals een opgegeven bereik van maximaal 449 kilometer. In een wereld met 800-volt Kia’s is een laadsnelheid van 130 kW niet echt om over naar huis te schrijven, maar aangezien de accu nog geen 65 kWh groot is, valt de haalbare snellaadtijd van 29 minuten (van 10 naar 80 procent) nog aardig mee.

BMW zorgt ook bij de iX2 voor goed rijgedrag

Komen we aan bij de troefkaart van iedere BMW waar je anderszins wat vraagtekens bij kunt zetten: het rijden. De iX2 weegt dik twee ton, maar verdraaid als het niet waar is: hij zet die massa in om je een degelijk en onvermurwbaar weggevoel te bezorgen, zonder dat je er met sturen of remmen echt hinder van ondervindt. Sterker nog, in bochten voelt hij wendbaar en energiek aan, met de grip van een bergbeklimmer en het zelfvertrouwen van een tiener in een talentenjacht.

Wat betreft het ‘bocht uit’-gedeelte scheelt het natuurlijk dat we hier de xDrive30 rijden, die alle vier z’n wielen inzet om je naar ginds te katapulteren. Hij heeft zelfs een Boost-flipper voor een extra zetje. Werkt de ondergrond niet mee, dan zijn het de voorwielen die als eerste wat beginnen te krabbelen, waarna er wat signaaltjes door de iX2 schieten en je alsnog met minimaal oponthoud vooruit wordt gestuwd.

Er is een ondersteunende soundtrack: BMW noemt ’m Iconic Sounds en hij is niet overdreven aanwezig, maar kan ook uit. Ten overvloede: het gros van wat we hier omschrijven, biedt de iX1 je ook, maar dan praktischer en voor (iets) minder geld. Omdat die auto bestaat, zouden wij je deze nooit aanraden. Maar ben jij van de spikkeltjes met chocodip, ga dan gerust je gang.

Prijs                                          
€ 63.507 (NL)
€ 63.470 (B)
Aantal motoren             
2
Power                                     
313 pk/230 kW, 494 Nm
Accu                                        
64,8 kWh
Aandrijving                         
vier wielen, traploos
Acceleratie                        
0-100 km/u in 5,6 s
Topsnelheid                      
180 km/u
Verbruik                                
16,3 kWh/100 km
Actieradius                        
449 km
Laadtijd                                
29 min. bij 130 kW (10-80%)
Afmetingen                        
4.554 x 1.845 x 1.590 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
2.692 mm
Gewicht                                
2.095 kg
Bagage                                  
560/1.470 l
Voor
Rijdt natuurlijk weer uitstekend, stil op snelheid, fijn interieur (als je voorin zit)
Tegen
Prijzig, krap, onpraktisch, er is een beter alternatief uit eigen stal

Reacties

  • Farke heeft op 10 juni 2024 geschreven:

    Ben zeer tevreden van mijn Ix2 3.0. Voor 2 personen is het ideale wagen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)