Zeven jaar na de i3 komt BMW met zijn tweede vol-elektrische auto. En deze keer is het… een normale SUV. Gewoon een X3, BMW’s bestverkopende model. En omdat deze BMW iX3 werd ontwikkeld nadat de benzine-, diesel- en PHEV-versies al af waren, verschilt ie qua structuur en styling opvallend weinig van de X3 die we kennen.

De plek van de accu

De accu moest een plek vinden in een carrosserie die niet om hem heen ontworpen werd, en dus hangt hij onder de vloer. Dit is puur een crossover voor wie een hoge zitpositie en een grote kofferbak wil, niet voor wie regelmatig offroad gaat. Ach, dat geldt voor de meeste auto’s in deze categorie. De BMW iX3 is trouwens enkel achterwielaangedreven.

De actieradius van de BMW iX3

De batterij is misschien niet zo groot als die van sommige rivalen, maar het betreft wel BMW’s nieuwste type accu dat z’n formaat compenseert met goede energiedichtheid. De actieradius volgens WLTP is een solide 450 tot 459 kilometer en je kunt snelladen met 150 kW. Hoe de iX3 presteert? Niet gestoord Tesla-achtig snel. Hij maakt ongeveer op dezelfde manier tempo als de zescilinder diesel-X3 die z’n kopers komen inruilen, maar dan veel stiller en soepeler, en met nul vertraging tussen je voetbeweging en de reactie.

Begrensd op 180 km/u

Dus: beperkte accugrootte, 2WD, prestaties die je op geen enkele manier zullen verrassen. Is BMW z’n mojo aan het verliezen? Of gaan ze hun auto’s nu ontwikkelen naar de manier waarop mensen ze daadwerkelijk gebruiken, in plaats van te streven naar cijfers die zieltjes op YouTube winnen? Zeker, het vermogen komt erin met urgentie, maar het is nooit echt indrukwekkend, zelfs niet als je het pedaal resoluut omlaag stampt. Toch versnelt de iX3 vastberaden en ononderbroken naar zijn begrenzer bij 180 km/u.

Over het algemeen is ie verrassend efficiënt. We deden niet bepaald rustig aan, maar ons bereik kwam neer op 370 kilometer. Dat is bruikbaar meer dan we hadden gehaald, weten we uit ervaring, met een I-Pace, e-tron of EQC, terwijl twee daarvan een grotere accu hebben dan de BMW.

Het pedaal reageert altijd anders

De adaptieve regeneratie krijgt informatie door van de navigatie en de radarsensoren, wat de energievoorraad ten goede komt, al is dat in het begin wat vreemd: je rechtervoet van het pedaal halen heeft in verschillende omstandigheden verschillende gevolgen. Als er een auto voor je rijdt of je een bocht of lagere snelheidslimiet nadert, krijg je veel remwerking; zo niet, dan laat de auto zichzelf uitrollen. Je bespaart immers energie als je minder hard vertraagt wanneer je zo weer gaat versnellen.

Kan de BMW iX3 driften?

Verwacht geen typisch achterwielaangedreven BMW-gedrag van de oude stempel. De Jaguar, met z’n AWD, is in droge bochten vermakelijker; de iX3 gedraagt zich te volwassen. Hij is progressief, precies en ontspannen in z’n stuurgedrag, altijd stabiel en gecontroleerd. Z’n onderstel is relatief soepel en stil, passend bij z’n prestaties. Er is niets mis met de stoelen, de rijpositie of de afwerking in het interieur: dat is allemaal gelijk aan de gewone X3.

Omdat hij niet profiteert van de nieuwe proporties waarin je batterij-EV’s kunt kneden – zie de ruime, radicale Jaguar – komt de iX3 ergens op ons over als een gemiste kans. Voor dat soort voordelen zul je moeten wachten op een grotere iX. Maar hij is erg efficiënt en BMW-fans zullen op prijs stellen dat hij om te besturen, in te zitten en naar te kijken sterk doet denken aan de brandstofversie. Ja, die hippe blauwe elektrostrepen zijn optioneel.

De prijs van de BMW iX3

De vanafprijs – 67.500 euro – valt keurig tussen die van de e-tron, I-Pace en EQC in. Maar er zijn meer kapers op de kust, zoals de nieuwe, goedkopere EV’s op toegewijde platforms die nu op de markt komen: de Mustang Mach-E en VW ID.4.

Specificaties BMW iX3 (2021)


Motor
1 elektromotor
286 pk
400 Nm
80 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,6 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
459 km (WLTP)
Laadtijd
7:30 uur bij 11 kW
0:34 uur bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.734 x 1.891 x 1.668 mm (l x b x h)
2.864 mm (wielbasis)
2.185 kg
510 / 1.560 l (bagage)
Prijzen
€ 73.410 (NL)
€ 74.950 (B) – Impressive

Reacties

  • ed heeft op 23 september 2022 geschreven:

    Anderhalf later dan bovenstaande reactie, wil ik als geïnteresseerde in de BMW iX3 toch nog even reageren.
    Een Tesla X lijkt mij een prachtige auto, hoezo kraakt en piept deze auto?! Heeft u deze dan getest of in bezit gehad? Of is er iets anders aan de hand?!

    Reageer
  • P. Jansen heeft op 20 april 2021 geschreven:

    De Mustang en ID4 zijn geen alternatief voor de BMW. Heel andere klasse. Deze BMW is vooral een nagel aan de doodskist van Tesla, want waarom zou je nog een piepende, krakende en lelijke Tesla X kopen als je voor minder geld een degelijke iX3 hebt?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)