Dit is toch wel een zeer fijn recept: een BMW M4 Cabrio, op smaak gebracht met de uitstekende xDrive-vierwielaandrijving, die bijna alles deelt met de hardcore M4 Competition coupé. Dat betekent dus 510 pk, een 3,0-liter zes-in-lijn met turbo, megaremmen, een bruikbaar interieur en een racy dynamiek waar je blij van wordt.

Alleen krijg je in dit geval een stoffen dak – zo’n 40 procent lichter dan het metalen vouwdak van de vorige M4 cabrio – en een achterkant met een veel elegante vormgeving, omdat dit dak zich compacter kan opvouwen (tot een snelheid van 50 km/u). Van opzij ziet de M4 er keurig en stijlvol uit, zowel met z’n dak omhoog als omlaag.

We laten het aan jou over of z’n gemuteerde-eekhoornsmoelwerk een dealbreaker is of niet. Sowieso is het goed om te weten dat die voorkant extreem kleurgevoelig is, dus als je voorzichtig te werk gaat in de configurator kun je ’m, eh, er minder schokkend laten uitzien.

De BMW M4 Competition xDrive Cabrio gaat als een dolle

Hoe dan ook is deze M4 allesverschroeiend snel. Hij moet van 0 naar 100 km/u een schamele 0,2 seconde inleveren op de coupé, met een officiële sprinttijd van 3,7 seconden, maar je moet als mens toch wel een ingebouwd dyno-achterste hebben om dat verschil in de echte wereld te kunnen merken.

Op mooi effen asfalt heeft de BMW M4 Cabrio grip en gevoel te over, en onze eerste indruk is dat ie een beetje monsterlijk is – als je dat wilt. De achttraps automaat wisselt met het grootste gemak van karakter en gedraagt zich met een druk op de modusknop bijterig en agressief of juist kalm en lijzig. Ook de uitlaat kan briljant vocaal of beschaafd en fluisterstil zijn, en de respons van de motor kan al naargelang je stemming vlijmscherp of gedempt worden ingesteld.

Voor achterwielaandrijving moet je niet bij de BMW M4 Cabrio zijn

In het geheel is de xDrive-vierwielaandrijving een fonkelende ster: ondanks de stevige nadruk op de achteras biedt het systeem een welkom veiligheidsnet op een natte of gladde weg. Er is geen versie met enkel achterwielaandrijving leverbaar, maar dat maakt niet uit, want net als bij de M5 krijg je daar een speciale modus voor.

De kans bestaat echter dat je die nooit nodig zult hebben; met xDrive kun je op zich al genoeg stapjes opzijzetten. In ieder geval meer dan je buiten de afgesloten omgeving van een circuit ooit redelijkerwijs zult willen of nodig zult hebben.

De BMW M4 Cabrio heeft een achterbank

Naast dit alles krijg je van BMW vier zitplaatsen (waarvan sommige bestemd voor bijna-volgroeide mensen), veel instelbaarheid en een Nederlands prijskaartje van bijna 150.000 euro zonder opties, of iets meer dan een euroton in België. Dat is niet niks.

Toch is de BMW M4 Competition Cabrio niet helemaal perfect. Probeer je met een redelijke snelheid over minder fraai wegdek te rijden, dan begint de auto te beven, zowel in z’n voorruit als via de stuurkolom. In het schutbord en onder de carrosserie is behoorlijk wat versteviging ingebouwd, zoals gebruikelijk bij cabrio’s, maar het kan in dit geval de afgenomen stijfheid door de afwezigheid van het dak niet helemaal goedmaken.

Dat betekent dat, als je op zoek bent naar de best sturende M4, de coupé nog altijd de versie is die je wilt. Echter, als snelle vierzitter met een extra dosis zonneschijn is deze cabrio zeker de moeite waard.

Specificaties BMW M4 Competition xDrive Cabrio (2022)


Motor
2.993 cc
zescilinder turbo
510 pk @ 6.250 tpm
650 Nm @ 2.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,2 l/100 km
232 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.794 x 1.887 x 1.395 mm (l x b x h)
2.857 mm (wielbasis)
1.895 kg
59 l (benzine)
385 l (bagage)
Prijzen
€ 147.083 (NL)
€ 102.600 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)