
De Duitse tuner Manhart staat niet bepaald bekend om zijn subtiliteit in het tunen van auto’s. Ze gaan doorgaans liever voor excessief gebruik van koolstofvezel, opzichtige stiksels en gouden stickers. Dat deden ze bijvoorbeeld bij de MH4 GTR ll – een M4 CSL met zwarte bodykit en 702 pk waarvan zelfs Batman het in zijn broekje zou doen.
Toch gloort er hoop aan de horizon voor degenen die het werk van Manhart te overdreven vinden. Manhart geeft nu namelijk toe dat het ook anders kan: ‘Het in het oog springende, extroverte voorkomen is niet iedereens smaak.’ Daarom bouwen ze nu de BMW M4 Competition om tot deze, het moet gezegd, vrij bescheiden MH4 600.
Specificaties van de BMW M4 Competition van Manhart
Ondanks dat de upgrade er van de buitenkant mild uitziet, is er genoeg werk verzet onder de motorkap. Het vermogen van de 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn groeit van 510 pk naar een gezonde 635 pk. Het koppel stijgt mee – van 650 Nm naar 780 Nm. Die extra kracht haalt Manhart uit een nieuwe ECU.
Volgens de tuner mocht het team dat werkte aan de motor ‘stoom afblazen’. Dankzij het extra vermogen is een sprint van 0 naar 200 km/u klaar in 10,5 seconden. De uitlaat is trouwens van rvs en de uiteinden kun je in keramiek laten coaten, zoals bij het voorbeeld op de foto’s. Ook kun je de M4 lager laten zetten door middel van verlagingsveren van H&R of schroefsets van KW.
Het subtiele uiterlijk van de Manhart MH 600
Verder houdt Manhart het zoals gezegd subtiel. De koolstofvezel splitter en zijskirts komen van BMW M, net als de gouden wielen. Vóór meten die 20 inch, achter 21 inch. De koolstofvezel grille, diffuser en inzetstukjes in de voorspatborden komen wel van Manhart zelf. We moeten zeggen dat we ons wel kunnen vinden in deze nieuwe stijl van Manhart. Zul je net zien dat de volgende auto van de tuner weer een griezel is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear



Valentino Rossi gaat komend seizoen in deze BMW M4 GT3 rijden




Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade



Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer


ADRO geeft de BMW M4 een nieuwe bumper met kleinere nieren


Zoveel slechter presteren winterbanden in de zomer


De eerste elektrische BMW i5 krijgt een M Performance-model en een i5 Touring


BMW gaat nooit meer een Z4 M Coupé maken


Waarom er een laagje ijs op het vulpistool zit na het tanken van waterstof


Met de iX5 Hydrogen (op waterstof) wil BMW de druk op het elektriciteitsnet verlagen


BMW i7 review: Hoe rijdt het elektrische vlaggenschip van BMW?



Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn




Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade



Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer


Er crashte nu al een zeldzame BMW M4 CSL, de plek maakt het extra lullig


Waarom heet de nieuwe BMW M4 ’CSL’ en niet ’GTS’?


De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept


BMW M4 Competition xDrive Cabrio: hoe bevalt het vernieuwde recept?




Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade


Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk


De Manhart monteert een supercharger op de V8 van de Patrol Nismo


De Audi RS 3 van Manhart krijgt 500 pk en gouden randjes


De Manhart Cayenne CRT 800 heeft 1.090 Nm en een net niet voorspelbaar aantal pk’s


De extreme Manhart MH2 630 is het circuitspeeltje voor mensen met lef


Subaru WRX STi met Ferrari V8 klinkt hemels


Al deze Nissan V8-motoren uit de IndyCar staan te koop



Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)


Roush rust de nieuwe Ford Mustang uit met een supercharger (300 pk extra!)


Deze prachtige Aston Martin DB6 is nu een elektrische auto


Koop deze Volvo 740 Turbo met V6 en een bekende eerste eigenaar



De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI



Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen



De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Alles wat je moet weten over de nieuwe Ferrari Roma Spider


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis



Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)



De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


‘EU werkt aan plan om toch wel verbrandingsmotoren toe te staan in 2035’


Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen


Zelfs in Amerika worden ze gek van linksplakkers, dus daar gaan ze wat aan doen



Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen



Reacties