Meer dan een derde van de alle BMW’s die vandaag de dag verkocht worden, zijn van de X-bloedgroep. En dus ging het merk, vooruitlopend op een relatief nog grotere verkoop, aan de slag met de X3.

Hij is gebouwd op BMW’s nieuwste modulaire platform, dat voor het eerst werd gebruikt voor de 7-serie. Dat betekent dat hij meer hightech mogelijkheden heeft dan de 3- en 4-serie en de X5/X6, de laatste prominente modellen die nog niet van die basis gebruikmaken. Het betekent ook dat de nieuwe X3 zo’n 55 kilo aan gewicht kwijt is, hoewel hij langer is en een grotere wielbasis heeft dan de oorspronkelijke X5.

Wat betekent dit allemaal?

Het nieuwe interieur is als gevolg van dat alles zeer ruim en aantrekkelijk uitgevallen. En dat moest ook wel, want zijn naaste concurrenten zijn de verrukkelijk goed gelukte Mercedes GLC en Audi Q5. Dus weer een auto die het meubilair van de Jaguar F-Pace wat behoorlijk bleekjes doet afsteken.

Alle modellen die momenteel in Nederland en België op de markt zijn, hebben vierwielaandrijving. Zoals te verwachten viel, begint het met een 20d en een 30d, met respectievelijk een viercilinder met 190 pk en een zes-in-lijn met 265 pk. Voor de eerste keer sinds onheuglijke tijden komt er ook een ‘gewone’ benzinemotor, wat ongetwijfeld iets zegt over de toestand in de wereld. Het is een 20i: een viercilinder turbo die goed is voor 184 pk. En als laatste, en zeker niet de minste, is er de BMW X3 M40i.

Daar zullen er niet veel van verkocht worden, maar het is wel de uitvoering waar we het eerst een stukje in gaan rijden – dat zou jij namelijk ook doen. Het is niet een of andere opgewonden, stuiterende circuitkiller. Sterker nog, hij gedraagt zich verbazingwekkend ontspannen. Als je eenmaal gewend bent aan het wat doffe stuurgedrag, ontdek je een SUV die heel verdienstelijk het bochtenwerk voor zijn rekening neemt, die progressief reageert en je in de Sport-stand – waarbij, onder andere, de afstelling van de schokdempers strakker wordt en de verdeling van het centrale differentieel verandert – het gevoel geeft dat het meeste vermogen van de achteras komt.

Klinkt de BMW X3 M40i goed?

De zescilinder benzine-uitvoering met 355 pk maakt een nogal donker geluid als je hem bij lage toeren laat werken, maar bij hogere toerentallen is zijn klankkleur subliem. De 30d (159 g/km CO2) levert zo veel koppel dat hij meestal net zo snel lijkt, mede dankzij de sublieme timing van de automaat. In die uitvoering deden we ook wat licht offroad-werk. Dat ging de X3 heel aardig af. De wielarticulatie laat te wensen over, maar de bodemspeling is in orde en de tractiecontrole doet zijn werk prima. Hij zou door 50 centimeter water moeten kunnen waden, maar dat hebben we niet geprobeerd omdat de baan volkomen droog stond.

De BMW X3 M40i is als geheel een eerlijke auto met in Nederland slechts één groot nadeel: z’n prijs. De SQ5 van Audi zit op 92.000 euro, de AMG GLC op 99.000 en deze X3 doet 97.000 euro. Met dank aan het Nederlandse belastingstelsel een belachelijke prijs voor een bijzonder prettige, praktische en knettersnelle SUV.

BMW X3 M40i


Motor
2.998 cc
zescilinder turbo
360 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 1.520 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
188 g/km CO2
E label

Afmetingen
4.716 x 1.897 x 1.676 mm
(l x b x h)
2.864 mm (wielbasis)
1.785 kg
65 l (benzine)
550 / 1.600 l (bagage)

Prijzen
€ 96.896 (NL)
€ 67.850 (B)

Vonnis:
Een grote stap vooruit voor de X3: ziet er goed uit, is veel lekkerder om in te rijden en heeft een beter interieur. Deze M Perfor­mance-versie heeft meer... performance dan je ooit nodig hebt. Maar de concurrentie is stevig, net als z’n prijs

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)