De perfecte daily driver moet alles tegelijk kunnen. Hij mag niet de bankrekening leegdrinken, maar moet wel leuk en snel genoeg zijn als het een keer rustig is op de weg. Hij moet er leuk uitzien, maar je schoonmakers kunnen niet het vermoeden krijgen dat je vooral ’s nachts op donkere parkeerplaatsen je geld verdient. En met een beetje pech moet je thuis ook nog door de ballotagecommissie. Neem dit alles mee in de overweging en deze BMW X3 M50 komt akelig dicht in de buurt.

Wat is er nieuw aan deze BMW X3?

Vorig jaar werd de volledig nieuwe BMW X3 geïntroduceerd. Het is alweer de vierde generatie van de Audi Q5-tegenhanger. Je kunt de SUV als plug-in hybride kopen, als volledig elektrische auto of als pure benzineversie, zoals de M50 die wij hier rijden. Dit is de sportiefste versie. De vierde generatie oogt vooral wat gladder met minder vouwen en hoeken in de carrosserie. Ook deze snelle M50 komt hierdoor een stuk minder agressief over. Ergens jammer, maar wel wat representatiever als je naar een klant moet.

Hoe rijdt ie?

De BMW X3 M50 biedt precies genoeg sportiviteit zonder dat het vermoeiend wordt voor de dagelijkse kilometers. Het is een auto die niet altijd ‘aan’ staat. Als je rustig rijdt, heb je de souplesse van een zes-in-lijn die moeiteloos een invoegstrook voor zijn rekening neemt. De X3 stuurt direct, maar niet zo erg dat ie zenuwachtig wordt of lastig is om in een rechte lijn te houden.

Zet je de auto in de Sport-modus, dan laat de zescilinder meer van zich horen. Het geluid komt deels uit de speakers en klinkt wel een beetje kunstmatig, maar daar kunnen we anno 2025 eigenlijk geen kritiek meer op hebben. Door alle beperkende regeltjes hebben autofabrikanten immers weinig keus meer. Als je de flipper links achter het stuur ingedrukt houdt, heb je een Boost-modus – handig voor het inhalen.

Je mag de M50-uitvoering gerust zien als de GTI van BMW. Als je echt een volbloed sportauto wilt, dan is ie niet gewelddadig of extreem genoeg, maar als je een sportieve én vriendelijke machine zoekt, dan is dit een goede optie. De stoelen zijn bovendien prima en de X3 is ruim genoeg voor kleine gezinnen. Typisch zo’n auto waarvan je zegt: zet maar op de oprit, er hoeft niet eens een strik om.

Hoe is het interieur van de BMW X3?

Waar de buitenkant naar onze mening nog best ingetogen is, vind je binnenin een meer uitgesproken design. Het dashboard van onze testauto is met een soort ruwe stof bedekt, en dat moet wel net je smaak zijn. Het is in ieder geval weer eens wat anders dan een grote lap leer. Is het je allemaal te uitbundig, dan kun je alsnog voor een kunstleren dashboard gaan.

Wat bijdraagt aan het dagelijkse rijplezier is de uitstekende zithouding. Zeker als je wat langer bent, kun je je bij veel auto’s net niet helemaal prettig achter het stuur nestelen. Bij de Duitse merken is dat vaak al het beste geregeld, maar bij deze X3 is het uitzonderlijk goed. Het stuur kun je bijna zo ver uittrekken dat de passagiers op de achterbank erbij kunnen. Als je lange benen hebt, is dit een verademing.

Het infotainmentsysteem is heel uitgebreid, waardoor je soms iets te lang aan het zoeken bent naar bepaalde instellingen. Al zul je dit natuurlijk niet heel vaak doen. De haptische feedback van de knopjes op de middenconsole lijkt soms even niet wakker te zijn, waardoor je niet weet of je input is ontvangen. Verder hebben we hier weinig op of aan te merken.

Het grootste voordeel is zijn nadeel

Die heerlijke zes-in-lijn is het grootste argument om voor de X3 M50 te gaan, maar in ieder geval in Nederland is het ook zijn grote nadeel. Door de BPM-straf die er vanwege de uitstoot op rust, betaal je minimaal 105.000 euro. Bij Land Rover heb je voor dat geld een Range Rover Sport met een PHEV-aandrijflijn of je hebt een Audi Q8 met PHEV – beide met en zescilinder. In België betaal je ‘maar’ 82.250 euro voor de BMW X3 M50, wat toch een stukje aantrekkelijker is.

Wat zijn de prijzen van andere uitvoeringen van de BMW X3?

In Nederland is de goedkoopste uitvoering van de X3 de plug-in hybride. Deze X3 30e xDrive kost minimaal 67.973 euro; dan heb je wel een viercilinder. In België wil het merk voor deze auto 68.650 euro ontvangen. De goedkoopste variant is in België de X3 20 xDrive van 56.900 euro. Deze heeft een viercilinder met 208 pk – zonder stekker. In Nederland mag je voor deze versie 73.705 euro meebrengen.

Wil je je BMW graag met zes-in-lijn, dan kun je beter de plug-in hybride kopen en een leuke gebruikte M3 voor het weekend. Jammer, want als je de fiscale ongein even wegdenkt, is dit wel een van de beste vermakelijke daily drivers van dit moment. En het is een hoge auto, dus je zou je partner mogelijk ook nog wel zover kunnen krijgen. Moet het een zescilinder-SUV zijn, zoek dan even naar een andere PHEV.

Dus, moet je de BMW X3 M50 kopen?

In Nederland valt het bijna niet te verantwoorden, maar in België al wat meer. Kijk je niet naar de prijs, dan is dit een fijne auto voor dagelijkse kilometers. Hij is niet zo hard als een volbloed M-model en valt ook zeker niet zo op. Bovendien is ie ruim genoeg en meer dan comfortabel genoeg. Helaas is dit voor nu het zoveelste model dat door de fiscus minder aantrekkelijk wordt gemaakt.

BMW X3 M50 specificaties (2025)

Motorinhoud2.998 cc
Motortypezescilinder turbo
Power393 pk/293 kW, 580 Nm
Aandrijvingvier wielen, automaat
Acceleratie0-100 km/u in 4,6 s
Topsnelheid250 km/u
Verbruik7,7 l/100 km
CO2-uitstoot175 g/km
Tankinhoud65 l (benzine)
Afmetingen4.755 x 1.920 x 1.660 mm (l x b x h)
Wielbasis2.625 mm
Gewicht2.055 kg
Bagage570/1.700 L

Reacties

  • Martin heeft op 27 januari 2025 geschreven:

    Alls ik het artikel lees dsn denk ik dat TG vooral het dualistische karakter waardeert. De auto is vervoer wanneer je dat nodig hebt en behoorlijk sportief wanneer je daar behoefte aan hebt.

    Ik heb zelf een 440i GC uit 2019 en die doet dat trucje ook erg goed. Maar wel met 350kg minder, en een lager zwaartepunt, en een mooier interieur en, ook niet onbelangrijk, de 1e eigenaar heeft een mooi srtuk afschrijving voor me betaald. 😁

    Reageer
  • Philip heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Best een grote fout in het artikel voor een site als Topgear. Deze auto is absoluut niet als volledig elektrische variant verkrijgbaar. Enkel brandstof en hybride.
    De elektrische variant, ik dus de IX3 komt op een later moment het Neue Klasse platform en heeft dus technisch gezien helemaal niets meer met de X3 te maken

    Reageer
  • Liefhebber heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Sorry hoor, maar vanwaar al dit enthousiasme?
    Op de motor na is er verder toch geen kraak of smaak aan deze auto?
    Nietszeggend, 13 in een dozijn, overhangend en zwaargewicht.

    • Martin heeft op 27 januari 2025 geschreven:

      @liefhebber; mijn andere berichtje was als reactie op die van jou bedoelt. 😉

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)