Als je graag sportpoedertjes wilt verkopen of aan de vooravond van een glansrijke influencer-carrière staat, dan wil je een auto die de aandacht trekt. Een Urus met Mansory-bodykit is een garantie voor succes, maar dat vraagt nogal een investering. Iets hebben wat polariseert, maar niet twee ton kost? Dan is dit instapmodel misschien wel een optie: de BMW XM 50e.

Deze BMW XM 50e verruilde zijn V8 voor een zes-in-lijn en werd ineens 70.000 euro goedkoper. Daarmee vermoeden we dat er geen auto is die meer ophef per euro biedt dan deze instapper. En hoewel 99 procent van de redactie (en 99,99 procent van onze lezers) het er niet mee eens is: stiekem is het wel een gaaf ding om te zien. Niet zoals hij hier op de foto’s staat, maar wel als je hem wat subtieler uitvoert. Wij reden een donkerblauw exemplaar zonder die goudkleurige strip; best oké.

Wat is er nieuw aan deze BMW XM 50e?

Het is de eerste auto sinds de legendarische M1 die puur door de M-divisie van het merk is gemaakt (vinden ze zelf 0 er zijn technisch wel wat gelijkenissen te vinden met de X5). De BMW M5 en M3 zijn bijvoorbeeld gebaseerd op de bestaande 5-serie en 3-serie. Ook gebeurt het maar weinig dat je bij een M-model mag kiezen uit een zes-in-lijn of een V8-motor. De laatste keer gebeurde dit bij de E46-generatie van de M3: die kon je heel (heel, heel) beperkt met een V8 krijgen.

Hoe rijdt ie?

Vraag het ons over een week nog eens, want onze mening is gedurende test nog weleens veranderd. Toen we instapten vonden we het maar niets: vrij harde stoelen, niet de perfecte zit-stuurpositie en vooral een stug onderstel. We hebben ons vaker uitgelaten over wat we vinden van SUV’s die zogenaamd sportief moeten zijn en de BMW XM is het boegbeeld van alles wat er mis is met de huidige autotrends. Maar na een week in de auto te hebben gereden, moeten we deze mening een beetje bijstellen.

Comfortabel hebben we hem geen enkele keer gevonden, maar we zijn de auto wel iets meer gaan waarderen. De BMW XM is de kerel uit je vriendengroep die te pas en te onpas met shotjes komt aanzetten bij elke gelegenheid. Zo maakt de XM 50e van elke rit een klein feestje: hij staat altijd aan en vraagt je altijd om een beetje baldadig te zijn. Elke XM is een plug-in hybride, maar de zes-in-lijn staat altijd te springen om mee te helpen – met de nodige fijne herrie.

En hoewel hij niet zo strak rijdt als een Cayenne, blijft het wel een M-product. Dus hij heeft voor zijn formaat meer dan genoeg grip en dat maakt het vermakelijk om zo hier en daar een bochtje wat dynamischer met hem te pakken. En wie is er nou niet gek op het geluid van een zes-in-lijn? Hij is gewoon net even wat speelser en fouter dan een Cayenne. Dus als je zoekt naar een grote en eigenwijze SUV, dan kom je snel uit bij deze XM.

De BMW XM 50e is niet langzaam, maar is ie snel genoeg?

Voor de EV-rijder is deze instapper een leuke auto. Niet om te kopen, maar om naast te gaan staan bij het stoplicht. Het is natuurlijk niet een heel bescheiden auto met zijn M-badges en dubbel gestapelde uitlaten. En met 476 pk op 2.695 kilo en een 0-naar-100-tijd van 5,1 seconden is ie weliswaar niet langzaam, maar je legt het wel af tegen de iets snellere Tesla’s en Polestars.

En voor die bestuurders is het natuurlijk hilarisch om thuis te kunnen zeggen dat ze ‘een patser in zo’n asociale BMW’ hebben ingemaakt in het stoplicht. De XM komt goed vooruit, maar met zo’n schreeuwerig uiterlijk en bijpassend geluid is het soms wat gênant om door een dertien-in-een-dozijn leaseauto zoek te worden gereden bij het verkeerslicht.

Hoe is het interieur van de BMW XM?

Voor de XM bedacht BMW een ‘driedimensionale prismatische structuur’ voor de hemelbekleding. Dit oogt gaaf, maar het betekent wel dat je niet voor een glazen dak kunt kiezen. Verder ziet het interieur er keurig uit. Voor de XM verwerkte BMW wat extra koolstofvezel en we zijn nog altijd blij dat er een mooie draaiknop op de middenconsole zit.

Het enige jammere is dat het interieur naast dat van de 7-serie wel wat minder bijzonder aanvoelt. In de sedan is de sfeerverlichting verstopt achter een doorzichtige strip met een soort diamantstructuur. Maar misschien zegt dit meer over hoe goed het dashboard van de 7-serie is. Verder is de BMW XM erg ruim en qua afwerking hebben we niets te miepen.

Verder nog bijzonderheden?

Klein en zinloos detail: door de vorm van de achterkant is de BMW XM veruit de comfortabelste auto van dit moment om tegenaan te leunen. De vorm van de achterklep dient als ergonomische lendensteun. En het is een auto die je koopt om in gezien te worden, dus de gemiddelde koper zal ongetwijfeld blij zijn dat je er lekker tegenaan kunt staan.

Wat is de prijs van de BMW XM?

De BMW XM 50e waarin wij rijden is dus de instapper. Je moet in Nederland minimaal 131.414 euro meenemen naar de dealer om er eentje te bestellen. Je wilt wel minimaal de 22-inch velgen, dus tel daar nog 1.900 euro bij op. Verder zijn er niet zo gek veel opties voor de XM; de auto is van zichzelf vrij compleet. Wil je graag de V8 met een gecombineerd vermogen van 653 pk, dan moet je minimaal 178.400 euro aftikken. De snelste is de XM Label Red – die kost je 204.300 euro. Dan krijg je een V8 en in totaal 748 pk.

Dus, moet je de BMW XM 50e kopen?

Het is een auto die niet uitblinkt in comfort, maar als de ophanging heel week was, dan hadden we ook lopen zeuren. Het is een auto die het niet echt goed kán doen, maar dat is misschien ook het probleem van ‘de sportieve SUV’. Het hele concept slaat nergens op. Maar we moeten toegeven: het was een leuk weekje in de XM en elke rit is een klein feestje. Misschien hoef je ook niet alles rationeel goed te praten.

BMW XM 50e specificaties (2024)

Uitvoering50e
Motortypezescilinder hybride
Motorinhoud2.998 cc
Versnellingsbak8v automaat
Aandrijvingvier wielen
  
Vermogen467 pk
Koppel700 Nm
 
0-100 km/u5,1 s
Topsnelheid250 km/u
Verbruik1,4 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h5.110 x 2.005 x 1.755 mm
Gewicht2.695 kg
Bagageruimte527/1.820 l
 
Prijs NL (vanaf) 131.414
Prijs B (vanaf) 130.750

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)