De eerste verrassing is zonder meer dat Cadillac het maar blíjft proberen. Het is namelijk met enige afstand het allerzieligste merk van deze kant van de Atlantische Oceaan. Ga maar na: in 2014 wist Cadillac maar liefst 382 auto’s te verkopen. Nee, niet in Nederland: in heel Europa. Waarmee het marktaandeel zakte van 0,01 procent naar 0,00 procent. Dan ben je wat ons betreft zielig, hoor. En dan stug doorgaan: petje af.
Nog meer verrassingen?
Verrassing twee dan. Hoe veel speakers kun je in een auto kwijt? Doe eens een gokje? Wat je ook gezegd hebt: fout. Cadillac krijgt het namelijk voor elkaar in de nieuwe CT6 niet minder dan 34 speakers te proppen. Vierendertig! We durven het niet met zekerheid te zeggen, maar het zou ons niet verbazen als dat voor productieauto’s een record is.
Het spreekt voor zich dat je met zo veel audiogeweld de motor nooit meer hoeft te horen. Sterker: zet de boel een paar minuten open en je hoeft überhaupt nooit meer iets te horen. Het loont echter de moeite dat niet te doen, want het motorgeluid is (net als alles wat je de rest van je leven met je oren zou kunnen doen, zolang het niet luisteren naar Jan Smit is) alleszins de moeite waard.
Waarmee we bij verrassing nummer drie zijn. Dat geluid is níet, zoals je bij de dikste sedan van het dikste Amerikaanse merk zou verwachten, van een V8 afkomstig. Hij moet het doen met een V6, weliswaar voorzien van twee turbo’s en goed voor een respectabele 418 pk’s. Daarmee weet ie 100 km/u te halen in 5,7 armetierige secondetjes en een topsnelheid te bereiken van 240 km/u. De motor presteert gretig en is zeker bij accelereren goed te horen, met een grom die bij het stijgen der toeren steeds vinniger wordt. Het is geen straf om naar te luisteren, al is het niet direct (verrassing!) wat je verwacht van een full-size luxury sedan als de Cadillac CT6.
Is de Cadillac net zo comfortabel als alle grote Amerikanen?
Volgende surprise: je zou verwachten dat de Cadillac CT6 rijdt als een vliegend tapijt dat hobbels en bobbels in het wegdek lekker wollig verstopt onder een deken van ultiem comfortabele vering en demping. Niet dus. Cadillac heeft sinds jaar en dag een testcentrum op de Nürburgring en lijkt de afstemming van het onderstel vooral daar te hebben bepaald. Met andere woorden: hij is nogal sportief ingesteld. Oneffenheden worden duidelijk doorgegeven en een bocht wordt niet gewoon genomen, maar aangevallen. Ook hier weer: het is niet erg, want het is overduidelijk het gevolg van een bewuste keuze, die daarnaast erg goed is uitgevoerd. Het is alleen anders dan je verwacht, en ook anders dan de veelal ‘zachtere’ keuzes die de concurrentie maakt.
Dat weggedrag wordt nogal aangemoedigd door het Active Chassis Package van onze testauto. Het bestaat onder meer uit magnetische dempers, waarin kleine metaaldeeltjes in de dempingsvloeistof door magneten razendsnel in stelling kunnen worden gebracht om de mate van demping te bepalen. Het is verre van nieuw (Cadillac was vijftien jaar geleden de eerste die het toepaste, waarna het werd doorontwikkeld en onder andere Ferrari en Audi het overnamen), maar het werkt perfect. Al is het, net als luchtvering, eerder geschikt om een carrosserie in bochten in bedwang te houden dan om korte hobbeltjes te maskeren. Ook vierwielbesturing maakt deel uit van het pakket: enerzijds wordt de draaicirkel er kleiner van en ben je extra wendbaar op lagere snelheden, wat wel prettig is bij een loeris van 5,18 meter lengte. Anderzijds levert het extra bochtstabiliteit bij hogere snelheden op, wat altijd welkom is.
Hij heeft dus best veel sportieve aspiraties?
De Cadillac CT6 gedraagt zich dan ook haast, als je dat van ‘m vraagt, als een halve sportauto. Hij heeft, mede dankzij z’n vierwielaandrijving, een hoeveelheid grip die je niet direct achter ‘m zou zoeken. Overhellen bestaat niet, onder- en overstuur al evenmin: hij is echt zo neutraal als het maar kan. Je kunt de achttraps automaat een handje helpen met flippers achter het stuur, maar in de regel hoeft dat niet: hij zoekt het zelf overtuigend genoeg uit.
Of je het interieur verrassend vindt, hangt een beetje van je verwachtingspatroon af. Als je rekent op hightech met een typisch Amerikaans sausje, zit je zo’n beetje goed. Niet veel Europese merken zullen én hout én koolstofvezel én leer én aluminium voor de afwerking gebruiken, maar Amerikanen zitten daar niet zo mee. Wij op zich ook niet, ware het niet dat het hout er niet direct uitziet alsof het ooit deel heeft uitgemaakt van een boom en het carbon vooral uit één stuk plastic gezaagd lijkt te zijn.
Heeft de Cadillac CT6 nog handige gadgets?
De meters zijn volledig digitaal en grotendeels naar eigen voorkeur te ordenen. Een uitstekend head-up display geeft je de primaire info (je kunt zelf instellen wat je het belangrijkst vindt) op ooghoogte. Een aardige gimmick is ’s werelds eerste binnenspiegel die met een camera werkt. Het is óók een gewone spiegel, maar als je hem met een hendeltje iets kantelt (zoals de anti-verblindingsstand van een reguliere binnenspiegel) wordt er het haarscherpe beeld van een boven de achterste kentekenplaat gemonteerde breedbeeldcamera gestreamd. Voordeel: je ziet veel meer, al is het alleen al omdat er geen hoofdsteunen in de weg zitten. Nadeel: het vereist enig focussen. Misschien ligt het aan ons, maar wij werden er nogal scheel van.
De bediening verloopt via een kolossaal touchscreen, maar je kunt ook een touchpad bij de middenarmsteun gebruiken, dat je met lichte trillingen ook laat voelen wat je op het scherm ziet gebeuren. Werkt prima. Het stuur wemelt van de knopjes, maar uitvinden welk knopje wat uitvreet, went gelukkig vrij snel. Verder barst de Cadillac CT6 haast uit z’n voegen van de andere leuke speeltjes, van massagestoelen via dat briljante audiosysteem tot nachtzichtcamera’s aan toe. Heel state of the art allemaal.
Wat is het beste aan de CT6?
Dat is waarschijnlijk dat ie in niets op een andere auto lijkt. Niet qua uiterlijk, niet wat betreft innerlijk, niet qua rijbeleving – het is allemaal totaal eigen. Dat is maar goed ook, want Mercedes, Audi en BMW hebben we al en die zijn goed in wat ze doen. Imiteren heeft dus geen zin, maar dat is ook het laatste wat Cadillac aan het doen is. De CT6 is een bijzonder fijne auto die in veel opzichten verrast. Dat is z’n kracht en tevens z’n zwakte, vrezen we. De clientèle is in dit segment nogal conservatief; we hopen dat ze op dit soort verrassingen zit te wachten.
Cadillac CT6 3.0TT V6 AWD Platinum
Motor
2.997 cc
V6 biturbo
418 pk @ 5.700 tpm
555 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 240 km/u
Verbruik
9,8 l/100 km
223 g/km CO2
G Label
Afmetingen
5.184 x 1.880 x 1.472 mm (l x b x h)
3.109 mm (wielbasis)
1.950 kg 73 l (benzine)
433 l (bagage)
Prijzen
NL € 132.640 (25%)
B € 97.100
Het Vonnis
Een bijzondere auto. Hij lijkt nergens op, en dat bedoelen we positief. Jammer dat veel mensen die in dit segment shoppen helemaal niet op zoek zijn naar ‘iets anders’, maar altijd de veiligheid van het bekende kiezen. De CT6 verdient beter
Reacties