Als je het nou echt totaal oneens bent met de vervoersmiddelen die in het dagelijks leven normaal gevonden worden, kun je altijd nog aankloppen bij BRP. Daar bouwen ze allerlei bijzonder spul, zoals deze eh, tja, sneeuwscooter op wielen.

Grote kans dat je ergens de afgelopen jaren al eens een Can-Am Spyder hebt zien rijden. Het ding bestaat alweer sinds 2007 en wordt aanbeden door mensen die het wel zien zitten om een vleug van de spanning van het motorrijden op te snuiven, zonder de kans te lopen om heel hard op hun gezicht te vallen. En – erg belangrijk – zonder dat ze een motorrijbewijs hoeven te halen. De Can-Am is officieel een auto.

Het concept mag dan alweer een paar jaar oud zijn, we kijken er al snel niet raar meer van op wanneer mensen boodschappen uit hun handen laten vallen als we voorbij pruttelen. Serieus: als we op de harige rug van een yeti door de stad zouden banjeren, hadden we minder bekijks gehad.

De nieuwe versie die we hier rijden, heet Spyder ST, en is in het gamma van Can-Am de gulden middenweg. Behalve dit model zijn er de RT, groot en comfortabel, en de RS, waar je haast liggend op plaatsneemt om vervolgens vliegjes te mogen happen. De ST eet van beide walletjes: in de basis is hij gelijk aan de RS, maar hij heeft een windscherm en een minder slopende zitpositie.

De bediening is hetzelfde als bij een motor, minus de remhendel en (bij luxere modellen) de koppeling. Je geeft gas met je rechterhand en remt alle wielen tegelijk af met je rechtervoet. Schakelen gaat met de linker duim en wijsvinger, via een gerobotiseerde vijfbak. De motor is een V-twin van Rotax, een litertje groot en 100 pk sterk. In combinatie met een gewicht van nog geen 400 kilo kun je wel raden dat dit voor plezierige prestaties zorgt.

Ja, de Spyder is snel, maar in andere richtingen dan rechtuit laat ie wat steken vallen. Zo zul je merken, wanneer je eenmaal door hebt hoe je een bocht fatsoenlijk moet nemen (door flink naar binnen te leunen), dat hij aardig overhelt en dat de platte achterband daardoor al snel z’n wegcontact verliest, waarna de tractiecontrole er genadeloos in hakt. Dit is te wijten aan de standaard nogal slappe voorwielophanging, iets wat dealer Vos uit Oss – waar wij dit testmodel ophaalden – graag voor je oplost door andere vering en dempers te monteren. Ook van grotere velgen, met banden met een lager profiel, zou ie ons inziens wat minder wiebelig worden.

Los van deze makkelijk te verhelpen stabiliteitspuntjes is de Spyder enorm lollig, en smijt je ‘m binnen een paar dagen in het rond alsof je nooit anders gedaan hebt. We hebben eigenlijk maar één klein bezwaar: je krijgt het wel koud, wordt wel nat, maar je kunt nog steeds niet tussen de file doorrijden of op de stoep parkeren.


Can-Am Spyder ST-S



13/20



Motor

998 cc

V-twin

100 pk / 108 Nm



Aandrijving

achterwiel

5v semi-automaat



Prestaties

0-96 in 4,5 s

top 176 km/u



Verbruik/milieu

verbruik n.b.

CO2 n.b.



Afmetingen

2.667 x 1.506 x 1.332 mm (L x B x H)

1.711 mm (wielbasis)

392 kg



25 l (benzine)

n.b. (bagage)



Prijzen

NL € 26.544

BE € 22.799



Het vonnis

Iets héél anders en erg geinig om op te rijden. We vragen ons af of je niet stiekem toch liever een motor wilt, maar val je voor de Spyder: geniet ervan

Reacties