![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/caselani-citroen-type-ami-bodykit-2025-oranje-zijkant-straat.jpg)
Na de pientere C3 komt Citroën nu met de geheel nieuwe C3 Aircross, die net wat forser en ruimer is om plek te bieden aan je tweeënhalve kind. Er zijn echter kapers op de kust, en wel vanuit de eigen Stellantis-stal – want dit elektro-hybride platform vond ook zijn weg naar andere merken. Zo bouwde Opel er de Frontera op.
Kan de C3 Aircross zich onderscheiden met de eigenzinnigheid die zijn merk zo graag tentoonspreidt? We reizen af naar Barcelona en omgeving om het uit te zoeken.
Inhoud Citroën C3 Aircross Hybrid (2025) review
![Citroën C3 Aircross Hybrid 2025 review: 3/4 achter](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/citroen-c3-aircross-hybrid-2025-review-11.jpg)
Wat is er nieuw aan deze Citroën C3 Aircross?
Nou, hij heeft niets meer te maken met de vorige. En niet alleen technisch – vooral ook qua karakter. Waar de C3 Aircross ooit begon als aaibaar bolletje, staat hier nu een soort-van-stoere crossover met een hoekig voorkomen en een vastberaden blik. In het felbevochten segment van de B-SUV-achtigen wil ie een grote speler worden, en met deze insteek maakt ie daarop alvast wat meer kans dan zijn fluffy voorganger.
Net als de Opel is ie er als hybride en in een vol-elektrische versie. Er is ook een uitvoering met enkel een benzinemotor en een handbak. Van de elektrische ë-C3 Aircross zit voor later dit jaar een Extended Range-versie in de pijplijn met een grotere accu. Voor deze test rijden we zowel de hybride als de EV, maar focussen we ons op de eerste.
![Citroën C3 Aircross Hybrid 2025 review: voorkant rijdend](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/citroen-c3-aircross-hybrid-2025-review-12.jpg)
Hoe rijdt ie?
Met 136 pk komt de Citroën C3 Aircross priam op gang, maar bedenk wel dat hij optioneel plek biedt aan zeven mensen (nou ja, vijf-plus). Dat zal een beetje van demain, demain gaan. Hij maakt tijdens het accelereren de nodige brommerige driecilindergeluiden. En laat je hem uitrollen of kruip je rustig voort, dan zoemt en zoeft de elektra hoorbaar. Maar dat is allemaal best grappig, eigenlijk.
De lichte (maar directe) besturing en het zachte onderstel zorgen dat je eigenlijk toch geen haast hebt. Liever zak je een beetje weg in de Advanced Comfort-stoelen en laat je de wereld in een gepast relaxt tempo aan je voorbij trekken. Rijmodi zijn er niet, maar de transmissie heeft wel een L-stand. Zelfs op onze bergachtige route kunnen we daar niet precies het nut van ontdekken, want de remwerking is ook in D al vrij sterk. Dat doet vermoeden dat er ook stevig wordt geregenereerd, en de benzinemotor schakelt zichzelf regelmatig even uit. Ons gemiddelde verbruik blijft steken op iets meer dan 6 l/100 km, wat gezien de kronkelwegen en de rijstijl die zo’n omgeving bij ons oproept keurig mag heten.
![Citroën C3 Aircross Hybrid 2025 review: interieur dashboard](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/citroen-c3-aircross-hybrid-2025-review-03.jpg)
Hoe is het interieur van de Citroën C3 Aircross?
Net zo guitig als dat van de C3, met gekke labeltjes op de deurpanelen met spreuken als ‘be happy’ en ‘feel good’. Voor je zie je een prettig in de hand liggend squircle-stuurtje en een gestapeld dashboard met veel diepte. Het verzonken schermpje met je snelheid en andere data noemt Citroën vol goede moed een head-up display, maar daarvoor krijgen ze een pets. De A-stijlen zijn dik, net als de middenconsole, die daardoor permanent als scheensteun fungeert. Het centrale scherm van 10,25 inch (met CarPlay en Auto) zit simpel in elkaar en functioneert prima.
De hinderlijkste rijhulpjes zijn eenvoudig uit te schakelen met knoppen links op het dashboard, wat op zichzelf al een beslissend aankoopargument kan zijn. Net als het feit dat je achterin werkelijk bakken met ruimte hebt; niet per se een gegeven in deze klasse. De ë-C3 Aircross heeft uiteraard een iets hogere vloer, maar ondanks dat zit je nog steeds prinsheerlijk. Zoals gezegd is er (behalve op de EV) de optie van een derde zitrij. Daar moet je je niet te veel bij voorstellen, maar het kan uitkomst bieden voor de allerkleinsten. Laat je die stoeltjes weg, dan heb je een bagageruimte van een grotachtige 460 tot 1.600 liter.
![Citroën C3 Aircross Hybrid 2025 review: zijkant rijdend](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/citroen-c3-aircross-hybrid-2025-review-05.jpg)
Verder nog bijzonderheden?
Niet per se, hoewel je de Citroën C3 Aircross, in alle uitvoeringen, mag starten met een sleutel. Je weet wel, zo’n ding dat je in de stuurkolom steekt en omdraait. Verder is de hybride C3 Aircross bijzonder interessant geprijsd – in het buitenland. In Nederland is ie de duurste van de drie aandrijflijnen; zelfs de meest volgeladen ë-C3 Aircross Max is goedkoper dan de instap-C3 Aircross Hybrid. Evengoed krijg je een beste hoeveelheid ruimte voor je geld.
Wat is de prijs van de Citroën C3 Aircross?
In Nederland stap je vanaf 26.990 euro in de handgeschakelde 1.2 met 100 pk. De elektrische ë-C3 Aircross is er vanaf 27.400 euro. Voor de C3 Aircross Hybrid ben je minimaal 31.730 euro kwijt, maar dan krijg je wel meteen de middelste Plus-uitvoering in plaats van de basis-You. In België zijn de vanafprijzen 18.690 euro voor de benzineversie, 24.790 euro voor de hybride Plus en 26.690 euro voor de ë-C3 Aircross.
![Citroën C3 Aircross Hybrid 2025 review: 3/4 voor](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/citroen-c3-aircross-hybrid-2025-review-06.jpg)
Dus, moet je de Citroën C3 Aircross kopen?
Wanneer je design en ruimte in deze klasse op prijs stelt, is de hybride C3 Aircross een prima keuze. Wel zouden we rustig aan doen met de opties om het prijskaartje niet al te veel op te drijven. Want als je richting die 35 mille gaat, wordt het spectrum aan minder ruime, maar meer ‘volwassen’ auto’s snel breder. En wat betreft onze openingsvraag: hij voelt zeker aan als een echte Citroën. Echter – lang leve Stellantis – het feit dat Opel óók zoiets aanbiedt, maakt ‘m toch een klein beetje minder bijzonder.
Citroën C3 Aircross Hybrid Plus specificaties (2025)
Prijzen | € 31.730 (NL) / € 24.790 (B) |
Motorinhoud | 1.199 cc |
Motortype | driecilinder turbo hybride |
Power | 136 pk/100 kW, 230 Nm |
Aandrijving | voorwielen, 6v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 8,8 s |
Topsnelheid | 192 km/u |
Verbruik | 5,3 l/100 km |
CO2-uitstoot | 120 g/km |
Tankinhoud | 44 l (benzine) |
Afmetingen | 4.395 x 1.795 x 1.660 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.672 mm |
Gewicht | 1.389 kg |
Bagage | 460/1.600 l |
Reacties