Wanneer hoorde je voor het laatst iemand vertellen dat ze een nieuwe Volkswagen Jetta hadden gekocht? Of uitleggen waarom ze precies voor de sedanversie waren gegaan, en niet voor de hatchback? Dat was waarschijnlijk toen Philip Freriks nog het nieuws presenteerde in plaats van De slimste mens.
Vroeger (en in sommige gevallen nóg vroeger) werden er in onze contreien nog wel sedanversies van de Opel Astra, Renault Megane of Ford Focus verkocht. Niet veel, toen al, maar inmiddels is de carrosserievorm in het C-segment zo goed als uitgestorven. Eigenlijk de enige auto’s in die klasse die nog op enig enthousiasme kunnen rekenen, zijn de Audi A3 Limousine en de Mercedes A-klasse Limousine. En wist je überhaupt dat er een sedanversie van de Mazda 3 te koop is?
Welke sedans willen we hier wel dan?
In deze hoek van Europa wordt een sedan pas interessant vanaf het segment van de 3-serie of de A4, anders willen mensen hem eigenlijk niet. Waarom het precies is dat we in Nederland geen kleinere sedans blieven, weten we niet zeker. Waarom prakken we hier ons avondeten door elkaar? Waarom feliciteren we bij een partijtje iedereen met de verjaardag van één persoon? Elk land zijn eigen voorkeuren, zullen we maar zeggen.
Ga richting het oosten van Europa, het Midden-Oosten of Zuid-Amerika en je zult op straat zien dat ze daar van bijna elke gangbare hatchback wel een sedanversie hebben. En vaak zien ze er ook echt uit als een hatchback waar achteraf een kofferbak bij is bedacht. Maar dat maakt kopers daar niet uit.
Aanschouw de Citroën ë-C4 X
Toch denkt Citroën dat wij wel weer te porren zijn voor een nieuwe sedan in het segment Golf of Focus; en wel vanwege deze C4 X, die alleen als elektrische Citroën ë-C4 X Feel naar Nederland en België komt. Je ziet het overigens meer dat merken onpopulaire carrosserievormen nieuw leven in blazen: zo wordt er hier en daar ook ineens weer ingezet op de MPV.
De C4 X de sedanversie van de C4 noemen is geen oversimplificatie. De neus is helemaal hetzelfde, alleen de achterpartij is anders. Oh, en het infotainmentscherm is een generatie jonger. Wat deze sedan dan onderscheidt van alle andere eerdere sedans die hier een roemloze dood stierven?
Het uiterlijk van de ë-C4 X
Vraag het de mensen van Citroën en ze zullen je vertellen dat je kijkt naar ‘een kruising tussen het elegante silhouet van een fastback, de moderne uitstraling van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs’. Nu weten we dat niets zo nutteloos is als de mening van autojournalisten over het uiterlijk van een auto (laat dat nu precies iets zijn wat je zelf kunt inschatten door naar de foto’s te kijken), maar wij vinden het wel wat zo.
De achterkant past misschien niet helemaal lekker bij de neus, maar de lijvige achterpartij en de aparte verhoudingen – het heeft wel z’n charme. We moeten gelijk zeggen dat we de Volvo S60 Cross Country ook nog altijd een tof ding vinden, dus trek je vooral niet te veel aan van onze mening.
De actieradius van de Citroën
Door zijn nieuwe daklijn is de C4 X iets aerodynamischer, wat hem ten opzichte van de gewone ë-C4 3 kilometer extra actieradius oplevert. Scheelt toch weer drie kwartier lopen. De opgegeven actieradius van de ë-C4 X is 360 kilometer, wat erop wijst dat de sedan nog de techniek van de vorige generatie elektrische Stellantisjes meekrijgt.
Bij DS is inmiddels de 54-kWh batterij gearriveerd (zie pagina 060) in plaats van deze 50-kWh unit. Scheelt je in combinatie met een aantal andere verbeteringen zo’n
40 kilometer actieradius, wat een nog flinker stuk lopen is. Zeker niet iets wat je vier avonden achter elkaar wilt doen, dunkt ons.
Rijgedrag van de sedanversie
Gelukkig is het rijden in de ë-C4 X dik in orde. Net als zijn hatchbackbroer focust Citroën op comfort en niet op sportiviteit. In dit segment zal een auto nooit zo deinen als een Rolls-Royce, maar de C4 X is merkbaar zachter dan vergelijkbare auto’s. Heel aangenaam. Dat deze sedan alleen volledig elektrisch te krijgen is, is daarbij een perfecte beslissing.
Zelf schakelen of een kleine benzinemotor die net te veel moeite moet doen, dat zou afdoen aan de souplesse. De elektromotor reageert niet fel op het rechterpedaal, wat zorgt voor een fijne en lineaire acceleratie. In de kickdown zorgen de 260 Nm en 136 pk voor een 0-naar-100-sprintje van 9,5 seconden, waarbij de eerste paar seconden uiteraard het vlotst aanvoelen.
Het interieur in de Feel
De stoelen zijn lekker zacht, maar de zitting is wel wat aan de korte kant. Voor lange personen blijkt het lastig om een echt lekkere zit te vinden, wat misschien op te lossen zou zijn met een iets dieper instelbaar stuur.Qua afwerking waan je je trouwens een segmentje lager.
Je komt redelijk wat hard plastic tegen, het head-up display projecteert op een los glaasje in plaats van op de voorruit en er zijn verder weinig tierelantijntjes. Wel fijn is dat Citroën weer gaat voor ouderwetse draaiknoppen voor de verwarming en airco; dat was ooit anders. Verder zit alles precies waar je het verwacht en werkt het goed.
Op het vlak van beenruimte zou je juist eerder denken dat je een klasse hoger rijdt. De Citroën ë-C4 X Feel is wellicht perfect voor ouders die hun MPV willen verkopen, maar volwassen kinderen hebben die weigeren uit huis te gaan. We durven de gecombineerde beenruimte royaal te noemen, je kunt makkelijk twee setjes volwassen benen achter elkaar parkeren. We zeggen specifiek de benen, want de hoofdruimte achterin valt in verhouding dan weer wat tegen.
Eindoordeel van de Citroën C4 X
Voor wie de normale C4 leuk vindt, maar graag iets meer uitdaging wil met fileparkeren: de wielbasis is gelijk aan die van de C4, maar de achterkant steekt een stukje verder uit. De kofferbakruimte meet trouwens 510 liter, of zelfs 1.360 liter met de achterbank neergeklapt. Vanwege die grote kofferbak (die overigens geen enorme opening heeft) denkt Citroën ook dat ze deze sedan veel aan bedrijven kunnen verkopen. Taxi’s, dus. In het buitenland kun je de C4 X ook met verbrandingsmotoren krijgen, dus de kans bestaat dat je er door eentje wordt opgehaald bij het vliegveld bij je volgende vakantie naar de zon.
Gecharmeerd van de C4 X? Als je geen haast hebt, kun je even wachten op de facelift, die iets verder zal kunnen rijden. Anderzijds kun je (net als met telefoons) ook wel blijven wachten; er zal altijd ‘binnenkort’ iets nieuwers aankomen. Of kijk anders even bij Tesla; die bieden tegenwoordig (na een forse prijsverlaging) ook een Model 3 aan voor zo’n 4.000 euro meer dan de ë-C4 X kost. Als je dan toch een sedan wilt…
Specificaties van de Citroën ë-C4 X Feel (2023)
Motor
1 elektromotor
136 pk
260 Nm
50 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,5 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,0 kWh/100 km A Label
Actieradius (opgave)
360 km (WLTP)
Laadtijd
5 uur 15 min. bij 11 kW
30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.600 x 1.800 x
1.525 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.559 kg
510 / 1.360 l (bagage)
Prijzen
€ 40.990 (NL)
€ 38.122 (B)
Herrick heeft op 18 april 2023 geschreven:
Prachtig auto, die ook nog eens heerlijk rijdt. De Tesla is spijkerhard geveerd vergeleken bij deze Citroën.