Fans van de oorspronkelijke Méhari willen niets van ‘m weten. De Citroën e-Méhari is een elektrische auto die je niet wilt kopen – maar wel wilt huren. Er zijn slechtere klussen denkbaar. Ga naar Ibiza, zeiden ze. Daar heb je zon, zee, zandstranden en nog zo wat zaken die met een ‘z’ beginnen. En het allermooiste: we zouden de snelste auto ter wereld krijgen. Dat mag verrassend zijn voor iedereen die net de nieuwe Bugatti heeft besteld. Pech gehad dan, want iedereen weet dat de snelste manier om van a naar b te komen niet een twee meter brede supercar is, maar een op het vliegveld gehuurde auto van een geeltje per dag. Vooral een afgeragd exemplaar zonder dak. Je kent ze wel. Van die goedkope jeeps – met een kleine letter ‘j’ – voorzien van een motor die nooit de geest geeft, hoe erg je hem ook mishandelt. Meestal is het een Suzuki Jimny, maar als je geluk hebt, is het echt een Jeep. En als je heel veel geluk hebt, is het een Citroën Méhari. Een originele met plastic plaatwerk en mechanische onderdelen van een 2CV. Samen met de Mini Moke was ie een van de eerste echte strandbuggy’s. Hij woog praktisch niets, vanbinnen was ie bestand tegen een hoosbui. En hoewel de meeste tweewielaandrijving hadden, kon ie door zand ploegen zonder vast te komen zitten.

Spartaans crossen anno 2016

Nu is er een nieuwe uitvoering. Hij heet e-Méhari, en zoals je kunt opmaken uit het voorvoegsel is ie een elektrische reïncarnatie van het origineel. Hij heeft zelfs een kunststof carrosserie en een stoffen dak dat je kunt weghalen. Reden waarom we dolenthousiast waren, want Citroën is op zijn best als het merk maffe en geweldige dingen als dit maakt. Dus sprongen we zo snel mogelijk op een goedkope vlucht naar Ibiza. Een beetje te snel, zo blijkt. In de zomer wemelt het hier van de zuipende toeristen met een roodverbrande huid. Maar op deze maandagmiddag in het vroege voorjaar is er niet één te bekennen. Zo hebben we in ieder geval alle tijd om de auto uit te proberen. Eerst het belangrijkste. Hij heeft een Citroën-outfit gekregen, maar hij is eigenlijk gebaseerd op iets met de naam Bolloré Blue Summer. Bolloré is een klein Frans bedrijf waar alcoholconsumptie op de werkvloer overduidelijk is toegestaan. Want de kunststof panelen zijn aan een stalen chassis bevestigd, in de bodem zit een stel zware accu’s, en de elektrische motor drijft alleen de voorwielen aan. Dus je kunt wel door het zand gaan rijden, maar je komt vast te zitten en de mensen zullen meewarig jouw kant op wijzen.

Op het asfalt

Dan maar beter op verhard wegdek blijven, waar ie goed uit de voeten kan. Hij mag dan maar 50 kW voortbrengen, wat gelijkstaat aan pakweg 68 pk, maar zoals bij alle elektrische auto’s staat alle kracht meteen tot je beschikking. Dus van 0 naar 60 km/u is ie lekker pittig – we zeiden toch dat ie snel was. Jammer genoeg wordt ie minder uitbundig als je z’n maximumsnelheid van 110 km/u begint te naderen. De actieradius bedraagt rond de 200 kilometer – zoals gebruikelijk hangt de precieze afstand af van wat je ermee doet. Van heuvelop rijden en optrekken houden de accu’s niet zo. Op de gewone weg begin je je – zoals we al snel zullen ontdekken – na zo’n 140 à 150 kilometer zorgen te maken of je het volgende stopcontact gaat halen. We zouden dolgraag willen zeggen dat ie fantastisch rijdt, maar dat is gewoonweg niet zo. In vergelijking met de meeste hedendaagse auto’s, en zelfs sommige auto’s van vroeger, is ie een drama. Hij ligt hoog op z’n vering en verandert van richting als een vissersboot. Hij helt zelfs zo ver over dat je als een motorrijder in de bocht hangt. Maar op hobbelige wegen is ie dan weer te stug. Het slechtste van twee werelden, met andere woorden.

‘We zouden dolgraag zeggen dat hij fantastisch rijdt, maar dat is niet zo’

Nu we toch bezig zijn: het interieur ziet er nogal knullig uit (hoewel alles wel waterbestendig is – een ietwat beangstigend idee met alle elektra die rond zoemt). Als je de portieren opent, hoor je een hoop gekraak. Airbags schitteren door afwezigheid, het stuur lijkt uit een skelter afkomstig, en met het dak dicht – met z’n tweeën kost het tien minuten om het op te zetten – heb je het gevoel in een soort minisauna te zitten. Oké, we reden in een prototype, maar dat verklaart niet alles.

Leven met de Citroën e-Méhari

Je zou er niet over peinzen om de e-Méhari te kopen. Waarschijnlijk vindt Citroën het niet verrassend als we dat zeggen. Er is echter een levensgrote ‘maar’, want dit is heel zeker wel een auto die je zou willen huren. Citroën richt zich met dit model met name op Frankrijk, Spanje en Italië. En dan vooral op verhuurbedrijven en vakantieresorts langs de kust en op de eilanden. Als je dit autootje, naast de gebruikelijke saaie hatchbacks, in de folder van een autoverhuurbedrijf zou zien staan, dan heb je kans dat je kinderen aan je mouw beginnen te trekken en op de foto ervan wijzen. Dan zou het kunnen dat je er opeens heel graag een wilt hebben. Want voor een paar dagen vind je het waarschijnlijk een fantastisch ding. Ondanks de opkomst van de elektrische auto hebben de meeste mensen er nog nooit in gereden. En het overgrote deel van de weggebruikers rijdt met een dak boven het hoofd. Doordat het dak van de e-Méhari eraf kan én omdat ie een elektrische motor heeft, is hij de eerste in zijn soort – los dan van de Blue Summer natuurlijk, en de heel wat serieuzere Tesla Roadster. Het is een beetje zoals met die huur-4×4’s waar we het eerder over hadden. Technisch gesproken waardeloos in vergelijking met wat je thuis in de garage hebt staan, maar wat maakt het uit als het zonnetje schijnt, het dak eraf is, je op vakantie bent en z’n rijgedrag je sowieso geen moer interesseert. Toch beweerden de Citroën-mensen met wie we spraken dat ze wel degelijk een paar e-Méhari’s aan particulieren zullen gaan verkopen. Waarschijnlijk mensen met een vakantiehuisje die zo’n ding in de garage willen hebben voor de paar weken die ze daar ieder jaar doorbrengen. Die lieden zullen aardig wat moeten kunnen ophoesten (wat waarschijnlijk inderdaad ook kan als ze een vakantiehuisje hebben), want de e-Méhari kost 25.000 euro.

Laadperikelen

En er zit nog een addertje onder het gras. De accu’s zijn van het type lithium-metaal-polymeer – en niet het geavanceerdere lithium-ion, zoals in de BMW i3. Ze moeten op een constante temperatuur van 68 graden gehouden worden. Bovendien moeten ze iedere 48 uur worden opgeladen om te voorkomen dat ze helemaal uitgewerkt raken. Dat is geen probleem als ie iedere avond naar het verhuurbedrijf wordt teruggebracht om bij te tanken, maar als het nou de auto voor bij je vakantiehuisje is? Voor dat kleine probleempje heeft de e-Méhari een ‘winterslaapstand’, waarmee je ‘m drie of vier maanden kunt stallen zonder dat ie aan het stopcontact hoeft te liggen. Met een forse 16A-stekker – zo een voor caravans en campers – kost het opladen acht uur, en met een gewone 10A-huis-tuin-en-keuken-stekker maar liefst dertien uur. Een snellaadoptie heeft ie niet. Al zou hij die wel hebben, dan vind je zelden een oplaadstation in de buurt van oude havensteden in het Middellandse Zee-gebied, zoals we al snel ontdekken. We hebben net genoeg stroom voor een paar rondjes Ibiza-Stad, en dan moeten we alweer terug naar ons hotel in het midden van het eiland. En het eiland is niet echt groot. Wie wil er nou naar het midden van het eiland, als alles aan de kust te doen is? Je kunt je voorstellen dat de e-Méhari z’n hele leven niet verder dan een straal van drie kilometer komt en helemaal volgeplakt met stickers van plaatselijke uitgaansgelegenheden de feestgangers van de ene rave naar de andere vervoert, laverend tussen bezopen toeristen en lieden die al zijn gaan liggen voordat ze hun bed hebben bereikt. Als je het nu nog steeds een idioot wagentje vindt, bekijk het dan eens van de praktische kant. Bij het ochtendgloren zou dat waterbestendige interieur weleens goed van pas kunnen komen. Ons advies aan Citroën: denk er nog eens goed over na, verbeter ‘m hier en daar (andere, modernere accu’s en het weggedrag opkrikken graag) en maak de prijs vooral niet hoger. Dan rijden wij onze volgende vakantie lekker e-Méhari.

Citroën e-Méhari


Motor
30 kWh
elektromotor
68 pk
123 Nm

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-50 km/u in 6,4 s
top 110 km/u

Verbruik (gemiddeld)
150 Wh/km
200 km (actieradius)
8 uur bij 16A (laadtijd)

Afmetingen
3.809 x 1.728 x 1.653 mm (l x b x h)
2.430 mm (wielbasis)
1.405 kg
bagageruimte n.b.

Prijs
ca. € 25.000

Reacties

  • Rene heeft op 6 juli 2020 geschreven:

    Net Eentje gekocht 2e hands voor 10.000€. Met maar 20.000 km op de teller. Lijkt me perfect voor woon werkverkeer (46km enkel)

    • Heerko heeft op 16 november 2020 geschreven:

      Mmm…. voor dat bedrag zie ik ze niet staan. In Nederland? Wat is de actieradius in de praktijk?

      Reageer
    Reageer
  • guido heeft op 23 januari 2019 geschreven:

    Leuk stukje, beetje negatief.
    Zou deze toch willen hebben, lijkt mij heel gaaf.

    • Peter heeft op 16 september 2019 geschreven:

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan guido Reactie annuleren

(verplicht)