Als je de eerste Cupra bent die zich niet langer identificeert als Seat, dan heb je wat te bewijzen. De Formentor slaagde daarin prima, dus heeft ie na vier jaar een grondige opfrisser verdiend. We zeggen grondig, want getuige deze Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance is Cupra wel wat verder gegaan dan een paar nieuwe knipperlichten alleen.

De Formentor maakte in 2020 zijn debuut als eerste model dat volledig door Cupra zelf werd ontwikkeld. Als in: hij heeft geen Seat-historie, zoals bijvoorbeeld de Leon die wel heeft. Het is nog steeds knap hoe Cupra met de Formentor een oersaai type auto – de crossover, sorry, geen sorry – een beetje sjeu heeft geprobeerd te geven met strakke lijnen en sportieve frutsels. Plus een topmodel waarin geen zuinige hybride aandrijflijn huist, maar een dikke vijfcilinder van Audi.

Op ongeveer diezelfde voet gaat Cupra verder met de nieuwe Formentor. Hij kreeg een nóg sportievere, agressievere neus met bijpassende koplampunits, een nieuwe diffuser achterop voor wat extra sportiness en strakke led-verlichting over de volle breedte van zijn achterwerk. Met veel driehoeksvormen. Om duidelijk te maken waarmee je op pad bent, krijg je bovendien een verlicht logootje. De uitlaatsierstukken zijn uitgevoerd in de koperen kleur die je inmiddels kent van Cupra.

Overigens is dat niet de enige plek waar je de kopertint kunt spotten. Cupra heeft de neiging om wat dat betreft nogal in een bronstige overdrive te gaan. En dus zijn er zowel vanbinnen als vanbuiten weer o-ver-al koperen elementjes terug te vinden. Van sierlijstjes rond de ventilatieroosters tot sierlijstjes op je stuur en op de middenconsole. En ja, ook delen van je velgen en zelfs je remklauwen kun je in het kleurtje laten uitvoeren. Als je ervan houdt, ben je spekkoper.

Het interieur van de vernieuwde Formentor

Nu we toch binnenin zijn aangekomen: ook hier is het nodige opgefrist ten opzichte van de ‘oude’ Formentor. Zo is het multimediascherm met bijna een hele inch gegroeid naar 12,9 inch. De interface werkt prima en intuïtief. Even je equalizer opzoeken om de bas wat op te schroeven is bijvoorbeeld geen probleem. Ook fijn is dat de aanraakgevoelige toetsen onder het scherm, waarmee je onder meer de temperatuur instelt, duidelijk verlicht zijn. Scheelt je weer hopeloos schermstrelen in het donker.

In de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance die wij rijden, de op één na dikste versie die er is, zit je perfect dankzij mooi afgewerkte kuipstoelen van Sabelt. Ze zitten er niet alleen voor de sier; met een beetje sportief sturen voel je direct dat de stoelen je daar houden waar je moet zijn. Het stuurgevoel is in die zin ook fijn. Cupra is goed in het ontwerpen van z’n stuurtjes en ook dat van de Formentor houdt lekker vast. Het voelt sportief aan én de knopjes zijn ook nog eens goed te bedienen terwijl je stuurt. Lijkt een kleinigheidje, is toch prettig.

119 kilometer elektrisch rijden

De 1,5-liter TSI in de Formentor VZ Performance is in combinatie met z’n elektromotor goed voor 272 pk en 400 Nm. Voor de oplettende lezer: het betreft inderdaad een blok met een grotere inhoud dan dat in de eerste Formentor. Die versie liet zich nog bedienen door een 1,4-liter motor. De nieuwe Formentor mikt daarnaast extra op elektrisch rijden: één van de speerpunten van de facelift is een grotere actieradius. Je kunt tot 119 kilometer op puur de batterij doorkarren.

Pas als je het pedaal dieper intrapt en wat snelheid wilt maken, wordt de benzinemotor wakker om z’n kunstje te vertonen. Daar komt de nodige nepherrie uit de speakers bij kijken. Je moet goed luisteren, wil je wat écht motorgeluid horen. Met name in de Sport-stand voelt de Formentor zich thuis. De respons op het gaspedaal is pittiger, hij is stugger gedempt en laat zich ondanks z’n 1.700 kilo toch verrassend scherp sturen. Kortom: prima power en grip op de zaken.

Dat gezegd hebbende: de nieuwe Formentor is ondanks zijn agressief klinkende naam, bijpassende uiterlijk en sterke papieren uiteraard geen sportauto. Je rijdt ’m vooral omdat je een crossover praktisch vindt en omdat er zat elektrisch rijbereik voorhanden is om ’m te kunnen verantwoorden. En vanwege dat koper, natuurlijk.

Prijzen                   € 50.990 (NL)

€ 55.320 (B)

Motorinhoud  1.498 cc

Motortype         viercilinder turbo hybride

Power                    272 pk/200 kW, 400 Nm

Aandrijving       voorwielen, 6v, automaat

Acceleratie       0-100 km/u in 7,0 s

Topsnelheid     220 km/u

Verbruik              0,4 l/100 km

CO2-uitstoot  10 g/km

Tankinhoud      40 l (benzine)

Afmetingen      4.451 x 1.839 x 1.583 mm (l x b x h)

Wielbasis          2.680 mm

Gewicht              1.749 kg

Bagage                 345 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)