Vroeger, toen je ‘poep’ nog met een lange ‘oe’ schreef, maakte je de blits als je een Seat Leon Cupra reed. Helaas besloten Seat en Cupra een paar jaar geleden ieder hun eigen weg te gaan, en laatstgenoemde kreeg co-ouderschap over de Leon. Nu hebben ze ’m voor het eerst ook het kenmerkende Cupra-stijltje aangemeten: kijk maar naar deze vernieuwde Cupra Leon Sportstourer VZ Performance.

Natuurlijk, de Cupra Leon bestond al, maar die leek stiekem toch wel héél erg op een Seat met een andere badge en hier en daar wat Cupra-esque details. Dat is met de recentste overhaul die de Leon heeft gekregen wel anders. Een nieuw neusje – de zogenaamde sharknose – en ook nieuwe, voor Cupra typische driehoekige dagrijverlichting laten het laatste beetje Seat dat nog doorschemerde treffend wegebben. Het grote, koperkleurige, tribalvormige Cupra-logo midden op de neus bevestigt de nieuwe merkidentiteit van deze Leon.

Sportieve familieauto

De nieuwe Leon is in Nederland alleen leverbaar met een stekker, als plug-in hybride. Hij krijgt dezelfde aandrijflijn als de Cupra Formentor die we ook in dit nummer bespreken; dus de 1,5-liter TSI die er in combinatie met een elektromotor 272 pk uit perst. In verschillende andere landen is ie ook zonder snoer te koop, zelfs met het 2,0-liter blok met 333 pk dat je kent uit de Golf R. Maar om begrijpelijke redenen – geld, kuch – is die versie niet interessant voor Nederland.

Niet dat je in de Sportstourer VZ Performance die wij hier rijden iets tekortkomt. In de Sport-modus, die je via de knop met het Cupra-logo op het stuur inschakelt, komt ie gretig uit de startblokken en gedraagt hij zich naar zijn sportieve uitstraling. Dat komt onder meer door z’n adaptieve onderstel, al wordt ie nooit echt hardcore. De Leon Sportstourer is en blijft in de eerste plaats immers een familieauto. Zie ’m als je handige, fitte oom die voor de lol een snelle planga opzet.

De Cupra Leon Sportstourer VZ Performance is nogal comfortabel

Deze Sportstourer, wat gewoon een duur woord is voor stationwagen, is vanbinnen opvallend ruim. Met een kleine 470 liter aan bagageruimte kun je hem gerust aanspreken voor een lange vakantierit met de hele familie. In VZ Performance-trim komt ie ook nog eens met fijne, comfortabele kuipstoelen waarin je met gemak uren kunt doorbrengen zonder ook maar ergens last van te krijgen. Heb je aan wat minder ruimte ook genoeg, dan kun je ’m als hatchback bestellen. Die is op de 0-naar-100-sprint nog een pietsje sneller ook.

Ga je je Cupra Leon inderdaad gebruiken voor ritten van uren achtereen, vink dan ook zeker het optionele ‘immersive’ Sennheiser-audiosysteem aan. Dat bestaat uit elf speakers rondom en een fijne diepe bas voor extra street cred. Op de Extreme-uitvoering krijg je dit Sennheiser-systeem standaard, bij de Performance-versie zul je een kleine 700 euro moeten neertellen om de extra slagkracht aan je entertainmentsysteem toe te voegen.

Broeder van een andere moeder

Qua gebruikte materialen is Cupra Seat mooi een stap voor. Het spul op de kuipstoelen is chic en oogt duurzaam, maar ook het dashboard, de sierlijstjes rond de ventilatieroosters en knopjes voelen premium aan. Het geperforeerde leer dat is gebruikt voor het sportstuurtje ligt lekker in de hand en ziet eruit alsof er niet op is bezuinigd. Datzelfde geldt voor het centrale scherm, dat extra groot is en snel werkt; tot wel twee keer zo snel als het systeem in de vorige Cupra Leon.

Dit alles gezegd hebbende moet ons wel nog iets van het hart. Want hoewel Cupra zich deze Leon Sportstourer VZ Performance nu echt eigen heeft gemaakt, blijft ook Seat nog steeds gewoon een Leon voeren. En die is niet zo heel lang geleden ook opgefrist. De Seat Leon Sportstourer PHEV heeft evenveel vermogen als het basismodel van Cupra, maar is wel een ruime 4k goedkoper ten opzichte van zijn broeder van een andere moeder. Het is dus de vraag of je een paar duizend euro overhebt voor een dikkere uitstraling en een wat luxere uitvoering. Het hippere merk krijg je er dan gratis bij.

Specificaties Cupra Leon Sportstourer VZ Performance (2024)


Prijzen
€ 48.990 (NL)
€ 54.430 (B)

Motorinhoud
1.498 cc

Motortype
viercilinder turbo hybride

Power
272 pk/200 kW, 400 Nm

Aandrijving
voorwielen, 6v automaat

Acceleratie
0-100 km/u in 7,3 s

Topsnelheid
229 km/u

Verbruik
0,4 l/100 km

CO2-uitstoot
10 g/km

Tankinhoud
40 l (benzine)

Afmetingen
4.657 x 1.799 x 1.463 mm (l x b x h)

Wielbasis
2.681 mm

Gewicht
1.656 kg

Bagage
470 l

Reacties

  • Wouter heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    Hij kost in België ongeveer rond de 60k als je hem alle uitrusting meegeeft, dat is wel een stevige prijs. Als je voor dit vermogen dan ook nog eens een slordige 7,3 sec nodig hebt naar de 100 dan lijkt het me niet zo’n interessante auto tenzij je echt een liefhebber bent.

    Voor niet veel meer heb je een nette BMW 330i of iets vergelijkbaar met m pakket etc erop, dan is de keuze toch snel gemaakt. En die is ook nog eens sneller naar de 100

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)