Het gaat lekker met Dacia. Afgelopen jaar groeiden de verkopen van het merk in Europa met bijna 11 procent, en de klanten lijken over het algemeen buitengewoon trots te zijn op hun Roemeense Renaults. Wat was de laatste keer dat Audi-rijders een gezamenlijke picknick in de geest van hun merk organiseerden? We bedoelen maar.
De Dacia Duster dCI 110 als peacemaker?
Voor een groot deel verantwoordelijk voor dit fiere eenheidsgevoel is de Duster, Dacia’s budget-SUV met het knuffelbare voorkomen en serieuze offroad-capaciteiten. Althans, in de 4×4-uitvoering, maar de wetenschap dat die versie op onverhard uit de voeten kan, is voor veel Duster-klanten voldoende wanneer ze hun goedkopere voorwielaandrijver bestellen. De Duster gooit al tijden hoge ogen met zijn ruime opzet, beproefde techniek en betrekkelijk lage prijs, en wordt over het algemeen in goed uitgeruste varianten verkocht; maar kennelijk waren er toch genoeg klanten die nog een extra dosis luxe misten.
Vanaf nu monteert Dacia desgewenst Renaults automaat met dubbele koppeling in de Duster. We kennen deze zogeheten EDC als niet de snelst reagerende, maar zeker soepel schakelende automaat – een stuk techniek dat prima moet aansluiten bij de rijeigenschappen van de wat lome Duster. Alleen: de markten waar de grootste vraag naar de automaat bestaat, zijn diesellanden bij uitstek, dus is de EDC alleen te krijgen in combinatie met de dCi 110-motor. En dan ook nog eens alleen met voorwielaandrijving.
Geen EDC? Waarom?
Dat eerste is jammer voor Nederland, waar diesel-SUV’tjes nu eenmaal duur zijn (de handgeschakelde Dacia Duster dCi 110 begint bij 25.680 euro) en dus niet erg populair zijn. Het tweede is jammer voor ons, aangezien een Duster 4×4 in onze ogen zo cult is als het maar kan. Wij zouden er het liefst een bestellen met zwarte, ongespoten bumpers en stalen velgen en er dan constant mee door de berm gaan ploeteren. We zouden er spotlampen, een snorkel en een lier op monteren en ermee op avontuur gaan, in de Biesbosch of zo. Helaas: het lijkt erop dat we het in deze droom zonder de EDC-bak zullen moeten doen.
Wat niet wegneemt dat de Dacia Duster dCi 110 en deze transmissie een prima combinatie zijn. De Duster komt vlotjes van zijn plek en gedraagt zich voorbeeldig op de b-wegen waar we ‘m proberen. Zelf schakelen met de pook is mogelijk, maar liever laten we de EDC z’n gang gaan. Jammer is wel dat de Duster niet profiteert van de verbeteringen in het interieur die andere modellen ontvingen; het wat duffe dashboard en vooral de onhandig laag geplaatste navigatie doen nu nog meer achterhaald aan. Ach, als je picknickspullen maar achterin
Dacia Duster dCI 110 EDC
Motor
1.461 cc
viercilinder turbo
109 pk @ 4.000 tpm
240 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 11,9 s
top 169 km/u
Verbruik
4,5 l/100 km
116 g/km CO2
E label
Afmetingen
4.315 x 1.821 x
1.625 mm (l x b x h)
2.674 mm (wielbasis)
1.274 kg
50 l (diesel)
475 / 1.636 l (bagage)
Prijs
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Vonnis:
10/20
Niet echt een update waar we in Nederland iets mee opschieten, maar desalniettemin is het aardig om te zien dat ook de Duster met zijn tijd meegaat. Nou Dacia, doe eens gek: misschien als volgende stap een plug-in hybride?
Reacties