TopGear stapt net uit de nieuwe Dacia Duster. In TopGear Magazine 228 lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Dacia Duster
Uitvoering: Mild Hybrid 130 en Hybrid 140
Locatie: omgeving Malaga, Spanje
Weersomstandigheden: Weer waar je niet moet vergeten te smeren, zo’n 29 graden

Wat kost dat?

Hallo, doe eens rustig. Wil je niet eerst weten hoe de nieuwe Dacia Duster rijdt? Of dat hij nu op een nieuw platform staat dat hij deelt met de Renault Clio of de Dacia Jogger? En dat hij nu ook als hybride met automaat te koop is? Of dat de beschermdelen aan de buitenkant voor 20 procent uit gerecycled kunststof bestaat?

Nee, wat kost de Dacia Duster?

Door alle inflatie en belastingen is het al eventjes niet meer een SUV van nog geen 14.000 euro, maar de nieuwe Duster is nog altijd goedkoper dan een Volkswagen Polo, om maar iets te noemen. De nieuwe Duster kost je minimaal 25.590 euro. Dan heb je de versie met 100 pk die op zowel benzine als LPG rijdt. Met twee tankjes vol, kun je 1.000 kilometer rijden. Deze uitvoering staat op 16-inch stalen wielen en heeft niet eens navigatie, maar wel airco.

En welke versie wil je dan?

Het navigatiesysteem mis je niet, want iedereen heeft tegenwoordig een telefoon met GPS. En stalen wielen staan hem wel het best. Eén niveautje hoger kost je zo’n 2.000 euro extra en dan krijg je een scherm achter het stuur én een navigatiescherm, plus grotere wielen. We vermoeden dat de meeste kopers dit wel doen. Al is het maar voor de restwaarde. Voor de hybride betaal je al gelijk 32.840 euro en voor de mild-hybride met 4×4 betaal je 34.890 euro.

En hoe rijdt het?

De versie met 100 pk hebben we nog niet kunnen rijden, maar we vonden de versie met handbak en 130 pk heel prima rijden. De hybride met 140 pk is er altijd met een automaat, en die rijdt wel wat minder fijn. De automaat gaat al snel toeren maken en voelt bovendien een stuk langzamer dan ie werkelijk is. Een handbak past ook wat beter bij het karakter van de auto.

Verder is ie wel iets stugger dan zijn voorganger, wat je vooral merkt bij drempels. Volgens Dacia stuurt de nieuwe Duster daardoor wat beter, maar van ons had het niet gehoeven. Niet dat het heel relevant is voor in Nederland of België, maar offroaden lukt de Duster heel aardig. Het grootste deel van de motoriseringen is trouwens wel voorwielaangedreven.

En de nieuwe Dacia Duster ziet er wel leuk uit, toch?

De oude was juist zo cool omdat hij zijn best niet deed om cool te zijn, maar de nieuwe is vanaf het begin getekend als ‘ruige bak’. De nonchalante coolheid is er daardoor wel vanaf, maar het is zeker een geslaagd design. Het interieur (dat er ook geinig uitziet) zit vol knalhard plastic, maar bij Dacia verwacht en accepteer je dat. Sterker nog: het zal een wens zijn van de gemiddelde klant.

Moet je dan een Opel Corsa of een Toyota Yaris laten staan voor deze grotere Dacia Duster? Dat misschien niet – in ieder geval niet in Nederland. Onder het ruige uiterlijk is de Duster ook nog wel heel erg een stuk gereedschap. Je levert dus wat in als het gaat om verfijning en afwerking voor eigenschappen die je hier niet gebruikt. Anderzijds: je rijdt wel iets coolers dan je buurman.

Reacties

  • hans perkamp heeft op 5 mei 2024 geschreven:

    Eindelijk een auto voor die kopers die maling aan status gebonden zijn,maar een vervoermiddel hebben die ze brengt van A naar B.En hun geld beter investeren in het duurzaam maken van hun woning,en dat is de hoogste rente die kunt krijgen,investeren in duurzame consumenten producten.Ook via de zeer dure merken investeren kost je heel geld,en gezien de dagwaarde blijft het rijden met een auto de slechtse investering.

    • Joop heeft op 6 mei 2024 geschreven:

      De Dacia is wat betreft veiligheid helemaal niks. Schoort zeer laag in de crashtest. Kun je net zo goed op de. Scooter gaan zitten….

      • dominiek heeft op 20 mei 2024 geschreven:

        Als je een ander merk van auto wilt kopen met alle veiligheid erop en eraan volgens zelfde grote zit je natuurlijk een 10.000€ meer hee

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • R.Oyce heeft op 27 april 2024 geschreven:

    Ze reactie boven

    • SuperbIV heeft op 19 mei 2024 geschreven:

      Het hele idee van Dacia maakt ze cooler dan de auto van de buurman. Alles wat nuttig (of verplicht) is zit er op, aan en in. Maar ook niets meer dan nodig. En dat is voor sommigen een probleem, voor anderen is dat “cool”.
      De vorige Duster scoorde overigens slecht in de tests omdat een aantal “snufjes” ontbreken – zoals ‘lane-assist’ wat tegenwoordig overal op moet zitten voor een goede score (zit dus nu ook op de nieuwe Duster). Mijn mening: als je “lane assist” echt nodig hebt moet je helemaal niet rijden…. en anders is het gewoon een gadget dat je auto duurder maakt dan nodig. Zelfde geldt voor “verkeersbord herkenning”, “grootlicht assistent”, “vermoeidheids indicator” etc. etc. Laat alsjeblieft je auto staan als je te moe bent om verkeersborden te herkennen of je verlichting te bedienen zoals het hoort. Echt.
      Als we dan gaan kijken naar de echt belachelijke zaken die tegenwoordig in auto’s zitten dan komen we waarschijnlijk op het terrein dat anderen “cool” noemen: tv kijken of gamen in je auto, een scheetkussen in je voorstoel, een restaurant kunnen boeken terwijl je rijdt. En dat is voor mij dan weer een brug te ver: in een auto, een bestuurbaar projectiel van 2 ton, moet je rijden. Niet gamen, of een serie kijken of een restaurant boeken (nee, óók niet in de file).
      Dat “terug naar de essentie” doet Dacia dan weer heel goed. Scheelt ook nog eens in de grondstoffen die nodig zijn voor productie. Bovendien: wat er niet inzit kan niet kapot en kan je niet afleiden. En dat alles maakt een Dacia naar mijn mening echt wel cooler dan de rijdende kerstboom van de buurman.

      Reageer
    Reageer
  • Willy'sJeep heeft op 27 april 2024 geschreven:

    Ik kocht ooit vrij impulsief een Dacia Duster van het eerste uur vanwege zijn echt ruige uitstraling. Daar heeft dit niets meer mee te maken.

    Reageer
  • RoelDeVries heeft op 26 april 2024 geschreven:

    Vind deze Dacia, net als alle andere Dacia’s tot nu gebouwd, écht foeilelijk.

    • AMK heeft op 12 september 2024 geschreven:

      Dan zou ik hem niet kopen.

      Reageer
    • R.olls heeft op 27 april 2024 geschreven:

      Dan vooral niet kopen.

      Reageer
    Reageer
  • Karel heeft op 26 april 2024 geschreven:

    Een Dacia cooler dan de buurman???? Die redacteur heeft zeker iets verkeerds gegeten. Dit is een auto die goedkoop moet zijn maar duur is geworden. Een mislukking dus.

    • dominiek heeft op 1 juni 2024 geschreven:

      men mag of moet ook eens kijken naar andere merken hoe duurder deze zijn geworden

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)