Wil je graag dat er madeliefjes groeien in je slipstream? Koop dan de nieuwe Daihatsu Cuore, de schoonste en zuinigste benzineauto ter wereld.
Ja, heus. Als we althans Daihatsu mogen geloven. Want we vragen ons toch af of al die korte ritjes naar de supermarkt – de Cuore is en blijft toch een boodschappenauto – goed zijn voor het milieu en voor het brandstofverbruik. Een automotor stoot immers meer schadelijke gassen uit als–ie koud is en z’n verbruik ligt dan ook hoger.
Dat neemt niet weg dat de nieuwe Cuore extreem zuinig en schoon kán zijn. Volgens de fabrieksgegevens kun je namelijk dankzij z’n verbeterde 1,0-liter driecilinder een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 104 g/km realiseren, terwijl het motorvermogen en het koppel is toegenomen. Dat is fijn, maar Daihatsu had daarnaast ook wat mogen doen aan de soepelheid van de driepitter. Nu voelt rijden in de Cuore soms aan alsof je drie biggetjes met een stok naar hun trog probeert te porren. Ook de hakerige transmissie draagt aan dat gevoel bij. Vlot door het verkeer is-ie wel (zelfs tot een topsnelheid van 160 km/u) zodat je niet constant je binnenspiegel hoeft te checken op bumperklevende vrachtwagens.
Daihatsu heeft niet alleen de motor van de Cuore verbeterd. Ook het uiterlijk en het interieur werden onder handen genomen. Dat was nodig want de vorige Cuore viel in het opgefriste Daihatsu-gamma als een koekoeksjong uit de toon. Nu is het design van de Cuore er flink op vooruit gegaan. Natuurlijk, het is nog steeds geen Japanse Maserati, maar toch ziet hij er lekker fris en volwassen uit, zeker in een felle kleur en met de optionele spoiler en lichtmetalen wielen.
Het interieur is heel donker en wat minder uitbundig, maar wel praktisch en ruim. Zo zijn er diverse opbergvakjes aanwezig en dankzij de neerklapbare en verschuifbare achterbank kun je naar eigen inzicht het interieur indelen. Daarmee kun je een enorme hoeveelheid beenruimte achterin creëren. Want – serieus – met de schuifbank op z’n verst naar achter, waan je je in een Lexus GS.
Dan de prijs van de nieuwe Cuore; voor nog geen 8.500 euro heb je al de zogeheten Trend-uitvoering. Een mooi bedrag, net iets goedkoper dan bijvoorbeeld de Volkswagen Fox en de Citroën C1. Nou heeft de prijs van de Cuore (en die van z’n concurrenten) wel een hoog lokgehalte, want als je ‘m net zo wilt hebben als ons testexemplaar, dan ben je al snel een paar duizend euro lichter voor onder meer airco, esp, extra airbags, lichtmetalen velgen en een sportpakket. Dat is minder fijn want het directe gevolg is dat je geen geld meer over hebt voor de broodnodige boodschappen.
Terry heeft op 18 augustus 2024 geschreven:
Ik rijd er al 16 jaar een van 2008 en heb er sinds enkele jaren twee. Vrienden rijden ‘m ook, dus we hebben er samen vier. Erg leuk en iedereen is nog steeds tevreden. Verlagen had ik niet moeten doen achteraf, al ziet het er wel mooier uit. Maar je carterpan krijgt bij een drempel wel wat te verduren. 😉