Na een grootschalig onderzoek van het Japanse ministerie blijkt dat Daihatsu, dat onderdeel is van de Toyota-groep, al bijna 35 jaar lang sjoemelt met de airbags tijdens crashtests. Trotse eigenaren van een Copen of Materia in Nederland en België hoeven zich nog geen zorgen te maken: het onderzoek is gericht op modellen zoals de Daihatsu Cast die niet in Europa zijn verkocht.

Als straf mag Daihatsu tot het einde van januari 2024 geen auto’s maken in bepaalde fabrieken. Een grote klap voor het bedrijf dat jaarlijks 920.000 auto’s bouwt in de desbetreffende fabrieken. ‘Het is een extreem serieuze situatie’, zegt de directeur van het automerk, Soichiro Okudaira. Overigens zegt moederbedrijf Toyota niets te weten over ongelukken die te maken hebben met het probleem.

Waar sjoemelde Daihatsu mee?

Het onderzoek van het Japanse ministerie is dus gericht op airbags. Daihatsu zou een bepaald soort ECU voor de airbags gebruiken tijdens crashtests en vervolgens andere modules plaatsen in auto’s die de deur uit gingen. Daarom voldoen deze auto’s niet aan de voorschriften. Het merk biedt ‘diepe verontschuldigingen’ aan voor ‘het beschamen van het vertrouwen van onze klanten en aandeelhouders’.

Het is nu de vraag hoeveel auto’s er zijn verkocht met de andere airbags. Deze auto’s zullen terug moeten naar de fabriek. Gezien het feit dat er al in 1989 geknoeid is met de tests kan het aantal auto’s terug moet flink oplopen. Eerder werden er al ‘onregelmatigheden’ gevonden in de deuren bij botsing tegen de zijkant van een Daihatsu.

Reacties

  • I.M. de Borst heeft op 30 december 2023 geschreven:

    ik lees dat er gesjoemeld is met de air back van de Daihatsu ik heb een Daihatsu siron 2 sport uit 2008 ik wil graag weten of deze ook verkeerde air backs heeft. graag reactie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear