Dit zijn geen auto’s waarbij het om cijfers draait, maar mochten we ze daarop beoordelen, dan zouden we geen keuze hebben en ging de award naar de Land Rover Discovery. Deze auto kan zo veel meer dan wat ie zou hoeven kunnen – immers, dingen en mensen vervoeren is wat een gezins-SUV in de ¬eerste plaats moet doen – dat het voor iedereen ingewikkeld zal zijn om de koop ervan te rechtvaardigen, hoeveel kinderen je ook hebt of hoe uitzinnig je vervoerseisen ook zijn.

Hij is maar drie centimeter korter dan een Range Rover, maar in ieder ander opzicht is ie even groot. Hij is minstens zo capabel in het terrein als elke andere Land Rover die de afgelopen twee decennia het levenslicht zag, en voelt zo ruim aan dat je zou vermoeden dat ie een hele VW Up kan herbergen, laat staan je kinderen en hun spullen. Hij is, in één woord, enorm. En ontzettend goed.

Een tien uit tien dus?

Maar hij is niet perfect. Herinner je je de Discovery 4 nog? Natuurlijk is de Discovery 5 in vrijwel ieder opzicht een aanzienlijk betere auto, maar de 4 beschikte over een heel eigen karakter en een onmiskenbare doelgerichtheid. De 5 is minder onderscheidend – hij zit daarvoor te dicht op de Range Rover, qua stijl, prijs en idee, dus hij vraagt erom te worden vergeleken (en dat verliest ie). Dat maakt deze auto een beetje cynisch. Alsof Land Rover van plan is geweest om de (toegegeven: uiterst succesvolle) formule van de Range uit te melken in plaats van een echt handige gezinsauto te ontwerpen en te bouwen. Dit had een Discovery moeten zijn, niet alweer een Range Rover om het spectrum op te vullen. Niet dat de nieuwe Discovery niet bruikbaar is voor forse gezinnen, maar ieder voordeel dat ie heeft ten opzichte van z’n uitdager van vandaag valt terug te voeren op z’n grootte. En grootte is niet altijd alles.

Skoda zette een tandje bij voor de Kodiaq – of liever gezegd: de grote bazen bij Volkswagen -stonden het merk toe dat te doen, en dat laatste is opvallend, want dit is nu een betere auto dan enig vergelijkbaar product dat onder de alziende VW Groep-paraplu opereert. Zo goed mag een Skoda normaliter niet zijn. Toegegeven: als de zevenzits VW- en Seat-crossovers straks op de markt verschijnen, zullen die grote overeenkomsten vertonen met de Kodiaq, maar dat neemt niet weg dat de Skoda een briljant doordachte en goed gemaakte auto is.

Is de Kodiaq beter dan de Discovery?

Met wellicht als enige uitzondering het rijden in het terrein doet de Kodiaq alles even goed als de Discovery (lees: zo niet beter). Hij is net zo stil en comfortabel tijdens lange ritten, de optionele DSG-zevenbak is beter dan de standaard achttraps automaat in de Discovery, en het interieur is net zo makkelijk te configu¬reren, hoewel er geen elektrische motortjes zijn om je te helpen met het om- en opklappen van de stoelen. Beide auto’s zijn rijkelijk voorzien van opbergvakjes en -bakjes – maar die van de Skoda zijn slimmer – en hoewel de infotainmentsystemen van Jaguar Land Rover de afgelopen twaalf maanden met sprongen vooruit zijn gegaan, is dat van de Discovery nog steeds niet helemaal je dat.

En omdat de Kodiaq lichter en kleiner is, is ie makkelijker te rijden – en zuiniger. Als je regelmatig volwassenen moet vervoeren op de derde zitrij koop je een busje, geen Discovery, dus het feit dat dat in de Skoda niet helemaal lekker past, is eigenlijk -verwaarloosbare informatie. We zouden zeggen dat je meer hebt aan bagageruimte achter de derde rij, en daar heeft de Skoda dan weer genoeg van. Meer dan de Land Rover, in elk geval.

Wat maakt de Kodiaq de beste gezins-SUV van 2017?

Zoals een van onze waarde collega’s vaststelde toen hij de Kodiaq namens TG voor het eerst reed: bij deze en in feite elke gezinsauto draait het er uiteindelijk om je stress te minimaliseren door middel van veelzijdigheid en bruikbaarheid. De afmetingen van de Discovery ondermijnen dat – hij is zo groot dat je je altijd afvraagt of ie niet te breed is om ergens doorheen te kunnen (spoiler alert: dat is ie waarschijnlijk wel) en of ie wel in een parkeergarage past qua hoogte (nou, misschien net).

Wat betreft z’n grootte en z’n mogelijkheden is de Discovery vrijwel niet te evenaren, maar hij voorziet in een luxe die weinigen zich kunnen veroorloven – of nodig hebben. Het is zoiets als een regenbuitje trotseren met een volledige duikersuitrusting aan – een nogal overtrokken reactie op een vrij overzichtelijk probleem. De Kodiaq is een stevig regenjack en een compacte paraplu. Hij is alles voor iedereen, niet slechts iets voor een enkeling.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)