Het van Seat losgeworstelde, nog piepjonge Cupra heeft het helemaal bedacht. Hun auto’s zijn bedoeld voor mensen van middelbare leeftijd met een hipwens. Oh nee, sorry – voor de disruptors, de rebels, de innovators. En als jij er een koopt, hoor je bij de tribe. Wij verwachten dat je dat heuglijke feit op z’n minst bezegelt met een nektattoo. Ook bij deze Cupra Tavascan VZ.
Ondanks alle vermoeiende praat om het merk heen weet Cupra de laatste tijd te verrassen en imponeren. Immers, eerst maakten ze Leons met wat extra peper; nu hebben ze de Formentor en de Born in het gamma, beide onderscheidend binnen het universum van de VW Groep, en breiden ze verder uit met deze Tavascan VZ. We vergeven het je als je niet precies scherp hebt in welke van de 27 crossover-subsegmenten deze nu weer valt. Met 4,64 meter lengte is ie maar een paar centimeter korter dan een Audi Q5. Geen heel kleine jongen dus – nieuw terrein voor Cupra. Uiteraard is ie volledig elektrisch.
Deze Cupra Tavascan VZ heb je al eerder gezien
In 2019 verscheen er een conceptcar onder deze naam, met de belofte dat een toekomstig model van Cupra er daadwerkelijk zo uit zou gaan zien. Nou, dat valt niks tegen: deze Tavascan is op wat details na eigenlijk hetzelfde, inclusief boos front, geboetseerde flanken en de verplichte aflopende daklijn. In het interieur vinden we zelfs een alienachtige geschubde ‘ruggengraat’ terug die zich vanuit de middenconsole in tweeën splijt en het breedgeschouderde dashboard in loopt. Het is in ieder geval weer eens wat anders.
Cupra brengt twee versies op de markt die je op papier wellicht doen denken aan het gamma van de VW ID.5, waar hij zijn basis mee deelt. De Tavascan is er als Endurance, met een enkele elektromotor van 286 pk, en als VZ met twee motoren en een gecombineerde 340 pk. Geen heel groot verschil (het opgegeven koppel is met 545 Nm zelfs gelijk), maar de Endurance komt op de accu van 77 kWh net wat verder: 568 tegen 514 kilometer. Debet hieraan is ook de voor zo’n knoeperd lage Cw-waarde van 0,26.
Hoe rijdt de Cupra Tavascan VZ?
Rijden doet de Tavascan VZ prima, zolang je weinig haast hebt. Het stuur zit vrij ver weg, waardoor de zithouding niet heel actief is, en het draait hier meer om comfort dan om sportiviteit. Er is geen ondersteunende, opzwepende soundtrack (op zich een opluchting), de stoelen zijn verwennend zacht (alleen als je het Extreme Pack bestelt, krijg je kuipjes) en ook in de Cupra-stand voelt de besturing afstandelijk aan.
Maar bovenal is de Tavascan VZ met zijn bijna 2.300 kilo (!) te log om vlot door bochten te hoeken. Hellen en onderstuur voeren de boventoon, het rempedaal heeft een lange slag en biedt weinig gevoel. Onze eerste testauto heeft zelfs een beangstigend bruuske overgang van recuperatie naar fysiek remmen; bij een andere is dat al beter. Preproductienukken. Evengoed kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat de Tavascan niet in de wieg is gelegd om bergwegen strak aan elkaar te rijgen.
Beter is ie op een rechte weg
Meer op zijn gemak is ie als rechtuitcruiser. Hij is stabiel en vriendelijk in zijn onderstelgedrag, de 340 pk brengt er goed de gang in en de geluidsisolatie is uitstekend op orde. Zelfs de hoofdruimte achterin is ondanks die daklijn voor elkaar. Het centrale display van 15 inch is het grootste dat ooit in een Cupra te vinden was, en erachter schuilt VW’s verbeterde infotainment dat zich nu logischer laat bedienen (inclusief makkelijke shortcuts om waarschuwingspiepjes uit te zetten). Het is hier dus prettig toeven – mits het er niet te wild aan toe gaat.
Wij dachten dat VZ een beetje het RS van Cupra zou worden; er was zelfs (niet in Nederland) een Formentor met dat label die was voorzien van de vijfcilinder uit de Audi RS Q3. Deze Tavascan doet weinig om dat idee kracht bij te zetten, maar misschien hebben we het verkeerd begrepen en staat VZ niet voor het Spaanse veloz, maar voor ‘vlot zat’. Als je je verwachtingen even iets bijstelt, heb je aan de Tavascan een fijne en onderscheidende kilometervreter. Vanaf 49.990 euro mag je bij de tribe.
Specificaties Cupra Tavascan VZ Adrenaline Pack (2024)
Prijzen: € 62.990 (NL) / € n.n.b. (B)
Aantal motoren: 2
Power: 340 pk/250 kW, 545 Nm
Accu: 77 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,5 s
Topsnelheid: 180 km/u
Verbruik: 16,7 kWh/100 km
Actieradius: 514 km
Laadtijd: 28 min. bij 135 kW (5-80%)
Afmetingen: 4.644 x 1.861 x 1.597 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.766 mm
Gewicht: 2.273 kg
Bagage: 540 l
Julie heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Momenteel 53k ipv 60k voor de goedkoopste luanch editie
En dan heb je geen warmtepomp…
Wat een grap!
Belly heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Veel te laat en te duur.
Oude wagen in ev land! hoeveel jaar hebben we er op gewacht…
Ondertussen hebben top evs vele updates gekregen
Wegblijven is het beste
??? heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Na de reeks tussentijdse updates zijn de ID serie en aanverwanten inmiddels de maatstaf. Voor hetzelfde geld ruimer dan een XC40, veel soepelere rijondersteuning en een betere navigatie dan Hyundai/Kia en simpelweg een veel betere auto dan elke Tesla.
Daarom worden er van de VAG modellen inmiddels meer verkocht dan hun concurrenten.