Ah, het is weer die tijd van het jaar. TopGear grist allerlei auto’s bijeen, brengt ze naar een bijzondere plek om er een week lang lol mee te hebben en een winnaar uit te kiezen. De 2023-editie moet de duurzaamste versie tot nu toe worden. Daarom brengen we de deelnemers van Speed Week 2023 naar de Gotlandring in Zweden. Daar in een later stadium meer over.

Eerst gaan we kennismaken met de vijftien deelnemers van Speed Week 2023. Per auto leggen we kort uit wat ze zijn en waarom we ze voor deze speciale week hebben geselecteerd. Om in het groene thema te blijven, kijken we ook hoe ecologisch de auto’s zijn. Spoiler alert: ze zijn niet allemaal even lief voor Moedertje natuur. Bekijk hier de deelnemers van TopGears Speed Week 2023.

Lamborghini Huracán Sterrato

Lamborghini huracán Sterrato rijdende schuin voor door plas water

Wat is het?

Een van de 1.499 modderminnende arrivederci’s aan de Huracán en, jawel, de zesde keer dat de baby-Lambo zijn opwachting maakt bij TG’sSpeed Week.

Waarom is ie hier?

Omdat zijn terreinwagen-makeover zijn sterke punten nog meer zou moeten benadrukken: meer theater, minder serieus.

Hoe ecologisch is ie nou helemaal?

Eh… Nou… De turboloze V10 schakelt een cilinderbank uit bij kalm cruisen, om brandstof te besparen.

Prijs: uitverkocht
Aandrijving: 5.2 V10, 610 pk,
560 Nm, AWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,2 s, top 257 km/u
Gewicht: 1.600 kg (geschat)

Formule E Genbate

Formule E Genbeta raceauto rijdend voorkant

Wat is het?

Een uniek testvoertuig voor toekomstige Formule E-techniek, gebouwd om het indoor-snelheidsrecord te verpulveren.

Waarom is ie hier?

Omdat ie dat ook heeft gedaan: 217 km/u met een dak boven je helm is niet misselijk. En omdat we benieuwd zijn: is dit echt de toekomst van de eenzits autosport?

Hoe eco is ie nou helemaal?

Delen van de carrosserie zijn gemaakt van een duurzamere, deels gerecyclede thermo-kunststof.

Prijs: € 1,5 miljoen
Aandrijving: 2 e-motoren,
543 pk, koppel n.b., AWD
Prestaties: 0-100 km/u in <2,8 s, top 322 km/u
Gewicht: 760 kg

Abarth 500e

Abarth 500e rijdend voor Honda Civic Type R

Wat is het?

De eerste Italiaanse poging om een e-hot hatch te bouwen, en de auto die Abarth het elektrotijdperk in moet leiden.

Waarom is ie hier?

Abarth 500’jes zagen er altijd al woester uit dan ze waren – is dat bij deze ook zo?

Hoe eco is ie nou helemaal?

Een klein accuutje van 37 (bruikbare) kWh’s en een verbruiksclaim van 17,1 kWh/100 km betekent dat dit ukkie een prima pakket heeft voor in de stad. Maar kun je er ook op een circuit mee uit de voeten?

Prijs: € 38.490 (NL) / € 37.790 (B)
Aandrijving: 1 e-motor, 155 pk, 235 Nm, FWD
Prestaties: 0-100 km/u in 7,0 s, top 155 km/u
Gewicht: 1.310 kg

McLaren Artura

McLaren Artura rijdend zijkant

Wat is het?

De eerste in grotere aantallen gebouwde McHybrid, en McLarens platform voor het komende decennium. Tot de onvermijdelijke SUV komt.

Waarom is ie hier?

Hij moest er vorig jaar al bij zijn, maar viel toen op het laatste moment uit.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Hij haalt amper 15 kilometer op elektra. Het e-motortje weegt maar 15,4 kilo, maar heeft wel 95 pk en 225 Nm. Eerder verbruikten we op de openbare weg 8,3 l/100 km.

Prijs: € 235.500 (NL) / € 234.000 (B)
Aandrijving: 3.0 V6 biturbo hybride, 680 pk, 720 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,0 s, top 330 km/u
Gewicht: 1.395 kg

Lotus Emira i4

Lotus Emira i4 rijdend schuin voor Speed Week 2023

Wat is het?

Nog zo’n auto die spijbelde tijdens de klas van 2022. En dus hebben we de V6 overgeslagen en zijn we voor de nieuwe versie met AMG-motor gegaan.

Waarom is ie hier?

Omdat we straks nooit meer een nieuwe Lotus op benzine kunnen rijden.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Zie die veel kleinere motor! Geen V6 met supercharger, maar AMG’s 2.0 viercilindertje. En dankzij een achtste versnelling is hij ook nog eens goed voor zo’n 7 l/100 km.

Prijs: € 115.009 (NL) / € 97.625 (B)
Aandrijving: 2.0 4-cil. turbo,
364 pk, 330 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 4,4 s, top 275 km/u
Gewicht: 1.346 kg

Ariel Atom 4R

Ariel Atom 4R rijdend schuinv oor

Wat is het?

De extreemste Atom sinds de V8. Wat gerommel aan de Civic Type R-motor heeft dik 400 pk opgeleverd. En deze heeft alle extra spoilers en koolstofvezel.

Waarom is ie hier?

Om de supercars te vernederen, inheemse insecten te pletten en iedereen die instapt blij te maken.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Hij weegt minder dan een Extinction Rebellion-spandoek en bespaart je zoveel antirimpelcrème dat je je plasticvoetafdrukhalveert.

Prijs: niet leverbaar
Aandrijving: 2.0 4-cil. turbo,
406 pk, 500 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 2,7 s, top 274 km/u
Gewicht: 700 kg

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar speed week 2023

Wat is het?

Een Carrera 4 GTS die een rallyauto wilde zijn. En nóg meer bewijs dat de 911 de veelzijdigste sportauto ter wereld is.

Waarom is ie hier?

We denken dat weinig van de 2.500 Dakars ooit vies zullen worden. Of het zullen opnemen tegen een Sterrato…

Hoe eco is ie nou helemaal?

Gedoemd om een unieke paint-to-sample lak te dragen en nooit te worden gereden, waardoor hij in zijn hele leven minder CO2 zal uitstoten dan de doorsnee Prius.

Prijs: uitverkocht
Aandrijving: 3.0 6-cil. boxer biturbo, 480 pk, 570 Nm, AWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,4 s, top 240 km/u
Gewicht: 1.680 kg

Toyota GR86

Toyota GR86 rijdend schuin voor

Wat is het?

Onze Sportauto van het Jaar 2022, maar dan beter, met meer vermogen en betere banden.

Waarom is ie hier?

Hij is het antiserum tegen al het downforce- en koolstofvezelgeweld: een verfrissend no-nonsense apparaat zonder rijmodi. En de minst intimiderende deelnemer als je je aan wat heldhaftig dwarsgaan wilt wagen.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Eh… Nou ja, hij is wit, wat zonlicht beter reflecteert, waardoor je minder airco nodig hebt. Of zo.

Prijs: € 70.695 (NL) / € 34.600 (B)
Aandrijving: 2.4 4-cil. boxer,
235 pk, 205 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 6,3 s, top 226 km/u
Gewicht: 1.268 kg

Alpine A110 R

Alpine A110 R rijdend schuin voor

Wat is het?

De extreemste evolutie van de auto die de Speed Week in 2018 op zijn naam schreef.

Waarom is ie hier?

Omdat we fan zijn van de lichtvoetige, verleidelijke manier waarop de standaard-A110 rijdt, en nieuwsgierig zijn of het extreme dieet en plakkeriger rubber dat beïnvloed heeft.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Hij heeft de kleinste motor hier, en een Alpine springt sowieso zuinig met brandstof om. Draagt meer koolstof dan hij uitstoot.

Prijs: € 116.290 (NL) / € 112.000 (B)
Aandrijving: 1.8 4-cil. turbo,
300 pk, 340 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,9 s, top 285 km/u
Gewicht: 1.190 kg

BMW M2

BMW m2 drift

Wat is het?

De laatste M die er alleen op benzine en eventueel met handbak is, ooit. En de opvolger van een van onze favorieten.

Waarom is ie hier?

Om te zien of de echte M2 zal opstaan in de vurige hitte van de strijd. Of is ie te bonkig en zwaar geworden?

Hoe eco is ie nou helemaal?

Niet heel erg, zeker omdat deze de achttraps automaat laat voor wat ie is en de optionele, 500 euro extra kostende handbak heeft. Toch, einde van een tijdperk…

Prijs: € 115.430 (NL) / € 76.100
Aandrijving: 3.0 6-cil. biturbo, 460 pk, 550 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 4,3 s, top 250 km/u
Gewicht: 1.700 kg

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Wat is het?

Een enorme spoorbrug van een achterspoiler met een 911 eraan vast. De definitieve ‘raceauto voor de openbare weg’.

Waarom is ie hier?

Om dat tranentrekkende uiterlijk te rechtvaardigen. Als we de downforce-claims van de RS hier niet kunnen voelen, is ie niet meer dan een showboot voor verzamelaars.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Het minstens 33k kostende Weissach-pakket is aangevinkt, waardoor hij 22 kilo minder weegt.

Prijs: € 350.900 (NL) / € 240.187 (B)
Aandrijving: 4.0 6-cil. boxer,
525 pk, 465 Nm, RWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,2 s, top 296 km/u
Gewicht: 1.525 kg

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R rijdend schuin voor

Wat is het?

De regerende TopGear Auto van het Jaar, hier om die eer te verdedigen. Vorig jaar kwam hij te laat voor onze Speed Week.

Waarom is ie hier?

De laatste Type R was een triomf. Deze heeft alles wat goed was aan de vorige, ziet er minder uit als een Pokémon en heeft een touchscreen waar je koppijn van krijgt.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Mwah. Maar Honda bouwt veel verstandige, groene modellen, wat ze het recht geeft deze te maken.

Prijs: € 78.980 (NL) / € 55.000 (B)
Aandrijving: 2.0 4-cil. turbo,
330 pk, 420 Nm, FWD
Prestaties: 0-100 km/u in 5,4 s, top 275 km/u
Gewicht: 1.429 kg

Polestar 2 BST Edition 230

Polestar 2 BST Edition 230 rijdend schuin voor

Wat is het?

Polestars idee van een auto waarmee je ook het circuit op kunt, als je wilt. In feite de topversie, maar dan met dikkere remmen en verstelbare Öhlins-dempers.

Waarom is ie hier?

We vonden dat we een Scandinavische auto moesten hebben bij onze eerste Zweedse Speed Week. Zweed Week?

Hoe eco is ie nou helemaal?

Volgens Polestar komt er bij de productie van een gewone XC40 10 ton minder CO2 vrij, en heeft de 2 dat na 80.000 kilometer ingehaald.

Prijs: € 84.900 (NL) / € 84.900 (B)
Aandrijving: 2 e-motoren,
476 pk, 680 Nm, AWD
Prestaties: 0-100 km/u in 4,4 s, top 205 km/u
Gewicht: 2.013 kg

BMW M3 Touring

BMW M3 Touring drift

Wat is het?

Een BMW M3 stationwagen, ofwel alles wat wie dan ook aan auto nodig heeft, ooit.

Waarom is ie hier?

Om te bewijzen dat ie dingen kan die een SUV niet kan. Het is de enige hier die kan driften, de Gotland-sprong kan maken én vijf man naar huis kan brengen met een kofferbak vol camera’s en lege chipszakjes.

Hoe eco is ie nou helemaal?

Nauwelijks tot niet. Het enige groene aan hem is de best aardige kleur waarin BMW ’m kan leveren.

Prijs: € 145.850 (NL) / € 99.900 (B)
Aandrijving: 3.0 6-cil. biturbo, 510 pk, 550 Nm, AWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,6 s, top 280 km/u
Gewicht: 1.865 kg

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N rijdend schuin voor

Wat is het?

Hyundai’s geloofwaardige en doordachte poging tot een elektrische superhatch.

Waarom is ie hier?

Omdat ie kan driften, een toerenbegrenzer in kan beuken, ‘schakelt’, geluid maakt… en dat alles uit de fantasie van Hyundai. Maar is het wat?

Hoe eco is ie nou helemaal?

Nou, hij is vol-elektrisch. Maar gezien het tempo waarin ie banden kan oproken, denken we niet dat hij de Greenpeace Auto van het Jaar zal worden. Misschien die van ons?

Prijs: 73.995 euro
Aandrijving: 2 e-motoren,
600 pk, 740 Nm, AWD
Prestaties: 0-100 km/u in 3,4 s, top 260 km/u
Gewicht: ca. 2.100 kg

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear