![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/fiat-grande-panda-2024-3-4-voor-statisch.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/fiat-grande-panda-2024-3-4-voor-statisch.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/fiat-grande-panda-2024-3-4-voor-statisch.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/fiat-grande-panda-2024-3-4-voor-statisch.jpg)
Kijk de Fiat Panda City Cross nou toch eens, met dat oh zo schattige snoetje en dat knuffelbare uiterlijk. Jammer dat ie dood moet.
De Fiat Panda City Cross verdient het, net als het enorme knuffelbeest waarnaar hij vernoemd is, om uit te sterven. En niet omdat de Fiat ook een carnivoor is die te beroerd is om te jagen en daarom de hele dag op z’n luie donder bamboe in z’n gezicht zit te douwen – of omdat hij stelselmatig weigert zijn charmes in de strijd te gooien richting een soortgenoot.
Zelfs niet omdat de radio zo verouderd is dat ie nog rooksignalen ontvangt, de Nokia 3310 de enige telefoon is die in de bekerhouders past, Kasparov niet de logica achter de verdeling van de knoppen zou kunnen ontdekken, of vanwege de niet-te-harden nieuwe-autogeur, het veel te felle plafondlampje of de gordelverklikker die zo luid is dat Beethoven ’m nog zou horen. Nee, dat is allemaal toe te schrijven aan ‘Italiaanse charme’.
Een auto uit Italië (of zoals het merk het op de stoelen schrijft: Made in Fiat) hoort zijn gebreken te hebben. Hij moet al he-le-maal niet uitsterven omdat wij het willen. Net als bij de reuzenpanda ligt de schuld niet bij hemzelf, maar bij de vijandige levensomgeving. Waar het bij de bamboeknager de ontbossing is die hem de das omdoet, is het bij de Fiat Panda City Cross ons belastingklimaat.
De stokoude motor waarmee de Panda Cross leverbaar is, stoot 114 gram CO2 per kilometer uit. Prima in een ruig land waar ze de vermeende onverwoestbaarheid van een 30 jaar lang doorontwikkelde motor nodig hebben. Maar in het vlakke, geasfalteerde Nederland draagt de onverbiddelijke BPM-taks bij aan een vanafprijs van 17.995 euro, waarvan meer dan 6.000 euro (!) BPM is. Voor een Panda, dus.
En dat is jammer. Want we gunnen het de Fiat Panda City Cross zo (net als de reuzenpanda, echt. Haal diep adem en leg die boze brief weg) om te overleven. De koddige, disproportionele rakker (en daarom nog best ruim, ook) is namelijk een van de charmantste auto’s in zijn klasse. En welke auto wordt er nou niet beter van een setje verstralers op de neus?
Trek een deur open en de vrolijke Squircles (samentrekking van circles en squares – afgeronde vierkantjes, dus) begroeten je. Je bent uren bezig ze allemaal te ontdekken. Je kunt best prima zitten in de Fiat Panda City Cross en door zijn hoge dak is hij nog aardig ruim ook. Het is een van de laatste in zijn soort die ongefilterd rijplezier biedt. Je gaat er geen enkele race mee winnen (maar dan ook écht geen enkele) en dat hoeft ook niet. Jij lacht het hardst.
De Fiat Panda City Cross stuurt superdirect en is daarom supermanoeuvreerbaar. Je prikt ’m zo een parkeervak in. Het beertje op wielen helt vrolijk over in de bochten. De demping gaat richting het stevige maar is comfortabel genoeg voor je dagelijkse kilometers. De Fiat Panda City Cross maakt je gewoon blij als je ernaast staat en als je erin zit. Maar voor bijna 20.000 euro kopen wij toch een auto met minimaal één touchscreen.
Reacties