Heel kinderachtig kun je stellen zeggen dat de Fiat Panda Hybrid, met de elektromotor van een koffiemolen en de batterij uit een iPhone als accupakket, zijn Hybrid-badge niet verdient. Je kunt zelfs stellen dat de nieuwe motorisering niet geboren is uit wens van de klant, maar uit noodzaak van Fiat om te voldoen aan de nieuwe emissie-eisen. Immers, voortaan mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte modellen in Europa niet boven de 95 g/km uitkomen. En laat deze Fiat Panda Hybrid nou net 89 g/km uitstoten.

Het een sluit het ander niet uit, maar Fiat koos ook voor de milde hybridetechniek om dezelfde reden dat een puntzak voor friet niet is gemaakt van Boliviaans alpacaleer. Het zou er beter uitzien, het houdt de frietjes langer warm, niemand zou zijn vingers meer branden en het vet zou niet door de verpakking heen druipen. Maar niemand wil 15 euro betalen voor een portie schuldgevoel.

De elektromotor van 4 pk en een accupakket van 0,148 kWh zijn precies genoeg om ‘hybride’ te zijn. Juist daarom is de nieuwe Fiat Panda Hybrid zo trouw aan zijn originele succesformule uit de jaren tachtig. Een Panda móét simpel in elkaar steken, zodat hij betaalbaar blijft om te kopen en om te houden. Heel goed, want dat is precies wat de kopers willen. Het hybridesysteem bestaat uit een elektromotor die met een riem aan de verbrandingsmotor is verbonden. In vaktermen noemen ze dit een Belt Starter Generator (of BSG). De elektromotor start de driecilinder, wint energie terug bij het remmen en ronselt de nodige kWh’tjes met uitrollen. Bij het optrekken geeft ie een klein zetje van tussen de 15 en 20 Nm.

Twee kleppen per cilinder in de Fiat Panda Hybrid

Om kosten te besparen, bedeelde Fiat elke cilinder met maar twee kleppen (vier is tegenwoordig toch wel de standaard). In de motor circuleert slechts één glas koelwater. De meeste driecilinders lusten het dubbele, waardoor het opwarmen van de motor langer duurt en hij dus langer op een onzuinige temperatuur draait. De reden waarom deze Panda geen automaat heeft, in tegenstelling tot de meeste hybrides, kun je nu wel raden. Kleurenschermen pasten niet binnen het budget en qua materiaalgebruik zijn er weinig auto’s die verder af staan van Rolls-Royce. Alles om de kosten te drukken. Wat niet betekent dat het een sippe bedoeling is in het interieur van de Panda. Zo is een deel het dashboard bijvoorbeeld meegespoten om een vleugje Fiat 500 toe te voegen. Ook zijn de zogenoemde squircles nog altijd talrijk.

Een hybride die nauwelijks een hybride is, rijdt ook nauwelijks als een hybride. Het hele spul weegt weinig extra, waardoor de Fiat Panda Hybrid zijn lollige speelse weggedrag behoudt en nog altijd in de categorie ‘comfortabel genoeg’ valt. De elektromotor geeft geen merkbare duw bij het optrekken en ook bij het afremmen fungeert de generator onmerkbaar. De extra paar Nm’s kalmeren de schakelindicator. Je kunt de motor lager in de toeren laten zakken zonder dat hij begint te bokken, en hem zo wat luier rijden. Het rijdt gewoon prima. Verder vindt de auto het fijn als je bij het naderen van een rood licht alvast de koppeling indrukt en de pook naar het midden beweegt, zodat de motor kan afslaan.

De grootste intrusie is de extra lithium-accu, die onder de bestuurdersstoel ligt en beenruimte van passagiers met grotere schoenmaten opslokt. De simpele techniek maakt dat de productiekosten nauwelijks toenemen. Toch neemt de uitstoot genoeg af om de prijs in Nederland zo’n 1.000 euro te doen slinken. Dit in verband met een lagere BPM (de Launch Edition is nog net even wat duurder). De Fiat Panda Hybrid is blikwording van de zesjescultuur: precies genoeg doen om te slagen. Wel zo efficiënt, en daar draait het precies om bij hybrides. Zo houdt de Panda (vooral in andere landen) zijn uiterst vriendelijke prijsje en verandert er niets aan het weggedrag waar veel mensen voor vielen.

Specificaties Fiat Panda Hybrid Launch Edition (2020)


Motor
999 cc
driecilinder hybride
70 pk @ 6.000 tpm
92 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 14,7 s
top 155 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,9 l/100 km
89 g/km CO2
Afmetingen
3.686 x 1.662 x 1.635 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
35 l (benzine)
185 / 610 l (bagage)
Prijzen
€ 15.290 (NL)
€ 13.990 (B)

Reacties

  • Wim Cox heeft op 13 februari 2021 geschreven:

    Een negatieve review over een Panda? Topgear kennende, kon ik dan al voorspellen…

    Reageer
  • Boris Boef heeft op 12 mei 2020 geschreven:

    slechte journalistiek, stemmingmakerij van de bovenste plank. Probeer maar eens een hybride te vinden in de compact class,. en dan ook met wat deze auto in z,n mars heeft. nee,deze kerel is er 1 van ouwe jongens krentenbrood, het ons-kent-ons.Allemaal dezelfde oude denkbeelden, rijd zelf waarschijnlijk duits. Gewoon,…. omdat het zo hoort. Als er een ster in de gril had gestaan was hij waarschijnlijk lyrisch. petrol-head propaganda.

    Reageer
  • Mark heeft op 11 mei 2020 geschreven:

    Schandalige review.
    Volgens mij heeft de redacteur van dit bericht een ruzie gehad met z’n vrouw of last van Corona depressiviteit. Om zo negatief met woorden te strooien als puntzak friet en bla bla dan vraag ik me serieus af hoe in godsnaam deze redacteur deze review heeft kunnen schrijven.
    1 ding is 100% duidelijk erin gereden heeft ie zeker niet anders was je wel tot de conclusie gekomen dat alles wat hij of zij schrijft regelrecht uit z’n duim gezogen is.
    Dat je geen liefhebber van Fiat bent prima dat je jezelf groter vind dan een A segment auto ook prima maar dit is een review onwaardig en Fiat onwaardig.
    Tijd om een andere baan te zoeken want stukjes schrijven gaat je zeer slecht af.
    Ongetwijfeld een oude doorbakken kroket welke smakeloos en te lang gebakken in het vet heeft gelegen.

    Reageer
  • Olav heeft op 10 mei 2020 geschreven:

    Leuk geschreven stuk! Vooral de eerste twee alinea’s haha

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Olav Reactie annuleren

(verplicht)