Fiat 500C Hybrid Launch Edition

Op naar de 500

Foto('s): FCAFiat 500C Hybrid
Foto('s): FCA
Foto('s): FCA
Foto('s): FCA
Foto('s): FCA
Foto('s): FCA
Foto('s): FCA
Fiat 500C Hybrid

Er is geen makkelijke manier om dit te zeggen: de Fiat 500 lijdt aan het Syndroom van G-klasse, een ongeneeslijke aandoening waarbij de auto ondanks zijn hoogbejaarde leeftijd (in autojaren gaat ’t rap richting de 100) nog elk jaar groeit in populariteit. In 2018 scoorde de auto – toen elf jaar oud – zijn beste verkoopjaar ooit. De conditie valt goed te behandelen met het regelmatig introduceren van nieuwe motoren.

De voorwaartse beweging kwam bij de eerste Nuova 500 van de befaamde FIRE-motor, het onverwoestbare stuk staal dat Fiat al in 1986 in de Uno legde. Fiat maakte vervolgens een niet al te succesvol uitstapje naar de TwinAir-tweecilinder om nu bij de nieuwe Firefly-motor uit te komen. Deze motor moet dezelfde rol van robuuste en voordelige motor vervullen, maar dan met een toevoeging van een distributieketting, omdat klanten het zat waren dat ze telkens de riem moesten laten vervangen. We zeggen ‘telkens’, want meer dan eens rijden Fiat-klanten vijf keer om de aarde met hun Italiaanse gebakje. In het geval van de 500 en Panda komt deze motor altijd met een kleine elektromotor die met een riem aan de driecilinder zit.

Is de auto niet te laat??

Toch lijkt de timing wat vreemd, om nú pas met een zuinigere versie van het bestverkochte model te komen. Het merk keek eerst de kat uit de boom met de Fiat 500C Hybrid. Volgens Fiat is de elektrische markt nu volwassen, waardoor de tijd is aangebroken om het kleinste segment te veroveren. Bovendien hebben ze geen keus: autofabrikanten moeten van de EU sterk de uitstoot gaan beperken. Met deze Hybrid – 30 procent minder CO2 – lukt dat aardig.

Allemaal leuk voor Fiat, maar nog meer voor de Nederlander. Dankzij de verlaagde uitstoot kost de Fiat 500 Hybrid in Nederland plots zo’n 1.000 euro minder. Daarbij maakt de Europese typegoedkeuring geen onderscheid tussen mild hybrids en full hybrids, zoals de Prius. Dus zelfs met zijn accuutje van 0,148 kWh (dat letterlijk onder de bestuurdersstoel ligt) en een elektromotor van 4 pk mag Fiat deze 500 een volwaardige Hybrid noemen, waardoor het karaktervolle karretje in veel Europese stadscentra welkom blijft en op diverse plaatsen gratis mag parkeren. Toch fijn, voor iets wat Fiat zelf een stadsauto noemt.

Specificaties Fiat 500 Hybrid

De 1,0-liter driecilinder met 70 pk in de 500 Hybrid (in dit geval de 500C, met open dakje) is identiek aan die in de Panda Hybrid, maar vooral in het interieur gaat het er moderner aan toe. Achter het stuur toont het kleurendisplay wat het hybridesysteem aan het uitspoken is. Ook verzoekt hij je om te schakelen of om de auto in neutraal te zetten bij het afremmen voor een stoplicht. Daarnaast kun je een histogram zien van het verbruik of hoeveel energie de generator terugwon.

Omdat de handbak nu zes versnellingen heeft, kunnen de eerste versnellingen kort zijn, waardoor de 500 vanaf stoplichten rap optrekt en kwiek door het verkeer zoeft. Ongetwijfeld krijgt de benzinemotor wat moed ingefluisterd van de elektomotor, maar daar merk je niets van. Bij doorhalen tot het rode doet de verbrandingsmotor het helemaal zelf, want boven de 3.500 tpm doet de elektromotor niet meer mee.

De Fiat 500C Hybrid is onverminderd wendbaar en de vrij stugge dempers zijn op de straatstenen van Bologna wat hobbelig, maar nimmer oncomfortabel. De bekleding voor de sportieve stoelen in de Launch Edition bestaat uit oceaanplastic, en voor één 500 ruimt het bedrijf Seaqual een stuk oceaan op ter grootte van Nederland. Verder is het interieur een mix van zachte materialen, bijvoorbeeld op de armsteunen, en hard plastic voor delen die je niet aanraakt. En koop hem vooral in dit kleurtje.

13
20
Specificaties

Specificaties Fiat 500C Hybrid Launch Edition

Motor
999 cc
driecilinder hybride
70 pk @ 6.000 tpm
92 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 13,8 s
top 167 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,9 l/100 km
88 g/km CO2
Afmetingen
3.571 x 1.627 x 1.488 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
35 l (benzine)
185 / 610 l (bagage)
Prijzen
€ 19.190 (NL)
€ 16.790(B)

Reacties
  1. Alexander Duijneveld zegt op 13 april 2020 om 10:57:

    Mijn vader heeft 40 jaar bij de Fiat gewerkt en zijn altijd verliefd geweest op de 500 serie en deze hybrid-uitgave is natuurlijk het helemaal het einde.Aangezien wij erover denken er een aan te schaffen zijn we erg benieuwd naar de prijs.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws