In de lage landen bleef de Ford Focus altijd in de schaduw van De Grote Twee, de Astra en de Golf. Brengt het nieuwe model daar verandering in?
 
Even een paar schokkende cijfers. In 1999 verkocht Ford 22.000 Focussen, vorig jaar was dat nog de helft. Als Ford-baas zou je daar wakker van moeten liggen. Even de statistieken van de Astra en Golf erbij. In 1999 ‘deed’ Opel 40.000 Astra’s, in 2006 waren dat er nog maar 13.000. Ook bij Volkswagen vond er een slachting plaats. De Golf verkocht in 1999 30.000 maal, vorig jaar bleef de teller steken bij nog geen 9.600 stuks. Een optimist zou zeggen: Ford deed het dus goed, want de verkopen zijn ‘maar’ gehalveerd, terwijl de concurrentie tweederde van de aantallen inleverde. Zou dit betekenen dat het publiek de Focus in de armen sluit?
 
Als je in de nieuwste versie rijdt, zou je dat publiek geen ongelijk geven. Nee, dit is geen reclamespotje, maar de naakte waarheid. Dit is gewoon de auto die alles heeft. Om te beginnen zit hij qua prijsstelling net voor het punt dat het verschil maakt tussen ‘bereikbaar’ en ‘premium’. Mocht je ook maar iets meer willen dan een Focus, dan moet je flink in de buidel tasten. Bovendien kun je het verschil nog groter maken door de Ford-verkoper flink uit te kleden. Figuurlijk dan.
 
Natuurlijk zijn er auto’s die dezelfde plek opeisen. Peugeot met de nieuwe 308, Volkswagen met de inmiddels tikkie belegen Golf V en de nieuwe modellen van Hyundai en Kia. Toch slaat de balans door ten gunste van de Focus.
 
Ik maakte kennis met een 2.0 TDCi, een auto die goed en snel rijdt en bovendien bij reëel rijgedrag een verbruik van zeven liter per 100 km mogelijk maakt. Hij is stil en comfortabel, wat ‘m heel geschikt maakt voor lange afstanden. Ook de veiligheid is in orde. Mocht je kinderen hebben dan zijn de achterbank en bagageruimte toereikend voor hen, en voor de troep die ze meezeulen. Je denkt helemaal de blits te maken door je vrienden een lift te geven in je BMW 1-serie, maar als ze opgevouwen achterinzitten, zullen ze je al snel een sukkel vinden. Koop een Focus en je maakt in dat opzicht wel vrienden.
‘Heus waar, geen van de nieuwkomers in deze klasse (308, i30, Cee’d, Auris en Qashqai) overtreft hem in wegligging’
 
Alle wijzigingen aan de nieuwe Focus zie je op de foto’s. Het ontwerp sluit aan op Fords ‘Kinetic’-ontwerpstijl. De nieuwe Mondeo heeft het, bij de Ka en Fiesta die volgend jaar komen, zie je het ook terug. Natuurlijk moet de Focus in de pas lopen. Dat is een kostbaar grapje, maar het geld hoefden ze gelukkig alleen uit te geven aan het uiterlijk vertoon. De motoren, het onderstel en de binnenmaten bleven hetzelfde. Logisch, want op die punten is hij nog steeds koploper.
 
Heus waar, geen van de nieuwkomers in deze klasse (308, i30, Cee’d, Auris en Qashqai) overtreft hem in wegligging. Een kijkje achter de schermen bij Volkswagen leerde Ford dat de Golf die volgend jaar verschijnt ook alleen op cosmetische punten verandert. De basiskoets en de raampartijen blijven hetzelfde. Ford heeft dus nog een voorsprong.
 
Inderdaad, er bleef geen paneel hetzelfde, behalve dan het dak en de ramen. De neus lijkt zo sterk op die van de Mondeo, dat je haast zou denken dat de verhoudingen zoek zijn. Het is een beetje een mannetje met een te klein hoofd en te brede schouders. De spatborden voor en achter zijn boller geklopt, over de flank loopt een ‘vouwlijn’, de hoekiger achterruit loopt verder door in de klep. Door meer horizontale strepen op de bumper te maken, lijkt de auto breder, de topversies kregen led-achterlichten.
 
Het interieur werd iets opgefrist. Wat vooral opvalt zijn de nieuwe klokken. Ook daarvoor lijkt een greep in het Mondeo-magazijn te zijn gedaan. De verlichting is rood met wit, de tijden van groene instrumentenverlichting zijn voorbij. Rond de meters zitten glimmende randjes. Voor de luxere versies kwam er een fraaiere middenconsole en betere bekleding voor de deurpanelen. Zoals altijd in het leven geldt ook hier: je krijgt wat en je laat wat. Deze chique paneeltjes staan in schril contrast met dat goedkope plastic dat op de onderste helft van de deurbekleding gebruikt is. Het is Ford vergeven, hierin zit het prijsverschil met een Volkswagen. Gelukkig werd het nephout van de Ghia overboord gezet, alle versierselen zijn nu van aluminium.
‘De besturing van de Focus is hoogstaand als altijd, je zwengelt voor je plezier aan het stuur’
 
Er is een uitgebreide keuze uit navigatiesystemen en in-car-entertainment, daarmee doet hij niet onder voor grotere auto’s. De meerprijzen zijn ook een maatje groter. Op de lijst met standaarduitrusting staat ook Fords ingenieuze brandstofklepje dat een losse dop overbodig maakt. Bovendien kun je je bij het tanken niet meer vergissen in diesel of benzine. Ook esp is standaard. Dit is zo geprogrammeerd dat er nog ruimte voor Spielerei overblijft.
 
Een opvallende optie is PowerShift, Fords antwoord op het DSG-systeem van Volkswagen. Het zou in 2008 op de markt moeten komen, maar wanneer precies dat is nog even de vraag. We brengen je bijtijds op de hoogte.
 
Alle motoren zijn overgenomen (dus ook de ST blijft in het programma!), al zijn er enkele kleine wijzigingen. De diesels hebben meer geluiddemping gekregen. Ze zijn dus stiller, maar dat brengt geen extra gewicht met zich mee. De uitstoot van de 1,6-diesel duikt onder de 120 gram CO2 per kilometer, daarnaast is er de ECOnetic. Dit model loost slechts 115 gram, terwijl het vermogen en de versnellingsbakverhoudingen gelijk zijn gebleven. Om het brandstofverbruik te verminderen, werd er een nieuwe soort versnellingsbakolie gebruikt. Daardoor werd ook de bediening van de bak verbeterd, dus alle modellen profiteren ervan.
 
Terug naar de 2.0 CDTi. Die is stil en door de zesbak heb je altijd voldoende koppel. Rustig kuieren is mogelijk, lekker stoeien ook. De besturing van de Focus is hoogstaand als altijd, je zwengelt voor je plezier aan het stuur. Echt waar, hij heeft bijna de wegligging van een sportauto.
 
Het probleem is dat een bolle-wangenauto als deze (Audi en BMW hebben er ook last van) grote wielen nodig heeft om nog een beetje vulling in de wielkasten te hebben. Om deze reden stond de testauto op 17 inch velgen, waardoor hij gevoelig voor spoorvorming was en de kleine oneffenheden niet helemaal lekker opving. Dat resulteerde in een lichte trilling in het stuur. Toch is er niks mis met de vering. Vooral op de snelweg heb je het gevoel in een grotere auto te zitten, zo stil is hij. Alleen de rijwind gooit roet in het eten.
 
Nu de Focus duidelijk Mondeo-trekken heeft gekregen, is het grappig om te zien hoe dicht ze bij elkaar staan. De nieuwe Mondeo is echt een grote auto, de stationwagon heeft de afmetingen van een Volvo V70. Al dat staal en plastic wat hij extra moet meezeulen, maakt dat hij op landweggetjes wel eens wat log overkomt en een maatje te groot is voor drukke stadcentra. De Focus heeft die minpunten niet, maar zit wel dichter dan ooit bij zijn grote broer. Dus waarom zou je meer betalen terwijl je wel de lusten hebt, maar niet de lasten?

 

Reacties

Meer van TopGear