De pandemie beroofde ons van een hoop fijne zaken – met name de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Of te niezen zonder angst. Of de gevleugelde uitspraak ‘was je handen stuk’ op te vatten als iets wat je juist niet moet doen. Maar bovendien heeft de hele situatie ons bijna de Britse Ford-tuner Mountune gekost. De decennia oude firma gooide in 2020 de handdoek in de ring na een zware periode en de COVID-genadeklap.

Gelukkig is het bedrijf teruggekeerd onder, eh, oud eigenaarschap. Het werd onafhankelijk overgenomen door een groep investeerders aangevoerd door David Mountain, de man die Mountune in de jaren tachtig oprichtte en nu verklaarde: ‘We gaan ons weer bezighouden met wat we het beste doen: vermogen produceren!’

Deze Ford Focus ST Mountune M365 is nog de ‘oude’

En dus is hier een pre-facelift Ford Focus ST, uitgerust met Mountunes M365-pakket dat de 280 pk en 420 Nm van de 2,3-liter turbo-viercilinder transformeert in 365 pk en 560 Nm (!). Tjonge. Het heeft nogal een effect (duh) om dat soort krachten op de voorwielen los te laten: het verandert de gehoorzame, zindelijke ST in een veel minder gedomesticeerd beest.

Zelfs bij lage snelheden wordt er aan het stuur gerukt in een poging het uit je handen te laten slaan. Geef gas en je ziet hele postcodegebieden in je spiegels verdwijnen. Laat het pedaal los en de uitlaat klappert onheilspellend. Niks sociale manieren.

Hoe snel is de Ford Focus ST Mountune M365?

Mountune geeft geen 0-naar-100-tijd op, maar in de juiste omstandigheden zou die met gemak onder de vijf seconden moeten liggen. En zo voelt het ook. Je rijdt niet zozeer in de M365, je bent met ’m in gevecht, als Jason Bourne wanneer er weer eens iemand achter een deur vandaan springt.

Mountunes demonstratiemodel ligt dichter bij de grond en draagt lichte wielen met Cup 2’s en heftige remblokken, waardoor het enthousiasme voor bochten van de standaard-ST nog meer naar voren komt. De echte uitdaging is gas geven bij het uitkomen van die bochten: loop te hard van stapel en het ESP haast zich om in te grijpen. In de Race-stand staat het uit, dus ga dan voorzichtig te werk.

Het is een soort DLC

Zie de Ford Focus ST Mountune M365 als een expansion pack voor een geliefde game. Alleen zit je met vijf knutselklusjes die je ofwel zelf moet doen, of moet uitbesteden aan een garage: een sportpartikelfilter, een uitlaat vanaf dat filter naar achter, een downpipe met sportkatalysator en een high-flow luchtfilter zorgen dat er wat vrijer kan worden geademd.

Dan is het nog een kwestie van het herprogrammeren van de ECU met Mountunes SmartFlash-app. Dit alles kost je 2.692 pond – zo’n 3.150 euro, plus eventueel dan die aanpassingen aan remmen en onderstel, nieuwe wielen en wat wisselgeld voor de nodige Mountune-merkjes en stickers.

Valt er met e Ford Focus ST Mountune M365 te leven? Zeker. Het breder over het toerenbereik uitgesmeerde vermogen is nuttig, en afgezien van het bandengeruis is het allemaal vrij bescheiden. Een verbruik van minder dan 1 op 10 in dagelijks verkeer lijkt ook prima mogelijk. Wees je er alleen wel van bewust dat Fords garantie niet langer behouden blijft bij Mountune-kits en dat het toegenomen vermogen de levensduur doet afnemen.

De meeste kopers zullen weekendstrijders zijn, maar eigenlijk is dit een circuitmachine die het nodige talent vereist als je ’m ten volle wilt benutten. Heb je de skills? Zie dan hier je nieuwe Focus RS. Emissie-eisen draaiden ’m de nek om, maar z’n geest leeft voort.

Specificaties Ford Focus ST Mountune M365 (2022)


Motor
2.261 cc
viercilinder turbo
365 pk @ n.b. tpm
560 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in <5 s
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.388 x 1.825 x 1.458 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.543 kg
52 l (benzine)
375 / 1.354 l (bagage)
Prijzen
€ 3.150 (+ een Focus ST)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)