
De pandemie beroofde ons van een hoop fijne zaken – met name de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Of te niezen zonder angst. Of de gevleugelde uitspraak ‘was je handen stuk’ op te vatten als iets wat je juist niet moet doen. Maar bovendien heeft de hele situatie ons bijna de Britse Ford-tuner Mountune gekost. De decennia oude firma gooide in 2020 de handdoek in de ring na een zware periode en de COVID-genadeklap.
Gelukkig is het bedrijf teruggekeerd onder, eh, oud eigenaarschap. Het werd onafhankelijk overgenomen door een groep investeerders aangevoerd door David Mountain, de man die Mountune in de jaren tachtig oprichtte en nu verklaarde: ‘We gaan ons weer bezighouden met wat we het beste doen: vermogen produceren!’
Deze Ford Focus ST Mountune M365 is nog de ‘oude’
En dus is hier een pre-facelift Ford Focus ST, uitgerust met Mountunes M365-pakket dat de 280 pk en 420 Nm van de 2,3-liter turbo-viercilinder transformeert in 365 pk en 560 Nm (!). Tjonge. Het heeft nogal een effect (duh) om dat soort krachten op de voorwielen los te laten: het verandert de gehoorzame, zindelijke ST in een veel minder gedomesticeerd beest.
Zelfs bij lage snelheden wordt er aan het stuur gerukt in een poging het uit je handen te laten slaan. Geef gas en je ziet hele postcodegebieden in je spiegels verdwijnen. Laat het pedaal los en de uitlaat klappert onheilspellend. Niks sociale manieren.
Hoe snel is de Ford Focus ST Mountune M365?
Mountune geeft geen 0-naar-100-tijd op, maar in de juiste omstandigheden zou die met gemak onder de vijf seconden moeten liggen. En zo voelt het ook. Je rijdt niet zozeer in de M365, je bent met ’m in gevecht, als Jason Bourne wanneer er weer eens iemand achter een deur vandaan springt.
Mountunes demonstratiemodel ligt dichter bij de grond en draagt lichte wielen met Cup 2’s en heftige remblokken, waardoor het enthousiasme voor bochten van de standaard-ST nog meer naar voren komt. De echte uitdaging is gas geven bij het uitkomen van die bochten: loop te hard van stapel en het ESP haast zich om in te grijpen. In de Race-stand staat het uit, dus ga dan voorzichtig te werk.
Het is een soort DLC
Zie de Ford Focus ST Mountune M365 als een expansion pack voor een geliefde game. Alleen zit je met vijf knutselklusjes die je ofwel zelf moet doen, of moet uitbesteden aan een garage: een sportpartikelfilter, een uitlaat vanaf dat filter naar achter, een downpipe met sportkatalysator en een high-flow luchtfilter zorgen dat er wat vrijer kan worden geademd.
Dan is het nog een kwestie van het herprogrammeren van de ECU met Mountunes SmartFlash-app. Dit alles kost je 2.692 pond – zo’n 3.150 euro, plus eventueel dan die aanpassingen aan remmen en onderstel, nieuwe wielen en wat wisselgeld voor de nodige Mountune-merkjes en stickers.
Valt er met e Ford Focus ST Mountune M365 te leven? Zeker. Het breder over het toerenbereik uitgesmeerde vermogen is nuttig, en afgezien van het bandengeruis is het allemaal vrij bescheiden. Een verbruik van minder dan 1 op 10 in dagelijks verkeer lijkt ook prima mogelijk. Wees je er alleen wel van bewust dat Fords garantie niet langer behouden blijft bij Mountune-kits en dat het toegenomen vermogen de levensduur doet afnemen.
De meeste kopers zullen weekendstrijders zijn, maar eigenlijk is dit een circuitmachine die het nodige talent vereist als je ’m ten volle wilt benutten. Heb je de skills? Zie dan hier je nieuwe Focus RS. Emissie-eisen draaiden ’m de nek om, maar z’n geest leeft voort.
Specificaties Ford Focus ST Mountune M365 (2022)
Motor
2.261 cc
viercilinder turbo
365 pk @ n.b. tpm
560 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in <5 s
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.388 x 1.825 x 1.458 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.543 kg
52 l (benzine)
375 / 1.354 l (bagage)
Prijzen
€ 3.150 (+ een Focus ST)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Ford Focus (2022) krijgt nieuwe snoet en tech

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

BMW 128ti vs Volkswagen Golf GTI vs Ford Focus ST

Ford Focus ST krijgt RS-power

Mountune Fiesta ST: nu 235 pk

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS met 405 pk

Mountune Ford Focus RS is nog wat heftiger

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)
