Met de Wagon is de nieuwe Ford Focus-reeks voorlopig compleet. Is de laatste de lekkerste?
 
Je kunt een hoop van de nieuwe Ford Focus beweren, maar niet dat er niet genoeg te kiezen is. Er is een sedan, een hatchback, er zijn twee midi-MPV’s en nu is er dus ook een stationwagen. Daarbij is Ford in een noodtempo bezig de opgelopen achterstand qua milieulabels weg te werken. Kon je een tijdje terug de A-labels nog met een lampje zoeken (wat Ford op een aardige tik in de verkopen kwam te staan), nu zijn er alleen al zeventien Wagons (namelijk alle 1.6-diesel en -benzinemotoren) waarvoor de hardwerkende leaserijder in Nederland maar twintig procent bijtelling hoeft af te tikken.
 
Een aantal varianten verdwijnt (er komt geen driedeurs en of we nog een cabrio mogen verwachten is zéér de vraag), maar er komen volgend jaar wel veel meer milieuridders, waaronder een extreem zuinige diesel (de Econetic, die met minder dan 3,5 liter per 100 kilometer zuiniger zou moeten zijn dan een hybride als de Prius) en een elektrische Focus.
 
De hamvraag is natuurlijk: is de Focus Wagon meer dan een Focus met een extra schep bagageruimte? Het antwoord is nee, en dat is helemaal niet erg. Oké, hij iets langer dan de sedan, maar dat is maar een paar centimeter dus daar merk je niets van. Belangrijker is die bagageruimte. Met alle stoelen op hun plek kun je (tot aan het zeiltje) 490 liter meesleuren, gooi je de achterbank neer en ga je door met proppen tot er echt niets meer bij kan, dan heb je 1.516 liter rommel bij je. Om dat even in een fijn vergelijkend perspectief te plaatsen: bij een concurrent als de VW Golf Variant variëren die maten tussen de 505 en 1.495 liter (vergelijkbaar dus), terwijl een Mondeo Wagon met 554 tot 1.745 liter toch een aardige slok meer kwijt kan. Dat je een idee hebt.
 
De laadvloer blijft na het neerklappen van de achterbank aardig vlak en er is een redelijk miniem tildrempeltje waar je je meuk overheen moet zien te krijgen. Er zijn allerlei sleepogen waaraan je netten of andere zaken kunt bevestigen om het spul op zijn plek te houden en aan de afwerking mankeert hoegenaamd niets. Keurig voor elkaar.
 
Voor de rest is de Wagon als gezegd honderd procent een Focus en daar kun je alleen maar blij om zijn. Hij zit vanaf het instapniveau goed in zijn uitrusting en er is via overzichtelijke niveaus en pakketten zo veel bij te bestellen dat je je een paar klassen hoger waant. Schrik trouwens niet van de prijs van onze testauto; dat is de top-of-the-line First Edition, waar werkelijk álles op zit – voor een relatief bescheiden meerprijs. Een Wagon is trouwens 600 euro duurder dan een Sedan – schappelijk.
 
Ford geeft met enig recht hoog op van alle veiligheidssystemen die op de Focus verkrijgbaar zijn, want ze zijn technisch hoogstaand, werken vlekkeloos en zijn bepaald geen gemeengoed in dit segment. Persoonlijk zouden we ze laten voor wat ze zijn; al die waarschuwingen voor dingen die we zelf ook wel kunnen zien, worden op den duur hemeltergend irritant. Maar het is mooi dat het kán.
 
Rijden doet de Wagon als een Focus – uitstekend dus, een van de beste in zijn soort. De 1.6 diesel die wij reden doet zijn werk op het gehoor net zo geruisloos als in de hatch, waar bij andere merken al die extra ruimte nog wel eens als een klankkast voor de motor fungeert. Het blijft hinderlijk dat er onder de 1.500 en boven de 3.000 toeren zo weinig gebeurt, maar gelukkig is de versnellingsbak zo gespatieerd dat je bij normaal schakelen redelijk binnen die waarden blijft en dus veelal trekkracht genoeg hebt. Al met al is er maar weinig aan te merken op de Focus Wagon; wordt vast een succes.
 
 

Specificaties: Wagon 1.6 TDCi First Edition


 

Leuk

Rijdt fijn, concurrerend geprijsd, ruim en veelzijdig

 

Niet leuk

Goedbedoelde elektronica behandelt je als een klein kind

 

TopGear-vonnis

Prima rijdende station. En al die hyperactieve rijhulpjes bestel je toch gewoon niet?

 

Prestaties

0-100 km/u 11,0 sec., top 193 km/u, 4,5 l/100 km

 

Techniek

1.598 cc viercilinder turbodiesel, voorwielaandrijving, 115 pk, 300 Nm, 1.250 kg, 109 g/km CO2

 

Doen!

Hij kan zelf inparkeren – feilloos en hilarisch

 

Niet doen

Nog één keer dan: laat die elektronica zitten

 

Prijs NL € 29.095

Prijs BE € 24.000 (Titanium)

Reacties

Meer van TopGear