Het is onrustig in de traditionele middenklasse. Volkswagen bouwt nog steeds een Golf zoals je ’m verwacht, maar neemt wel stappen qua interactie waarin niet iedereen zich kan vinden. Peugeot gooit er met de 308 een upscale-chic geval tegenaan dat zijn voorganger tien jaar ouder doet lijken. Renault heeft de Megane zelfs van de ene op de andere dag volledig elektrisch gemaakt.
En hoe zit het met de Ford Focus? Die zit midden in de levenscyclus van zijn vierde generatie en ontvangt dus een bescheiden faceliftje. Niks schokkends, niks geks, en dat is ook weleens prettig. Fords trouwe modaalmodel krijgt onder meer een fris front met standaard led-verlichting, een nieuwe DCT-automaat en het kersverse Sync 4-infotainmentsysteem.
Waarbij moet worden opgemerkt dat ons testexemplaar er wel mee is uitgerust, maar de auto’s die het merk momenteel aan klanten levert nog Sync 3 meekrijgen. Dit vanwege leveringsproblemen, zoals die momenteel door de gehele auto-industrie spelen. (Mogelijk alweer oud nieuws wanneer je dit leest, maar check het vooral even bij je dealer.)
Deze Ford Focus Wagon Active heeft nog een ouderwets inerieur
Stap je in de Focus als je net uit bijvoorbeeld die 308 komt, dan ga je een stukje terug in de tijd. De revolutionaire dashboards die we de laatste tijd zien langskomen, waren nog slechts een twinkeling in de ogen van hun ontwerpers toen deze Focus-generatie in 2018 verscheen.
En dus zien we hier een groot (13,2-inch) plat scherm in een ouder aanvoelend interieur. Het systeem is hetzelfde als in de Mustang Mach-E, maar dan in landschaps- in plaats van portretvorm. Het werkt vlot genoeg en is overzichtelijk ingedeeld, al heeft het ook een paar omslachtige trekjes: een rijmodus selecteren is nogal een gedoe.
Uit de middenconsole steekt een ouderwetse boomlange automaatpook waarmee je niet zelf kunt schakelen. Flippers achter het stuur ontbreken ook al (in deze Active dan; de ST-Line heeft ze wel). Dus je hebt een nieuwe, moderne transmissie met dubbele koppeling, maar je kunt ’m enkel rijden als je opa’s Orion.
De automaat werkt niet altijd soepel
Hier op onze testroute in de heuvels van de Ardennen komt dat behoorlijk knullig over, vooral omdat de L-stand van de automaat soms vreemde dingen doet (niet of juist te ver terugschakelen) als je bergaf rolt. Een gemiste kans, en dat terwijl ze bij Ford toch bekendstaan om hun toewijding aan rijplezier.
Gelukkig zit dat laatste verder wel snor bij deze Ford Focus Wagon Active. Voor de forse jongen die hij is, stuurt hij heerlijk direct en is hij aardig wendbaar. Z’n onderstel houdt de carrosserie op een vanzelfsprekende manier onder controle en kan een hoop hebben zonder dat het de inzittenden een slechte dag bezorgt – zeker in deze Active met z’n extra bodemspeling. Een viercilinder kun je in de Focus niet meer krijgen, tenzij je opteert voor de ST, maar dit sterkste EcoBoost-drietje krijgt er met zijn milde hybridehulp al aardig de gang in.
De Ford Focus Wagon Active is niet het modernste dat je in dit segment kunt kopen. Maar tel z’n fraaie voorkomen op bij z’n geslaagde rijeigenschappen, riante achterbank en nu nog praktischer kofferruimte, dan is ie een goed te verantwoorden keuze. Neem alleen wel een ST-Line met flippers, zodat je op een 2022-waardige manier met ’m kunt rijden. Of bestel gewoon de handgeschakelde zesbak; dan mag je zomaar een paar punten bij deze eindscore optellen.
Specificaties Ford Focus Wagon Active X 1.0 EcoBoost Hybrid 155 pk (2022)
Motor
999 cc
driecilinder turbo
155 pk @ 6.000 tpm
240 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,6 s
top 206 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
126 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.693 x 1.844 x 1.536 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.451 kg
52 l (benzine)
635 / 1.653 l (bagage)
Prijzen
€ 38.650 (NL)
n.b. (B)
Frans heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Rijd deze auto al 2 jaar, super fijne auto, laag in de kosten. Verbruik ook zeer laag,1 op 25 in ecostand. Jammer dat hij verdwijnt, misschien e power voor terug, dat zou mooi zijn.