‘Ka-rakterloos’ was de veelzeggende kop boven onze rij-impressie van de nieuwe Ka met benzinemotor. Heeft de Ka-diesel meer karakter? Om met de deur in huis te vallen: nee, dat heeft-ie niet. Nou hadden we dat wel een beetje verwacht, maar allerminst gehoopt. Met de diesel in de neus is…
‘Ka-rakterloos’ was de veelzeggende kop boven onze rij-impressie van de nieuwe Ka met benzinemotor. Heeft de Ka-diesel meer karakter?
Om met de deur in huis te vallen: nee, dat heeft-ie niet. Nou hadden we dat wel een beetje verwacht, maar allerminst gehoopt. Met de diesel in de neus is de Ka namelijk niet het heerlijke gooi- en smijtautootje van weleer. Dat schreven we ook in Top Gear nummer 42 over de benzineversie, maar de diesel staat door z’n hogere gewicht in de neus nog verder van het oorspronkelijke Ka-rakter. Zonde, want een Ford koop je toch om z’n lekkere weggedrag en fijne rijkarakter, of is die tijd voorbij?
Nu stuurt de Ka-diesel wel beter dan z’n evenknie, de Fiat 500, maar dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat de Ka geen elektrische stuurbekrachtiging heeft en de Fiat wel. Verder vonden we op het gebied van rijkarakter en weggedrag eigenlijk geen opvallende verschillende tussen de Ka en de 500. Dat is jammer. Vroeger kon je een Ka blind onderscheiden van elke andere auto door er een paar honderd meter mee te rijden. Nu zijn de verschillen alleen te vinden in het uiterlijk – waar overigens niks mis mee is, zeker in vergelijking met de vorige Ka, die er dankzij zijn grote plastic bumpers uitzag als een treurig clowntje.
Met de diesel op zichzelf is ook weinig mis. Met 75 pk en 145 Nm behoort hij niet tot de allersterkste in z’n klasse, maar dat wil niet meteen zeggen dat het afzien is. Integendeel, de viercilinder is pittig, heeft lekker veel kracht onderin en geen angst om toeren te maken. Wel is hij wat lawaaierig, maar in ruil voor al dat getokkel krijg je per verstookte liter diesel gemiddeld (volgens fabrieksopgave) zo’n 22 kilometers terug. Prima.
Diesel is trouwens nieuw voor de Ka, aangezien de vorige Ka helemaal niet met een diesel leverbaar was. Ford betrekt ‘m van Fiat (de 1.3 JTD) en heeft de motor voor de gelegenheid omgedoopt tot 1.3 TDCi. Een dure ceremonie was het wel, want waar het verschil tussen een Fiat 500 met benzinemotor of diesel 4.500 euro is, is het onderscheid tussen de Ka 1.2 benzine en de 1.3 diesel liefst 6.000 euro. Je leest het goed: 6.000 euro, en dat is inclusief de dieselboete van de overheid van 950 euro. Een flink bedrag, genoeg om met het hele gezin vakantie te vieren in ver land (waar geen boete staat op het aanschaffen van een diesel).
Waarom er zo’n gapend gat (of eigenlijk een valkuil) zit in de prijslijst van de Ka is een raadsel. We kunnen je zeggen dat, als je per se een Ka wilt, de diesel niet de meest verstandige keuze is, tenzij je ongeveer een miljoen kilometer per jaar rijdt. Slimmer is het om te kiezen voor de 1.2, te wachten op de 1,4-benzine of, zoals we in het eerste artikel al schreven, om gewoon een échte Ford te kopen: de Fiesta.
Reacties