Je kijkt hier naar Hyundai’s poging om een grotere vinger in de hot hatch-pap te steken. In 2017 kwamen ze met de i30 N, nu volgt deze i20 N. Het recept – een stijf onderstel, strak weggedrag en een doorsnee motor – is nauwelijks veranderd. Net als het design: een vijfdeurs hatchback in de typische kleur Performance Blue met tomaatrode accenten. Alleen het formaat is anders, want de Hyundai i20 N doet zijn ding in het b-segment, waar de Ford Fiesta ST de enige rivaal is die echt telt. Die auto is zo goed dat ie alle andere gegadigden al min of meer heeft verjaagd.
De Hyundai i20 N gaat de strijd aan
Maar zoals de i30 N ons heeft geleerd, deinst Hyundai niet terug voor een gevecht. En dus positioneert de i20 N zich direct tegenover de 34 mille kostende ST (bijna 26 mille in België). Of het model ook in Nederland leverbaar zal worden, kan Hyundai nog niet zeggen – de i30 N is hier om CO2-redenen ook al stilletjes verdwenen, potdomme – maar we hopen het van harte. Het Koreaanse merk is namelijk behoorlijk losgegaan met de ontwikkeling van hun nieuwste hete hatchback.
De carrosserie werd op twaalf punten versterkt ten opzichte van de standaard boodschappenauto, de ophanging werd met 10 millimeter verlaagd en uitgerust met nieuwe veren, dempers en een stabilisatorstang. De veerkoepels werden verstevigd, de (nogal drukke) 18-inch wielen hebben meer camber en omhullen grotere remmen, en ook de besturing werd opnieuw afgesteld. Dat zijn een hoop aanpassingen, en dan hebben we het nog niet eens over de motor gehad. We bedoelen maar te zeggen: dit is een uitgebreide make-over door een merk dat de zaken goed aanpakt.
Een rallyauto
En dan komen ze plots met de claim dat de Hyundai i20 N is ‘geïnspireerd op de i20 WRC-rallyauto’, waarbij ze wijzen op de gelijksoortige motor (beide hebben een 1,6-liter viercilinder met turbo) en het feit dat ze allebei 1.190 kilo wegen. Pure marketingonzin. Dat is jammer, want op zichzelf is dat gewicht, behalve handig voor de promotiekopij, een grote technische prestatie. De Hyundai i20 N is daarmee ruim 70 kilo lichter dan de driedeurs Fiesta.
De specificaties van de Hyundai i20 N
Laten we eens kijken naar de aandrijflijn. Die ontwikkelt de juiste hoeveelheid vermogen en voelt vlotter aan dan z’n opgegeven 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden doet vermoeden. Wel is er een te groot vliegwieleffect, waardoor de motor boven in het bereik niet graag verder in toeren klimt en de remwerking wordt beperkt als je van het gas gaat. Het is alsof hij lijdt onder zware interne onderdelen en daardoor niet de energie, scherpte of puntigheid heeft die hij zou moeten hebben. Er wordt geluid naar het interieur geleid en er is wat uitlaatgeknetter, maar dat kan de wezenlijke middelmatigheid van de motor niet maskeren.
De Hyundai i20 N komt alleen met handbak
Je enige optie op transmissiegebied is de tevredenstemmende handgeschakelde zesbak, maar daarna kom je nog een controversieel element tegen: een heus mechanisch sperdifferentieel. Daar hoor je ons zelden over klagen; wij zijn altijd in voor extra tractie en een verbeterde connectie met het wegdek. Maar bij een voorwielaandrijver is zo’n diff ook van invloed op het stuurgedrag en kan het de voortrein opstandig maken bij het uitkomen van bochten. Dat is hier het geval. In de Fiesta ST is het (minder agressieve) diff nuttig omdat z’n carrosserie meer rolneiging vertoont, wat betekent dat er minder gewicht op het binnenste wiel leunt, dat daardoor sneller zal doorslaan. Het differentieel zorgt dat de controle wordt behouden.
Een pure hot hatch
Maar de wat serieuzer ingestoken Hyundai i20 N heeft z’n carrosserie beter in de hand, ligt vlak in de bochten, heeft veel grip en rijdt snaarstrak. Hij heeft zo’n sperdifferentieel niet per se nodig, en in ieder geval niet zo’n bijtgraag exemplaar. Hyundai maakte de keuze waarschijnlijk om je als bestuurder het idee te geven dat je een echte, pure hot hatch rijdt en omdat het, zelfs als het niet vlekkeloos werkt, toch de nodige welkome betrokkenheid biedt. Hier op de hobbelige b-wegen van Wales lachen we ons rot in de bochten. Er is niet veel gevoel in het stuur te bespeuren, maar wel een gepast gewicht, en er is zat communicatie via het diff en de ophanging. Gooi ’m hard de bocht om en hij tilt zelfs een achterwieltje op.
Met andere woorden: de Hyundai i20 N overtuigt in zijn rol als old-school hot hatch. Er zijn geen instelbare dempers, wat betekent dat het onderstel vrij stijf en bonkig blijft wanneer je de snelheid laat zakken. Er is genoeg verfijning om het op lange ritten niet vervelend te maken, maar passagiers zullen na een tijdje wellicht klagen over de schokken en trillingen. In ieder geval hebben ze vast niets aan te merken op de interieurruimte, want ondanks zijn lengte van iets meer dan vier meter heeft de i20 N daar aardig wat van te bieden. De kofferbak heeft nog extra ruimte onder de vloer ook.
Knopjes en instelbaarheid
Voorin is het alles hot hatch wat de klok slaat. De stoelen zijn sportief van vorm (zij het misschien wat breed), het stuur heeft een dikke rand en er zijn echte knoppen om op te drukken. Je krijgt een paar instelbare N-toetsen en een felrode knop met ‘REV’ erop. Net als de i30 N, en in tegenstelling tot de Fiesta ST, is deze auto in hoge mate op je wensen af te stemmen. In het hoofdmenu kun je kiezen uit vier instellingen voor vijf verschillende parameters (motor, stabiliteitscontrole, besturing, uitlaat en tussengas bij terugschakelen).
Dacht je dat dat laatste gewoon iets was wat je aan of uit kon zetten? Wij ook, maar Hyundai heeft er vier standen voor bedacht – hoewel Eco en Normal er maar weinig van bakken. Het interieur is niet het meest inventieve dat we kennen en sommige accenten zijn net iets te glimmend en goedkoop, maar het lijdt geen twijfel dat het netjes in elkaar steekt.
Minder speels dan de Fiesta
Hij voelt aan als een volwassen auto, die Hyundai i20 N. Minder speels om te rijden dan de Fiesta, maar goed in balans en heel compleet. Pas wanneer je ’m met een vaartje over een leuke weg stuurt, realiseer je je hoe compact en handzaam hij is. Tot dat moment zou je je zomaar in een i30 N kunnen wanen – met z’n slim ingedeelde interieur en rijpe uitstraling is dit een kleine hot hatch die groot denkt en doet. En dan is die vraagprijs, voor een auto met standaard led-koplampen, launch control, volop instelbaarheid en connectiviteit en een 10,25-inch touchscreen, plots lang niet gek. Alweer een succesje voor Hyundai N.
Specificaties Hyundai i20 N (2021)
Motor
1.600 cc
viercilinder turbo
204 pk @ n.b. tpm
275 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.040 x 1.775 x 1.440 mm (l x b x h)
2.580 mm (wielbasis)
1.190 kg
40 l (benzine)
262 / 1.165 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
yet Lee heeft op 5 augustus 2021 geschreven:
hij is ook veelste duur voor een 1.6 turbo blok die al jaren lang in een kia thuis woont dus echt een verbetering motorisch is het niet maak je een i20n krijg je dat blok erin
P.F. Vandamme heeft op 24 juli 2021 geschreven:
De Hyundai i20N is een echt prachtdingetje, alleen voor verre afstanden is deze een ware marteling voor je rug. De Fiesta ST vind ik persoonlijk stukken beter als je op reis vertrekt (vering instelbaar op vele standen “wel manueel natuurlijk”) plus het interieur is stukken beter, behalve dat kleine touchscreen. De lijn van de i20N is gewoon prachtig en hedendaags maar de Fiesta ST geeft dat heerlijke geluid en is voor mij de number “One”. Ten laatste is de i20N te duur t.o.v de Fiesta ST maar geef ik grif toe dat deze laatste last heeft van teveel overstuur. Het is moeilijk kiezen tussen deze twee “wegpiraten” maar de prijs en voorkeur gaat naar de Fiesta ST 😉