De nieuwe Hyundai Ioniq 6 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van maar 0,21 Cw. En dat ene feitje omvat meteen alles wat je moet weten over deze auto en zijn reden van bestaan. Hij is van de lange afstanden, het snelle laden en het comfortabele cruisen. Haal op de snelweg je voet van het rechterpedaal en er gebeurt eigenlijk niks – hij verliest niet of nauwelijks snelheid, gaat gewoon door met het muisstil snijden door de lucht. Het is een mooie truc.

Maar meer dan dat: het is een interessante strategie. Onderhuids deelt hij zijn platform, motoren en batterijen met de inmiddels bekende Ioniq 5. Prijstechnisch zitten ze in dezelfde hoek: met een instapprijs van 45.895 euro in Nederland is de 6 zelfs iets goedkoper dan de 5, en ook in de duurste uitvoering blijft hij met 62.895 euro een paar mille onder de prijs van zijn stalgenoot. En ze zijn ongeveer even groot.

Dan overlappen ze elkaar toch? Zijn ze concurrenten van elkaar? Nee, zegt Hyundai: in plaats van hetzelfde te doen als elk ander merk en een gamma van Russische matroesjkapoppen samen te stellen, geven de Koreanen ons een schaakspel, waarin elk model zijn eigen rol speelt.

Moet je de Hyundai Ioniq 6 of de Ioniq 5 hebben?

Dus de Ioniq 5 is de futuristische allround-familieauto en de 6 het zakelijke model voor de lange afstand. Deze opzet blijkt ook wel een beetje uit de styling, al vinden wij de door de jaren ’70 geïnspireerde 5 het meest geslaagd. Aan de achterkant van de 6 komen de lijnen wat moeizaam samen, de koplampen zijn wat geknepen.

Vanbinnen is hij beter gelukt, zeker de manier waarop de deuren zijn ‘uitgehold’ om meer ruimte te creëren. De beenruimte achterin is ronduit genereus en Hyundai heeft gelukkig weerstand kunnen bieden aan het idee om meteen maar álles in het touchscreen te begraven. We spotten zomaar wat echte knoppen, hier en daar.

Geen vakantieauto voor het gezin

De bagageruimte van 401 liter is niet groot genoeg voor een vakantie met de hele familie, en in de frunk met zijn 14 litertjes kun je de laadkabel niet eens kwijt. Maar als elektrische auto is de Ioniq 6 een fijne metgezel, en je kunt zijn 77-kWh accu met snelheden tot wel 350 kW opladen, ofwel 10 tot 80 procent in 18 minuten. En je kunt hem gebruiken, met de juiste toerusting, om je eigen huis van stroom te voorzien. Qua verbruik halen wij met gemak 7,2 kilometer per kWh.

Onze Ioniq 6 is voorzien van twee motoren, goed voor 325 pk en een sprintje van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden. Dat is tof en hij gaat ook nog keurig door de bochten, maar hij is aanzienlijk minder sportief dan je zou denken en je komt niet zo ver met deze uitvoering als met andere.

Ga niet voor de Hyundai Ioniq 6 AWD…

Wij zouden eerder gaan voor de RWD-versie met één motor, op 18-inch wielen in plaats van 20-inch; dan stijgt je actieradius opeens van 515 naar 615 kilometer. Daar kunnen maar weinig concurrenten aan tippen, inclusief de Tesla Model 3 en Polestar 2 waar deze Ioniq 6 de concurrentie mee aangaat.

Dit is een bekwame, uitstekend ontworpen en afgewerkte auto met prestaties die helemaal in lijn zijn met de manier waarop Hyundai hem neerzet: hij vreet kilometers, gaat zeer zuinig met zijn lading om en doet alles wat in zijn vermogen ligt om actieradiusangst tegen te gaan.

Specificaties van de Hyundai Ioniq 6 AWD (2023)


Motor
2 elektromotoren
325 pk
605 Nm
77,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,9 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
519 km (WLTP)
Laadtijd
4 uur 38 min. bij 11 kW
18 min. bij 350 kW (10-80%)
Afmetingen
4.855 x 1.880 x
1.495 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.020 kg
401 l (bagage)
Prijzen
€ 62.885 (NL)
€ 66.499 (B) – Balance

Reacties

  • J heeft op 1 augustus 2023 geschreven:

    En die kleine man kan nog lekker doorgroeien. Dochter van 9 zat tijdens de proefrit op de achterbank te lachen. Zat achter haar moeder die iets naar voren zat…..met haar benen gestrekt. Heerlijke auto. Stil, comfortabel, prima prestaties en uitgebreide uitrusting. Nog even wachten en dan staat hij ook hier voor de deur!

    Reageer
  • George heeft op 30 mei 2023 geschreven:

    Ik vind de Ioniq 6 vooral erg lelijk en in het echt nog meer dan op de foto’s. Het is wel knap hoe die niet zo groot lijkt als dat hij is. De Ioniq 5 lijkt veel groter. Ondanks dat ik geen fan ben van de Koreaanse EVs zien die er altijd nog een stuk minder lelijk uit dan die kikkerauto’s van Musk. Dan rij je pas echt voor l*l.

    • Peter heeft op 31 mei 2023 geschreven:

      Precies George. De Europese fabrikanten maken EV’s die er wel normaal uit zien en een goede bouwkwaliteit hebben. EU >> Zko >>>> VS >>>>>>>>>>>>> China.

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 29 mei 2023 geschreven:

    In mijn AWD FE ligt de laadkabel gewoon in de Frunk. Samen met handschoenen en wat lappen. Deze FE is heel wat handiger dan hier gesuggereerd wordt.

    Reageer
  • maarten heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD,
    € 50.895,
    EVDB Real Range 450KM bij 100% opladen (149 Wh/km)
    Massa Rijklaar 1985 kg
    Acceleratie 0 – 100 km/u 7.4 sec
    Bagageruimte 401+45=446 liter
    Trekgewicht Ongeremd 750 kg
    Trekgewicht Geremd 1500KG
    Li-ion batterij, bevat cobalt, aanbevolen wordt dagelijks opladen tot maximaal 80%, voor incidentele trips is 100% prima.

    Tesla Model 3,
    € +/- 39.040 (na subsidie),
    EVDB Real Range 405KM bij 100% opladen (142 Wh/km)
    Massa Rijklaar 1835 kg
    Acceleratie 0 – 100 km/u 6.1 sec
    Bagageruimte 561+88=649 liter
    Trekgewicht Ongeremd 750 kg
    Trekgewicht Geremd 750KG
    Snellaadsnelheid 680 km/u
    LFP (LiFePO4)batterij, niet brandgevaarlijk, geen cobalt, langere levensduur, geen probleem om dagelijks tot 100% op te laden.

    • Pfff heeft op 30 mei 2023 geschreven:

      Daar is die droeftoeter met zijn tesla spam weer…

      • Maarten heeft op 30 mei 2023 geschreven:

        En daar is die annonieme aap weer die nooit over de inhoud praat maar alleen over zijn mening.

        Goede bijdrage kerel.

        • @maarten heeft op 30 mei 2023 geschreven:

          Het zegt vooral veel over hoeveel mensen jouw eeuwige ophemelen van die Tesla rommel zat zijn.

          • Maarten heeft op 30 mei 2023 geschreven:

            Jouw anonieme reactie ‘zegt vooral hoeveel mensen’.

            Juist.

            Sterk staaltje redenatie weer.
            Gaan we ooit nog praten over de inhoud of blijft het geblaat over personen, meningen en veronderstellingen?

            Nutteloos zoals altijd.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Ko heeft op 29 mei 2023 geschreven:

      De kofferbak van de model 3 is maar een fractie groter. Een flink deel van die 561 liter zit in een vak onder de laadvloer. De Ioniq 6 heeft ook zo’n vak dat net als de frunk iets kleiner is. Hyundai neemt dit vak alleen niet mee in de opgave.

      Weet ook niet waar die 450 km van de EVDB vandaan komt. Met volle accu staat hij bij mij op 570 km op de GOM. Dit is na bijna 3000 km in een RWD LR Ioniq 6 op 18″.

      De ruimte achterin is trouwens meer dan royaal. Ben 1m93, en heb achter mezelft nog 10 cm ruimte tussen knieën en voorstoel. Resultaat is dat de kleine man in zijn autostoel niet meer in mijn rug kan trappen.

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    Filmpje ipv tekst :

    https://youtu.be/58lIN4h40bU

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)