De ietwat willekeurige elektrische strategie van Hyundai heeft ons van de Ioniq 5 via de 6 naar de 9 geleid. Deze keer wordt er uitgebreid naar de bovenkant van de markt en wordt een auto als de Volvo EX90 op de korrel genomen. Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer de auto hierheen komt (Hyundai zegt ‘in de loop van 2025’), laat staan wat ie gaat kosten.

Al kun je er doorgaans van uitgaan dat het ‘iets meer dan de vergelijkbare Kia’ zal zijn. Een EV9 kost met de grote batterij ergens tussen de 68 en 78 mille, dus daar heb je je indicatie. En voor de volledigheid: een EX90 begínt bij 83k…

Hyundai staat hoger in de hiërarchie dan Kia

De hiërarchie bij het Koreaanse bedrijf blijkt ook uit het feit dat de Ioniq 9 een grotere accu meekrijgt dan de EV9: 110 tegen 99,8 kWh, voor een grotere actieradius (620 versus 563 kilometer). Beide merken hebben het leiderschap op designgebied al afgepakt van de westerse rivalen, en het uiterlijk van de Ioniq 9 borduurt voort op het ‘schoonheid gemengd met aerodynamica’-thema van zijn net iets kleinere familielid (met die ‘parametrische’ pixellampen en slimme, vloeiende oppervlakken). Dat resulteert in een vorm die minder ‘kijk mij eens’ is dan die van de hoekige Kia.

Wij trekken, al is dat natuurlijk persoonlijke smaak, wat punten af voor die wenkbrauwen boven de wielkasten, maar zijn erg gecharmeerd van de taps toelopende achterkant. De luchtweerstandscoëfficiënt komt op slechts 0,259, verbazingwekkend voor iets van deze vorm en afmetingen. Er is geen dakantenne; de voorruit, achterruit en de afdekplaat van het dashboard nemen alle connectiviteitsdingen voor hun rekening. Wat ie uit aero-overwegingen ook niet heeft: zijspiegels. En ook hier zijn de schermen en camera’s eerder een bron van ergernis en verwarring dan een verrijking.

De Hyundai Ioniq 9 kan laden tot 350 kW

De Ioniq 9 heeft zijn zaakjes verder meer dan uitstekend voor elkaar. Hij staat op Hyundais E-GMP-platform, en dus heeft hij de 800-volt architectuur die ultrasnel laden mogelijk maakt: je kunt van 10 naar 80 procent gaan in 24 minuten, als je een lader kunt vinden die 350 kW kan leveren. Je kunt kiezen uit een versie met alleen achterwielaandrijving en een 218 pk sterke motor, en de vierwielaangedreven versie die wij hier rijden, die daar een 95 pk sterk exemplaar op de vooras bij doet.

Nu is deze Hyundai natuurlijk enorm groot en weegt 2,7 ton, waardoor ie zeker geen strepentrekker is; maar in 6,7 seconden 100 km/u aantikken is prima. En anders is er ook een Performance–versie, die voor en achter dezelfde 218-pk motor heeft en het sprintje in 5,2 tellen doet. Maar het belangrijkst zijn de capaciteiten van de Ioniq 9 op relaxgebied. Hij is zelfs op zijn 21-inch velgen bijzonder comfortabel en barst van de verwennerij.

Dubbel glas, ruis-onderdrukking en schuim in de banden benadrukken allemaal dat het hier om rust en kalmte gaat. Met veel slimme elektronica wordt de massa goed in bedwang gehouden, koppelverdeling zorgt ervoor dat kracht daar komt waar ie het meest gewenst is en andere elektronische systemen houden de carrosserie ook zonder dure foefjes als actieve dempers en luchtvering netjes onder controle.

Interieur Hyundai Ioniq 9

Er zijn lichtjes gebogen 12-inch tweelingschermen met prima graphics en het touch-screen is duidelijk en eenvoudig te bedienen. Hoera voor een fors aantal fysieke knoppen en de separate bediening van alles wat met het klimaat aan boord te maken heeft. De afwerking is over het algemeen prima, al is het gebruik van hard plastic voor Koreanen kennelijk nog altijd minder een probleem dan voor ons krentenwegende Europeanen.

Hyundai Ioniq 9 groen (2025) interieur dashboard

De vier voorste stoelen zijn kantel- en verschuifbaar en hebben zelfs een steuntje voor de onder-benen, waardoor je echt in de businessclass–stand kunt gaan liggen. Op de achterste rij kun je het zelfs als niet al te lange volwassene nog wel een tijdje volhouden. Gooi het hele zaakje (elektrisch) plat en je kunt gerust de hele witgoedwinkel leegkopen.

Een leuk geintje is de verschuifbare middenconsole, die Universal Island wordt genoemd en helemaal naar achteren kan, voor extra praktisch gebruiksgemak en een doorloop tussen de voorstoelen. En elke denkbare vorm van connectiviteit is aanwezig, net als 100-watt laders voor ieders telefoon en V2L-mogelijkheden. Hyundai heeft er weer een winnaar bij.

Wat zijn de grootste plus- en minpunten?

Grootste pluspunten

  • + Ziet er cool uit
  • + Comfortabel
  • + ­praktisch
  • + ­enorme batterij = net bereik

Grootste minpunten

  • Aankleding interieur kan ­stijlvoller
  • erg groot op smalle wegen

Specificaties Hyundai Ioniq 9

Prijs (NL)€ n.n.b.
Prijs (B)€ n.n.b.
Aantal motoren2
Vermogen313 pk / 230 kW, 600 Nm
Accucapaciteit110,3 kWh
AandrijvingVier wielen, traploos
Acceleratie (0-100 km/u)6,7 seconden
Topsnelheid200 km/u
Verbruikn.n.b.
Actieradius620 km
Laadtijd (10–80%)24 min. bij 350 kW
Afmetingen (l x b x h)5.060 x 1.980 x 1.790 mm
Wielbasis3.130 mm
Gewicht2.680 kg
Bagageruimte620 / 1.323 liter

Geef een reactie

(verplicht)