Nee hoor, je hoeft het design van deze Hyundai Ioniq 9 niet cool te vinden. Dan heb je het weliswaar fout, maar het mag. Maar wat je niet mag doen, is bij Hyundai klagen dat alle auto’s tegenwoordig zo erg op elkaar lijken. Want er mag geen enkele twijfel over bestaan dat een Hyundai een Hyundai is, tegenwoordig. Dat is bij veel van de nieuwe merken wel anders: daar kun je het logootje omwisselen en niemand zal het merken.

Qua aanbod lijkt de Hyundai Ioniq 9 wél veel op de Kia EV9. Logisch, want de twee merken zitten in hetzelfde concern, dus ze zullen best wat onderdelen delen. Wel is de Hyundai 5 centimeter langer (5,06 meter in totaal; het is echt een slagschip) en 3,5 centimeter hoger. De wielbasis is met 3,13 meter ook 3 centimeter langer, al is de breedte gelijk (1,98 meter, zonder spiegels). Het is dus geen exacte kopie met wat nieuwe lampjes en andere velgen. Zelfs de accu is anders en daarmee dus ook de actieradius.

Actieradius Hyundai Ioniq 9

Je zou denken dat Hyundai en Kia één type accu maken en die in zowel de EV9 als de Ioniq 9 hangen, want dat scheelt weer in de kosten. Maar grappig genoeg krijgt de Hyundai Ioniq 9 een grotere 110,3-kWh batterij. Die van de EV9 meet 99,8 kWh. De actieradius van de Hyundai Ioniq 9 Long-Range RWD is maar liefst 620 kilometer, tegenover 505 kilometer van de EV9. Of er ook nog een kleinere accu komt, is nog niet bekend.

De Hyundai Ioniq 9 is aangekondigd met drie motoriseringen. De instapper is de Long-Range RWD met 218 pk en 350 Nm op de achterwielen. De Long-Range AWD krijgt een 95 pk sterke elektromotor op de voorwielen erbij. De Performance heeft zowel op de vooras als op de achteras een elektromotor met 218 pk en 350 Nm. De 0-100-km/u-tijd van deze snellere versie is 5,1 seconden. De topsnelheid voor alle vierwielaandrijvers is 200 km/u. Die van de achterwielaandrijver is niet bekend.

Hyundai Ioniq 9 interieur

  • Hyundai Ioniq 9 groen (2025) interieur dashboard
    Foto: © Hyundai
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur dashboard rechts
    Foto: © Hyundai
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur dashboard stuurwiel
    Foto: © Hyundai
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) mevrouw op achterbank
    Foto: © Hyundai
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) rechts achter schuin kofferklep open
    Foto: © Hyundai
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur inzittenden
    Foto: © Hyundai
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur dashboard scherm
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Ioniq 9 groen (2025) interieur dashboard
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur dashboard rechts
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur dashboard stuurwiel
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) mevrouw op achterbank
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) rechts achter schuin kofferklep open
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur inzittenden
  • Hyuindai Ioniq 9 (2025) interieur dashboard scherm

Met zijn formaatje mag je verwachten dat een groot gezin in de SUV past, en dan heb je gelijk. De Hyundai Ioniq 9 is een zevenzitter óf een zeszitter. Dit hangt ervan af of je een achterbank of losse stoelen kiest. Met drie bezette zitrijen is de bagageruimte alsnog 620 liter. Gooi je de achterste rij plat, dan mag je 1.323 liter aan bagage meenemen. In de frunk kun je 88 liter kwijt bij de achterwielaandrijver en 52 liter bij de voorwielaandrijver.

Het interieur van de nieuwe elektrische SUV lijkt enorm op dat van de Kia. Voorin is er een groot scherm op het dashboard dat van het midden doorloopt tot achter het stuur. De middenconsole loopt niet door, dus je kunt oversteken van de bestuurdersstoel naar de passagiersstoel. Aardig zijn de draaibare stoelen op de tweede zitrij. Ze kunnen naar achteren draaien om een Intercity-gevoel te geven, of ze kunnen naar buiten draaien om het instappen makkelijker te maken.

Hyundai Ioniq 9 groen (2025) interieur achterbank nog een Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9 prijs

Nu wil je natuurlijk weten: wat kost de Hyundai Ioniq 9 dan? Goed nieuws: de prijzen zijn bekend. Onze inschatting was dat de Kia EV9 met de grootste batterij iets goedkoper zou zijn, maar niets is minder waar. De Hyundai Ioniq 9 kost in Nederland namelijk vanaf 67.995 euro. Voor dat geld heb je de versie met achterwielaandrijving. Het mooie is dat alle Ioniq 9’s dezelfde accu hebben, dus de instapper komt het verst op een accu.

UitvoeringVermogenActieradiusPrijs (NL)
Ioniq 9 RWD Style218 pk620 km67.995 euro
Ioniq 9 RWD Connect218 pk620 km71.995 euro
Ioniq 9 RWD Connect+218 pk620 km73.995 euro
Ioniq 9 AWD Style308 pk606 km71.995 euro
Ioniq 9 AWD Connect308 pk606 km75.995 euro
Ioniq 9 AWD Connect+308 pk606 km77.995 euro
Ioniq 9 AWD Lounge308 pk606 km79.995 euro
Ioniq 9 AWD+ Lounge429 pk600 km81.495 euro

Verschil tussen de uitvoeringen

Natuurlijk is de duurste toevallig ook de beste. De verkoper heeft hem zelf thuis ook. Zonder gekheid, de prijzen lopen behoorlijk uiteen. Qua vermogen zal 218 pk nét aan zijn, die 308 pk versie die wij laatst reden was niet exceptioneel snel. Nu is het geen Autobahn-kanon, maar toch.

Dan de uitrusting. De Style is redelijk compleet uitgerust met elektrische achterklep, blind spot monitor, diverse rijassistenten, privacy glas, navigatie, elektrische stoelen, Apple CarPlay en deels leren bekleding. De Connect biedt een Bose-audiosysteem, speciale ledkoplampen en een headup-display. Ook heeft die leren bekleding en zeven zitplaatsen. De Connect+ doet er dan 20 inch lichtmetaal en een panoramadak bij. Zonder meerprijs kun je ook 19 inch wielen bestellen voor een beetje meer range.

Een stap hoger is de Lounge-uitvoering. Die heeft 21 inch-wielen, nappaleren bekleding en suède hemelbekleding. De Lounge kun je met AWD+ plus bestellen, dan heb je 429 pk. Dus ja, welke moet je dan hebben? Vierwielaandrijving op zo’n slagschip is wel lekker en 308 pk is ook wel prettig met zo’n zware auto. De Connect is aanzienlijk luxer aangekleed, dus neem je die met de vierwielaandrijving en zit je dus op 75.995 euro.

Release date op de Nederlandse markt

Je kunt de Hyundai Ioniq 9 op dit moment bestellen bij de betere Hyundai-dealer. De eerste exemplaren worden nog dit jaar verwacht.

3 reacties op “De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)”

  1. Ik verbaas me er over dat mensen dit soort auto’s kopen. Ze zijn zo groot, je kunt ze niet eens goed parkeren. En zuinig zullen ze ook niet zijn, ook al zijn ze electrisch.
    Wanstaltig, dat is het goede woord.

Geef een reactie

(verplicht)