Nee hoor, je hoeft het design van deze Hyundai Ioniq 9 niet cool te vinden. Dan heb je het weliswaar fout, maar het mag. Maar wat je niet mag doen, is bij Hyundai klagen dat alle auto’s tegenwoordig zo erg op elkaar lijken. Want er mag geen enkele twijfel over bestaan dat een Hyundai een Hyundai is, tegenwoordig. Dat is bij veel van de nieuwe merken wel anders: daar kun je het logootje omwisselen en niemand zal het merken.
Qua aanbod lijkt de Hyundai Ioniq 9 wél veel op de Kia EV9. Logisch, want de twee merken zitten in hetzelfde concern, dus ze zullen best wat onderdelen delen. Wel is de Hyundai 5 centimeter langer (5,06 meter in totaal; het is echt een slagschip) en 3,5 centimeter hoger. De wielbasis is met 3,13 meter ook 3 centimeter langer, al is de breedte gelijk (1,98 meter, zonder spiegels). Het is dus geen exacte kopie met wat nieuwe lampjes en andere velgen. Zelfs de accu is anders en daarmee dus ook de actieradius.
Actieradius Hyundai Ioniq 9
Je zou denken dat Hyundai en Kia één type accu maken en die in zowel de EV9 als de Ioniq 9 hangen, want dat scheelt weer in de kosten. Maar grappig genoeg krijgt de Hyundai Ioniq 9 een grotere 110,3-kWh batterij. Die van de EV9 meet 99,8 kWh. De actieradius van de Hyundai Ioniq 9 Long-Range RWD is maar liefst 620 kilometer, tegenover 505 kilometer van de EV9. Of er ook nog een kleinere accu komt, is nog niet bekend.
De Hyundai Ioniq 9 is aangekondigd met drie motoriseringen. De instapper is de Long-Range RWD met 218 pk en 350 Nm op de achterwielen. De Long-Range AWD krijgt een 95 pk sterke elektromotor op de voorwielen erbij. De Performance heeft zowel op de vooras als op de achteras een elektromotor met 218 pk en 350 Nm. De 0-100-km/u-tijd van deze snellere versie is 5,1 seconden. De topsnelheid voor alle vierwielaandrijvers is 200 km/u. Die van de achterwielaandrijver is niet bekend.
Hyundai Ioniq 9 interieur
Met zijn formaatje mag je verwachten dat een groot gezin in de SUV past, en dan heb je gelijk. De Hyundai Ioniq 9 is een zevenzitter óf een zeszitter. Dit hangt ervan af of je een achterbank of losse stoelen kiest. Met drie bezette zitrijen is de bagageruimte alsnog 620 liter. Gooi je de achterste rij plat, dan mag je 1.323 liter aan bagage meenemen. In de frunk kun je 88 liter kwijt bij de achterwielaandrijver en 52 liter bij de voorwielaandrijver.
Het interieur van de nieuwe elektrische SUV lijkt enorm op dat van de Kia. Voorin is er een groot scherm op het dashboard dat van het midden doorloopt tot achter het stuur. De middenconsole loopt niet door, dus je kunt oversteken van de bestuurdersstoel naar de passagiersstoel. Aardig zijn de draaibare stoelen op de tweede zitrij. Ze kunnen naar achteren draaien om een Intercity-gevoel te geven, of ze kunnen naar buiten draaien om het instappen makkelijker te maken.
Hyundai Ioniq 9 prijs
Nu wil je natuurlijk weten: wat kost de Hyundai Ioniq 9 dan? De Nederlandse prijs is helaas nog niet bekend. Wat we je wel kunnen vertellen is dat de Kia EV9 met de grootste batterij minimaal 68.000 euro kost. Vermoedelijk gaat de Hyundai iets meer kosten, maar dan weet je ongeveer in welke hoek je het moet zoeken.
Release date op de Nederlandse markt
Het zal je niet verbazen dat Nederland niet de hoofdmarkt is voor deze enorme SUV, al moeten we zeggen dat we de grote Kia regelmatig zien rijden. Nee, eerst komt de Hyundai Ioniq 9 uit in Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Dit gebeurt in de eerste helft van 2025. De introductie in Europa volgt ‘later’, zo meldt Hyundai. Wel verklapt het merk dat de auto hier 2.500 kilo mag trekken. Laten we zeggen: tot snel.
Girdi heeft op 21 november 2024 geschreven:
Ik verbaas me er over dat mensen dit soort auto’s kopen. Ze zijn zo groot, je kunt ze niet eens goed parkeren. En zuinig zullen ze ook niet zijn, ook al zijn ze electrisch.
Wanstaltig, dat is het goede woord.
Kees de Winter heeft op 21 november 2024 geschreven:
…en als je nou eens een gezin met vier à vijf kinderen bent…?
Tip heeft op 21 november 2024 geschreven:
Een pakje condooms was goedkoper geweest dan een auto van 5 meter. 😉