Ze hadden het lang niet druk genoeg en dus knalde Hyundai er meteen maar even de nieuwe Santa Fe tegenaan. En ja hoor…
 
Wij van TopGear krijgen natuurlijk vaak dezelfde vragen. ‘Wat was nou de leukste auto die je ooit gereden hebt? En de slechtste?’ Die leukste, dat verschilt nogal. Die slechtste ook trouwens, maar eentje komt wel altijd bovendrijven: de eerste Hyundai Santa Fe. Wat een drol van een auto was dat. De carrosserie was gebouwd van tweedehands aluminiumfolie, het interieur van oude dropveters. Met sturen kon je maar beter een half jaar vóór de bocht beginnen, anders haalde je hem niet. Eenmaal in die bocht helde het mormel zo ver over dat het een hele toer was geen krassen op de zijspiegels te rijden. Alles kraakte en rammelde en – nee, we houden er over op. Te deprimerend.
 
Wij zijn inmiddels een paar jaar verder en Hyundai een paar lichtjaren. Je kent de riedel inmiddels: wat de Koreanen de laatste tijd gepresteerd hebben, grenst aan het ongelooflijke. Van zero naar hero in de tijd die de meeste fabrikanten nodig hebben voor een eenvoudig faceliftje. Ook deze nieuwe Santa Fe is er weer een treffend voorbeeld van. Neem alleen de styling al. Daar staat toch een bijzonder kloeke SUV, die door allerlei slankmakende lijnen en lijntjes niet eens potsierlijk groot oogt. Meer als de grote broer die de ix35 erbij gehaald heeft omdat je ‘m pestte, waar je nu behoorlijk spijt van hebt.
 
Het interieur is ook al dik voor elkaar. De aandacht wordt vooral getrokken door de enorme middenconsole, die ons qua vorm op de een of andere manier doet denken aan de grille van Kia – dat zal wel projectie zijn. De overwegend zachte materialen zijn keurig netjes verwerkt en qua ergonomie hebben we evenmin klachten. De stoelen zitten uitstekend, een comfortabele stuurpositie is zo gevonden en de meeste knopjes vind je blindelings. Zo niet, kijk dan eens op het stuur, want daar zitten er een stuk of honderd. De ruimte is overal riant en handig ingedeeld dan wel in te delen; zo’n beetje alles kan plat.
 
Gelukkig is de sterke dieselmotor wat lomp, anders hadden we al helemaal niets te klagen. Zuinig is hij weer wel: 1 op 17 is prima voor zo’n lobbes. En rijden? Tsja, het wordt saai, maar: niets mis mee. Vlot, comfortabel, king of the road, je kunt je er vast alles bij voorstellen. Het zal in Nederland geen hardloper worden, want door alle belastingmaatregelen is het leuke van SUV rijden bij ons geschiedenis geworden. Maar de wereld is nu eenmaal een stuk groter dan Nederland, en dus hebben we niet de minste moeite de Santa Fe een zonnige toekomst in het vooruitzicht te stellen.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi R 2WD Business Edition

 

13/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 9,4 s

Top: 190 km/u

Verbruik: 5,9 l/100 km

Motor: 2.199 cc, viercilinder turbo diesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 197 pk

Koppel: 421 Nm

Gewicht: 1.677 kg

CO2: 155 g/km

 

Prijs

NL € 46.495

BE € 40.199 (BlueDrive)

 

Vonnis

Alweer een prima nieuwe Hyundai. Groot, sterk, praktisch en nog aardig om te zien ook. Zo gaat de lol er voor ons professionele klagers wel af hoor...

Reacties