Zien we hier een Land Rover Discovery uit 2004? Nee, het is de nieuwe Hyundai Santa Fe, die geheel in lijn met recente ontwerpen van het merk behoorlijk gewaagd uit de hoek komt. En toch ook zo z’n praktische kanten heeft. Ja, die Land Rover, daar doet deze toch wel aan denken. Zo’n carrosserie die behoorlijk minimalistisch is vormgegeven, maar wel voor maximale ruimte gaat.
De nieuwe Hyundai Santa Fe is een SUV voor de hele familie, zo groot als je je maar kunt wensen (en groter wil je ook niet, met ons formaat straten en parkeerplaatsen). Hij heeft zeven zitplaatsen én nog een bagageruimte ook, en hij is bijzonder geschikt als trekauto. Aan de andere kant is het uiteraard een totaal andere auto dan een oude Land Rover. Vierwielaandrijving kun je krijgen, maar als optie, en een lage gearing of te vergrendelen differentiëlen kun je op je buik schrijven. Ach, de meeste mensen zijn beter af zonder het extra gewicht en de moeilijkheidsgraad die dat allemaal met zich meebrengt.
Kleiner dan een Defender, maar ruimer dan een kerk
Hoewel hij er groot genoeg uitziet om de zon te kunnen verduisteren, is hij in feite zo’n 120 millimeter korter dan de Defender van tegenwoordig. Maar het silhouet, zo vierkant als een doos met Lego, herbergt een ware kathedraal aan ruimte. Met een klein beetje medewerking van de mensen op de eerste twee zitrijen (‘kunnen jullie allemaal íéts naar voren?’) kunnen zeven volwassenen een plek vinden, met zeven van het soort tassen dat nog als handbagage mee aan boord van het vliegtuig mag achterin.
Ze krijgen allemaal ventilatie, verlichting, USB en bekerhouders, dus strootje trekken is nergens voor nodig. En als je met maar vijf personen onderweg bent, heb je de beschikking over niet minder dan 725 liter bagageruimte. Mocht er nog enige snobistische twijfels heersen rond de badge van Hyundai, dan wordt daar treffend gehakt van gemaakt door het serieus fraaie, goed in elkaar gezette interieur en meubilair van deze generatie Santa Fe.
Het ‘afgeronde vierkanten’-thema van de buitenkant wordt hier verder doorgevoerd. Het rechthoekige dashboard is een keurig afgewerkte horizontale stoep en ook de middenconsole bestaat voornamelijk uit kaarsrechte lijnen. De set-up van de schermen op dubbele breedte doorbreekt die trend een beetje: die krommen zich lichtjes naar de bestuurder. Alles werkt met de aangename vanzelfsprekendheid die we inmiddels van de Koreanen gewend zijn, en er zijn veel extra normale knoppen voor dingen die je snel nodig hebt: audio, klimaat, parkeercamera’s, rijmodi. Kijk en leer, andere fabrikanten. Zo moeilijk is het niet.
Waar is het vakje in het dashboard vóór de bijrijder voor?
De versnellingshendel is een grote stengel achter het stuur, wat nog meer opbergruimte vrijmaakt in de middenconsole. Dat is een dubbeldeks geval zoals je ze in een EV kunt vinden. De passagier heeft niet alleen een handschoenenvakje, maar ook een klein compartimentje waarin je dingen met ultraviolet licht kunt steriliseren. Nee, het is niet voor je handen, het werkt alleen als het klepje dicht is. Je telefoon (heb je er ooit bij stilgestaan hoe goor dat ding kan zijn?) wordt er een stuk frisser van. Hoe hebben we ooit zonder zoiets kunnen leven? En kunnen we in plaats hiervan niet een espressomachine krijgen?
De armsteun in het midden bestaat uit twee delen, waardoor hij niet alleen door de voorinzittenden, maar ook door de mensen op de tweede zitrij gebruikt kan worden. Zoals gezegd zijn er overal in de cabine laadmatjes, ventilatiemogelijkheden, lampjes, speakers en bekerhouders te vinden – en airbags. Geen reisvee hier, iedereen zit businessclass.
De aandrijflijn van de Hyundai Santa Fe
Het is geen verrassing dat de 2024-incarnatie van de Santa Fe het doet zonder diesel en dat het hele spul geëlektrificeerd is. In alle aandrijflijnen wordt de hoofdrol gespeeld door een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met hybridehulp die klem zit tussen de motor en de zestraps automaat. Je kunt kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving. De topper is een plug-in hybrideversie van hetzelfde systeem, die alleen met vierwielaandrijving komt.
Wij zitten in de stekkerloze versie. Die heeft in totaal 235 pk en doet alles, laten we zeggen, op z’n gemakje. Dat bedoelen we niet als belediging. De prestatiecijfers lijken op die van een ouderwetse viercilinder diesel-SUV, maar deze hybride is vele malen stiller. Op volle stoom brengt hij de Santa Fe in 9,5 seconden naar 100 km/u. Geen haast – wel zo relaxt, en zo kom je er ook wel.
Dit is van alle beschikbare hybridesystemen beslist niet de meest efficiënte. Maar hij is haast even zuinig als een diesel en voelt verder heel normaal aan, met toeren die stijgen en in stapjes dalen met je bewegingen van het gaspedaal. Als je rustig aan doet, geeft de benzinemotor soms de regie geheel over aan de elektromotor. Hij valt dan letterlijk en figuurlijk stil, zelfs tot vrij hoge snelheden, en zeker als je langzaam accelereert of heuvelaf gaat. Maar goed, elke benzinemotor zou in die omstandigheden behoorlijk stil zijn, dus erg opvallen doet het niet.
Hij rijdt het gebouw op wielen?
De vering en demping zijn afgesteld op comfort en zijn in zijn algemeenheid wat aan de zachte kant. Maar dat betekent niet dat de Santa Fe zich voortbeweegt als een galjoen. Hij gaat heel fatsoenlijk om met zijn toch niet onaanzienlijke gewicht (van maar liefst 2.295 kilo…). De besturing is niet te licht, werkt netjes progressief en kan goed overweg met het overhellen van de carrosserie. Wat op zich ook best meevalt, net als dein- en duikneigingen; als de auto tenminste niet helemaal tjokvol mensen zit.
Het weggedrag is soepel, je krijgt hooguit wat subtiele stompjes terug van de grote zware banden. Er is nauwelijks sprake van bandengeruis, maar deze eerste kennismaking vond plaats in Zuid-Korea. We schorten ons definitieve oordeel nog even op tot we hem op de niet altijd zo vriendelijke Europese wegen hebben gereden.
Voor veel potentiële Santa Fe-klanten zal zijn trekvermogen sowieso van groter belang zijn: 2,25 ton. Terreinrijden hebben we niet geprobeerd, maar afgaande op zijn straatbanden en gebrek aan lage overbrenging zal dat vermoedelijk ook niet zijn forte zijn. Toch heeft het vierwielaandrijvingssysteem wel elektronisch geregelde koppelverdeling over de aangedreven wielen, de tractiecontrole voorziet in sneeuw-, zand- en modder-instellingen, en ook een afdaalhulp is aanwezig. Het zal dus ook niet zo zijn dat ie er helemaal niks van bakt als de weg ophoudt.
Wat kost de nieuwe Hyundai Santa Fe?
Het zal nog een paar maanden duren voordat de nieuwe Santa Fe wiel op Europese bodem zet, en we kunnen ook nog niets zeggen over de prijzen. Ter indicatie: de huidige versie begint bij 48.000 euro en loopt door tot 63.000 euro (in België van 59k tot 64k, maar daar zit het gamma iets anders in elkaar).
Deze nieuwe is een bijzonder fijne en opvallende auto geworden, al is ie daardoor misschien minder geschikt voor mensen die liever wat onder de radar blijven; zelfs in het donker is hij dankzij de ‘H’ in de led-koplampen van kilometers afstand te herkennen. Hij is er echter niet alleen om een statement te maken. Je kunt hem kopen voor zijn looks, maar je zult hem pas echt gaan waarderen om zijn vele andere kwaliteiten.
Specificaties van de Hyundai Santa Fe (2024)
Motorinhoud
1.598 cc
Motortype
viercilinder turbo hybride
Power
235 pk/173 kW, koppel n.n.b.
Aandrijving
vier wielen, 6v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 9,5 s
Topsnelheid
180 km/u (geschat)
Verbruik
n.n.b.
CO2-uitstoot
n.n.b.
Tankinhoud
n.n.b. (benzine)
Afmetingen
4.830 x 1.900 x 1.720 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.815 mm
Gewicht
2.295 kg
Bagage
725 l
Prijs
N.n.b (NL)
N.n.b (B)
Raki heeft op 11 mei 2024 geschreven:
Volgens de dealer komt ie pas eind 2024..
Vreemd verhaal heeft op 12 april 2024 geschreven:
Weer dat gezeik over knopjes. Kunnen die dinosaurussen die zich autojournalist noemen een keer met de tijd meegaan?
Een oordeel geven zonder de prijs daarin mee te nemen? Als die 70k moet kosten, is het maximaal 10/20. Als die 40k moet kosten, is het minimaal 16/20. Wat je krijgt voor je geld is misschien wel de belangrijkste reden om een auto te kopen.
Persoonlijk oordeel in 1 woord: ‘Lomp’.