Zie hier de evolutie van de revolutie: de vernieuwde Hyundai Tucson. Vanbuiten lijkt er weinig te zijn veranderd, maar aan de binnenkant des te meer. Hyundai kreeg een paar jaar geleden de handen op elkaar toen ze de solide, maar voorspelbare designs van hun auto’s een voor een begonnen om te gooien. Niet alleen in Europa, maar overal ter wereld (kijk maar eens naar de Amerikaanse Elantra). De Tucson ging van een simpele crossover naar een (soort van) hip ding. Nu is het tijd voor een facelift.

We beelden ons graag in hoe het keerpunt op Hyundai’s designafdeling er een aantal jaar geleden ongeveer uit moet hebben gezien. Iedereen zit stilletjes te werken aan zijn of haar saaie spatbord of koplamp wanneer één ontwerper plots een oerkreet slaakt, zijn monitor door de ruimte smijt en zijn vuist in een kleimodel ramt. ‘Niet langer!’ schreeuwt hij, en hij begint een nieuw ontwerp te pennen.

Nieuwsgierige collega’s spieken voorzichtig achter hem mee. Zachte ooh’s en aah’s gaan over in aanmoedigende woorden. Vuisten boksen, handen klappen tegen schouders. Even later staat er een brave crossover, maar wel één zoals de wereld nog nooit heeft gezien. Dat was deze generatie van de Tucson, een paar jaar geleden.

Wat is er nieuw aan deze Hyundai Tucson?

Inmiddels heeft Hyundai meer succes geoogst met gewaagde designs, waarop ze nu voortborduren door… dit ontwerp minimaal te wijzigen. De verzameling led’jes in de grille oogt wat georganiseerder, maar dat is ook meteen het voornaamste herkenningspunt. Aan de buitenkant, dan. Vanbinnen is de vernieuwde Tucson behoorlijk op de schop gegaan. Het interieur is nu in lijn met dat van de Kona en Santa Fe, met achter het stuur een lang, gebogen paneel met twee 12,3-inch breedbeeldschermen.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 2WD N Line Sky 2025 review: 3/4 voor

De PRND-knop verdween ten gunste van een draai- en druksatelliet aan de stuurkolom, waardoor ruimte ontstond voor een zwevende middenconsole. Daarop prijkt een stroef laadplateau, plus een handjevol knoppen voor de belangrijkste rijfuncties. In deze plug-in – er is ook een hybride zonder stekker verkrijgbaar, vanaf 45k (40 in België) – vind je daar onder meer een toets waar ‘EV/HEV’ op staat.

Hoe rijdt ie?

De Hyundai Tucson PHEV start altijd in de EV-stand, maar dat betekent niet dat de benzinemotor uitgeschakeld blijft. Wij rijden de auto bij lage temperaturen, wanneer het interieur waarschijnlijk het snelst en/of efficiëntst opwarmt als de verbrandingsmotor wordt ingezet. En dus rij je elektrisch rond, maar wel met een pluimpje uit je uitlaat. Dit duurt naar ons idee vaak iets te lang – na 20 minuten blijft de viercilinder nog steeds vrolijk in de vrijloop op 1.100 toeren hangen – maar door naar de hybridestand en weer terug te schakelen kun je de motor een zetje naar de ruststand geven.

Er is ook een automatische modus, maar die lijkt overbodig. In de hybridestand is de Tucson namelijk al de efficiëntie aan het maximaliseren en zijn acculading aan het managen. Er is geen mogelijkheid om die ‘te bewaren voor later’, maar in de praktijk blijkt dat de Tucson zijn forse 13,8-kWh batterij steeds zoveel mogelijk op peil houdt – zoals een gewone hybride, eigenlijk. Dat is mooi, want met een elektrisch bereik van 67 kilometer ben je anders toch regelmatig aan het laden.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 2WD N Line Sky 2025 review: wiel velg detail

Het onderstel van de Hyundai Tucson doet zijn werk gelikt en het stuur draait zo licht dat je al van richting verandert als je erop ademt; al is er een Sport-modus om de boel te verzwaren. De gasrespons wordt daarmee ook zo venijnig dat we meteen een doorspinnend voorwieltje hebben wanneer we vlot op een kruising willen invoegen. Ho ho, rustig maar.

Hoe is het interieur van de Hyundai Tucson?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 2WD N Line Sky 2025 review: interieur dashboard

De Tucson maakt indruk met zijn opzet en afwerking. In een middelgrote crossover hoor je fatsoenlijk achterin te kunnen zitten, als je het ons vraagt, en dat is hier zeker het geval. De gebruikte materialen zijn fraai en alles laat zich met een bepaalde gesmeerdheid bedienen, van de deurhendel tot de knipperlichtstengel. Ook de digitale ergonomie is voor elkaar, met betrekkelijk weinig vraagtekens boven onze hoofden wanneer we een bastoontje willen aanpassen of een recente bestemming willen wissen.

Wat is de prijs van de Hyundai Tucson?

De tijd dat Hyundai in deze klasse echte prijsvechters maakte, ligt nu toch wel achter ons. De plug-in hybride Tucson rijd je vanaf 43.995 euro (49.999 euro in België), maar dan heb je het vlot ogende, stevig zittende N Line-pakket van onze testauto nog niet aangevinkt. Die uitvoering kost in Nederland minstens 51.895 euro – dat is weliswaar goedkoper dan een vergelijkbare Tiguan of RAV4, maar ook duurder dan de duurste plug-in Ford Kuga of Peugeot 3008. Nou ja, misschien moet iemand ergens op een financiële afdeling eens gillend met mappen gaan gooien…

Dus, moet je de Hyundai Tucson kopen?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 2WD N Line Sky 2025 review: 3/4 achter

Dat is helemaal geen verkeerd idee, wat ons betreft. Hij ziet er nog steeds aantrekkelijk uit, weet zijn acculading slim te managen en zit riant in zijn uitrusting. Oké, je kunt er niet altijd stilletjes mee wegsluipen in de ochtend – of was dat niet waarom je een PHEV wilde hebben? – en hij is relatief bezien niet het koopje van de week. Maar de Hyundai Tucson is zonder meer een auto die heel veel goed doet, en dat op zijn eigen eigenwijze manier.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 2WD N Line Sky specificaties (2025)

Prijzen€ 53.195 (NL) / € 56.599 (B)
Motorinhoud1.598 cc
Motortypeviercilinder turbo hybride
Power252 pk/185 kW, 350 Nm
Aandrijvingvoorwielen, 6v automaat
Acceleratie0-100 km/u in 7,9 s
Topsnelheid186 km/u
Verbruik1,4 l/100 km
CO2-uitstoot25 g/km
Tankinhoud42 l (benzine)
Afmetingen4.520 x 1.865 x 1.650 mm (l x b x h)
Wielbasis2.680 mm
Gewicht1.750 kg
Bagage558/1.721 l

5 reacties op “Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)”

  1. Het verbruik op alleen benzine (de electrische voorraad was op) valt vies tegen. Bij een rit van 90 km, met een snelheid van zijn 120km per uur kwam ik tot 1 op 13. Valt me tegen. Met electra natuurlijk flink zuiniger, maar die stroom moet ook betaald worden en 60 km rijden voor 5 euro aan stroom vind ik ook niet echt zuinig. En dan laad ik hem thuis aan het stopcontact.

  2. Heel tevreden van de Phev n line 2024. Lekker eigenzinnig. Nu ruim 30.00 km gereden . Met opladen met gemak 4.5 liter.
    Ik vind alleen de klimaatregeling tikkeltje eigenwij.

  3. Nauwelijks onder de 8l/100km te krijgen als je op benzine rijdt. Met een groot deel op de accu kom ik dan wel weer op 3l/100km, maar toch. Het is ook gewoon een hele zware auto en dat helpt niet mee.

  4. Ik vond de vorige versie een beetje tegenvallen. Veel herrie binnen bij gebrek aan isolatie. Als je niet elektrisch rijdt dan zuipt het ding als een ketter. En het is met de afwerking en de infotainment allemaal net aan. Niet zodanig matig dat er echt over te klagen is, maar het houdt ook zeker niet over. Ik zou een Tiguan altijd boven deze verkiezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *