Het is goed mogelijk dat je net zo onder de indruk bent van de auto op de foto’s als wij. Alleen, het is slechts een rijdende kraamkamer.

Een rit in een conceptcar is niet altijd zo leuk als het lijkt. De fragiele kwaliteit noopt je tot enige voorzichtigheid en de snelheid mag net hoog genoeg zijn om de auto rijdend op de foto te krijgen. Hoe anders ging het deze keer: we mochten met de volledig elektrische auto gewoon de baan op, ook al regende het pijpenstelen.

Plaats van handeling was niet een uitgestrekt en vlak stuk asfalt, maar een geniepig circuit bij het testcentrum in het Engelse Millbrook. Met z’n kronkelbaan deed hij zijn naam, Alpine Course, eer aan. We vergaten te vragen of de auto tractiecontrole had. We kwamen erachter dat het niet zo was toen ik de volle 408 pk losliet na een scherpe bocht. In plaats van vooruit ging ik zijwaarts. Gelukkig was de besturing ook vele malen beter dan in menig prototype, dus het lukte ons de boel weer in het gareel te krijgen en met een grijns op ons gezicht de weg te vervolgen.

Wie in 2012 het Goodwood Festival of Speed bezocht, heeft de Emerg-e gezien, met Sebastian Vettel achter het stuur. Eigenlijk is het helemaal geen conceptcar, maar een uithangbord voor knappe staaltjes techniek. In de verslagen van de beurs van Genève zorgde hij vorig jaar voor vette koppen die het ondergewaardeerde Infiniti weer op de kaart zetten. Voor de gelegenheid verklapte de sportcoupé ook maar alvast de designstijl die we zullen terugzien bij andere Infiniti-modellen. Wat dat betreft, zitten we goed. Maar helaas is mama Nissan niet van zins de auto in productie te nemen.

Het is een rijdend laboratorium voor de ontwikkeling van toekomstige elektrische modellen, hybrides en brandstofcelauto’s. De Emerg-e komt voort uit een samenwerking tussen het Europese ontwikkelcentrum van Nissan, Lotus en Jaguar/Land Rover.

Onderhuids is de Emerg-e nauw verwant aan de Lotus Evora 414E, een auto waar er maar één van is. De aluminium kooi staat op een langere wielbasis, een opdracht van de designers. De koolstofvezel carrosserie is verder opgebouwd met uitgelezen materialen, zodat deze 160 kilo lichter is dan die van de genoemde Evora.

De Emerg-e heeft een range extender, een oplossing die we eerder zagen bij de tweeling van GM (Chevrolet Volt en Opel Ampera) en Fisker. In de Infiniti zit een driecilinder benzinemotor. Hij doet z’n werk bij 3.500 tpm, onbelast draait hij stationair of is uitgeschakeld. Dynamische timing van de ontsteking en kleppen kan daardoor achterwege blijven. Het motortje is daardoor ongecompliceerd, klein, licht en goedkoop. Hij maakt een monotoon geluid dat niet afhankelijk is van je snelheid, dus in een productieauto zou je een geluidssimulatie nodig hebben.

De prestaties bij elektrisch rijden gaan die van sportauto’s met een reguliere verbrandingsmotor te boven. Continu is er kracht voorhanden en er lijkt geen einde aan de vermogenstoename te komen. Er is geen versnellingsbak die de acceleratie onderbreekt. Op het moment dat de accu’s zijn uitgeput, springt de kleine benzinemotor bij. De besturing en wegligging zijn zo goed dat je geneigd bent om steeds weer het complete vermogen aan te spreken en te denken: ik wil er een.


Infiniti Emerg-e Concept



16/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,8 s

Top: 215 km/u

Verbruik: 2,4 l/100 km

Motor: 1.200 cc

Driecilinder +

twee elektromotoren

Aandrijving: achterwiel

Vermogen: 408 pk

Koppel: 1.100 Nm

Gewicht: 1.598 kg

CO2: 55 g/km



Prijs

NL: n.v.t.

BE: n.v.t.



Vonnis

Prachtige lijnen, interessante techniek en hoge prestaties gepaard aan een laag verbruik. Helaas is de Emerg-e een proefballon en gaat ie niet in productie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear