Wat krijg je als niemand minder dan Sebastian Vettel zich tegen een auto aan bemoeit? Iets bruuts? Reken maar.
Op een mooie dag in maart 2011 loopt meervoudig wereldkampioen Formule 1 Sebastian Vettel, ongetwijfeld niet geheel toevallig, op de Salon van Genève Shiro Nakamura tegen het lijf. De twee kunnen het nogal met elkaar vinden en raken aan de praat over Vettels leasebakkie, een Infiniti FX50 S. Dat het hem zo leuk zou lijken die auto eens geheel naar zijn eigen inzicht te verherbouwen. Het treft dat Nakamura vicepresident én Chief Creative Officer van Infiniti is, bij uitstek de man dus om zo’n ideetje eens tegenaan te gooien. Beiden hebben het gevoel dat de uitkomst wel ‘ns een heel bijzondere auto kon worden, en het niet bij een hersenspinsel te laten.
Nu is ie er dan, de Infiniti FX50 S Vettel Edition. Nou is het bij dit soort auto’s vaak zo dat de inspanningen van de inspirator beperkt blijven tot een kleurtje, een paar badges en een aanzienlijk hoger prijskaartje, maar zo zit meneer Vettel niet in elkaar: hij heeft de auto stevig aangepakt. Hij is eerst en vooral fors met koolstofvezel aan de slag gegaan: het even lichte als dure goedje zit werkelijk overal. Van de voorspoiler tot de megadiffuser achter, van zo’n beetje het complete interieur tot de taartschepvleugel achterop het dak: één grote carbonparty, die ook nog tot een gewichtsverlaging van 48 kilo leidde én zo’n 30 procent meer downforce genereert.
De auto is vervolgens verlaagd (2 centimeter), de vering is aanzienlijk harder geworden, het motorvermogen is 30 pk groter geworden, en er is een (kunstig verstopt op de plek waar normaal de aansteker zit, naast de asbak dus) knop waarmee je een klep in de uitlaat open kunt zetten voor meer herrie. Tot slot zijn er paarse stiksels in het leer, natuurlijk véél Vettel-badges en het humorbewijs van Vettel in de vorm van een mistachterlicht dat sprekend lijkt op het regenlicht van een F1-auto.
En, rijdt ie? Natuurlijk rijdt ie, als vergif zelfs. Die 420 pk’s lusten er wel pap van, al blijft het probleem dat ie een haarspeldbocht niet echt lekker in wil omdat ie nog altijd bijna twee ton weegt, en die bocht niet zo lekker uitkomt vanwege de elektronica – die je dus gewoon uit moet zetten; met die 4WD heb je toch grip zat.
Hij brult er heerlijk op los, stuurt super-strak en wint bijna elke stoplichtsprint. Dat kost wel wat: reken op iets minder dan het dubbele van een normale FX50 S. Dan heb je wel iets ultra-exclusiefs: er worden er maar 150 gemaakt, waarvan er één in ons land verkocht is – met een beetje zeuren bij Infiniti Nederland (en een grote boodschappentas vol geld) moet je een eind kunnen komen.
Infiniti FX50 S Vettel Edition
13/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,6 s
Top: 250 km/u (begrensd)
Verbruik: geen opgave
Motor: 5.026 cc, V8 benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 420 pk
Koppel: 520 Nm
Gewicht: 1.972 kg
CO2: n.b.
Prijs
NL op aanvraag
BE op aanvraag
Vonnis
Pure humor, dit apparaat. Vettel heeft duidelijk z’n best gedaan en met het basismateriaal was al weinig mis. Idioot duur, maar dat past bij F1
Reacties